Sliepka z klietky je ako 80-ročný penzista s preležaninami (rozhovor)

Český aktivista podnecuje ľudí, aby vykupovali sliepky z klietkových chovov. Zachránia ich tak pred bitúnkom.

Naľavo je sliepka z klietkového chovu, napravo sliepka z voľného chovu. (Zdroj: Flickr.com/CC/You As A Machine/Farm Watch)

PETR DOBRÝ je zakladateľ iniciatívy Slepica v nouzi, v rozhovore pre SME vysvetľuje, že nosnica v klietke má životný priestor asi taký veľký, ako je kancelársky papier.

Predpokladá, že veľkochovatelia sami s klietkovým chovom neprestanú a neverí ani na zásah politikov. Dúfa, že s klietkovým chovom nakoniec skoncuje až záujem zákazníkov o vajcia z voľného chovu.

„Verím zákazníkom, pretože ich sila je ohromná,“ vraví Dobrý.

Vyradiť z ponuky vajcia z klietkového chovu do roku 2025 sa zaviazal napríklad nemecký reťazec Lidl a v piatok aj britský reťazec Tesco.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čo presne robíte?

„Snažíme sa chovateľov motivovať, aby ľuďom umožnili odkúpenie vyradených sliepok. Prečo zbytočne posielať nosnice po prvom roku života na bitúnok, keď za ne dostanú približne rovnaké peniaze. Sliepky tak po roku neskončia ako potrava pre iné zvieratá, ale budú ešte nejaký čas žiť a znášať vajíčka u niekoho na záhrade.“

Koľko sliepok ste už takto odkúpili?

„Musím sa zasmiať, pretože toto je najčastejšia otázka, ktorú od novinárov dostávam. A vždy na ňu odpovedám, že to vôbec nie je dôležité a nejde to ani spočítať.“

Koľko ich bolo?

„Tipujem okolo desaťtisíc sliepok ročne.“

Prečítajte si tiež: Vajcia z klietok: aký majú sliepky priestor a prečo to chovateľom vyhovuje

Ako prebieha výkup sliepok z klietkových chovov?

„Veľkochovy vyraďujú sliepky asi dvakrát ročne. Keď sliepka začne zhadzovať perie, stáva sa pre veľkochovateľa neperspektívnou, pretože mesiac bude znášať oveľa menej vajec.

Prebieha to tak, že buď si idete pre sliepku do veľkochovu sami na vlastnú päsť, alebo vám to vieme zabezpečiť. Na našej webovej stránke si záujemca vypíše takzvaný adopčný formulár, cez ktorý nám dá o sebe vedieť. Keď veľkochov oznámi termín vyraďovania, tak naplánujeme trasu a dotyčnému oznámime, kedy mu sliepky dovezieme.“

Je to možné len v čase, keď chovatelia vyraďujú málo znášajúce nosnice?

„Áno. Pri tejto príležitosti niektoré chovy urobia na týždeň vyraďovanie, keď si tam ľudia môžu prísť sliepky kúpiť. Niekedy o tom informujú na webe, ale oveľa častejšie o tom neinformujú, pretože im to je úplne jedno, či ich predajú, alebo pošlú na bitúnok. Na rovinu vám poviem, omnoho viac je takých veľkochovov, ktorým sa s predajom v malom nechce vôbec zaoberať a sliepky po prvom roku posielajú na smrť. Nahradia ich novými nosnicami, ktoré sú pripravené znášať vajce každý deň a ročný cyklus sa opakuje.“

Nie je to pre sliepku príliš veľký stres, ak ju po roku vytiahnu z klietky a niekto si ju odvezie domov na záhradu?

„Stáva sa, že možno jedna z dvesto sliepok nám zdochne v aute cestou. Ale to o ničom nevypovedá -  nosnica môže byť chorá alebo je to pre stres, prípadne jej spôsobili úraz, keď ju ťahali z klietky. Podstatné je, že zachránené sliepky sa dožívajú na novom mieste jeden až tri roky. A to sa počíta.“

Hydinárom vždy kontrujem, že keď sú podľa nich tie sliepky v klietkach také šťastné, prečo na škatule nenamaľujú klietky, ale dávajú tam zelenú trávu.

Petr Dobrý

Väčšina z tých ‚neperspektívnych‘ nosníc aj tak skončí na bitúnku.

„Je to tak. Pre tie sliepky, ktoré nedokážeme vykúpiť, sa objedná kamión, kde sa vyradené nosnice natlačia hlava-nehlava do prepraviek. V kamióne môžu čakať bez vody či jedla aj do druhého dňa, kým sa dostanú na rad. Na bitúnku ich zavesia na jazdiaci pás, kde sú zavesené na jednej nohe jedna za druhou. Visia dolu hlavou, omráčia ich a niečo ako cirkulárka im podreže krk.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZFJ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4ZFJ na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 147
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 347
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 457
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 393
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 721
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 401
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 003
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 510
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 837
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Téma: Potraviny


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vajcia, Klietkový chov sliepok, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.