Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR, AP)

FRANKFURT. Nemecké automobilky už v 90. rokoch uzatvorili tajné dohody týkajúce sa technológií, nákladov, dodávateľov a dokonca aj emisných systémov dieselových vozidiel.

Dokazuje to dobrovoľné priznanie Volkswagenu, ktoré podľa informácií nemeckého časopisu Der Spiegel koncern poskytol protimonopolným úradom. Mohlo by tak ísť o jeden z najväčších prípadov nelegálneho kartelu v nemeckej hospodárskej histórii.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dohoda na cene

Podľa tohto dokumentu sa na dohodách podieľali všetky veľké nemecké automobilky: okrem VW to mali byť aj Audi, Porsche, BMW a Daimler.

Od 90. rokov sa na tom malo podieľať vyše 200 zamestnancov spomínaných spoločností vo viac než 60 pracovných skupinách. Týmto spôsobom tak automobilky cielene zlikvidovali hospodársku súťaž.

Nemecké automobilky Volkswagen, BMW, Audi a Porsche sa zrejme dohodli na spoločnom prístupe k dodávateľom a cenám viacerých dodávaných komponentov, vrátane systémov kontroly emisií pri naftových vozidlách.

Napísal to v piatok nemecký týždenník Der Spiegel, ktorý citoval z listu odoslanému orgánom pre dohľad nad hospodárskou súťažou.

Prečítajte si tiež: V Nemecku pre emisný škandál zatkli bývalého manažéra Audi

Základ aféry

Ako najzávažnejší uvádza Spiegel dohodu o systémoch čistenia výfukových plynov dieselových vozidiel, čo položilo základ pre súčasnú aféru.

Na množstve stretnutí sa zúčastnení dohadovali o veľkosti nádrže pre aditívum AdBlue, ktoré obsahuje močovinu a vďaka tomu dokáže rozkladať oxidy dusíka na vodu a neškodný dusík.

Veľké nádrže by boli drahé, preto sa automobilky dohodli na menších. Tie však postupne prestali stačiť na čistenie výfukových plynov a k slovu prišli rôzne triky.

Volkswagen podľa týždenníka už priznal možné protikonkurenčné správanie v liste, ktorý poslal úradom 4. júla.

Prečítajte si tiež: Nemecko vyšetruje Porsche, podľa médií porušuje emisné limity

Kruh piatich

Pracovné skupiny, ktoré sa často prezývali "kruh piatich" s poukazom na počet zúčastnených automobiliek, rokovali aj o rôznych technických detailoch, napríklad strechách kabrioletov, výbere dodávateľov či určovaní nákladov na montážne diely.

Protimonopolné úrady odhalili prvé náznaky kartelu vlani v lete, keď počas vyšetrovania oceliarskeho kartelu prehľadali aj kancelárie vo VW.

Išlo v podstate o neplánovaný "úlovok". VW len dva týždne po tom podal dobrovoľné priznanie, v ktorom poukazuje na podozrenie, že aj jeho koncernové dcéry Audi a Porsche sa dopustili konania v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže.

Podľa Spiegelu dobrovoľné priznanie podal aj Daimler, jeho obsah však neuvádza. Koncerny sa týmto spôsobom snažili vyhnúť možným sankciám. K správe Spiegelu sa Audi aj VW odmietli vyjadriť.

Automobilové emisie sa dostali do centra pozornosti v septembri 2015, kedy koncern Volkswagen v reakcii na obvinenia amerických úradov priznal, že do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete nainštaloval softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií oxidov dusíka.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 519
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 991
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 492
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 752
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 222
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 601
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 7 390
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 317
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 478
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 965

Téma: BMW


Článok je zaradený aj do ďalších tém Audi, Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

Píše Roman Jančiga - Fórum

Kým sme boli pred sto rokmi

Rómovia nám najlepšie ukazujú našu minulosť v Uhorsku.

Píše Petr Kocina

Podvody so záverečnými prácami sa vymkli kontrole

Kauza Dankovej práce je takou hanbou, pri ktorej sa ťažko hľadajú paralely.

PRIMÁR

Záchranár: Prvou pomocou z človeka väčšiu mŕtvolu neurobíte

Rozhovor s prezidentom Červeného kríža.

Neprehliadnite tiež

Štát sa chystá veľkým firmám znížiť ceny elektriny. Domácnosti si, naopak, priplatia

Štát na nižšie ceny pre podniky vyčlenil 40 miliónov eur.

Rýchlostná trať len pre Slovensko nemá veľký význam, tvrdí ministerstvo

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo je v prípade projektu vysokorýchlostnej trate skeptický.

Izrael je podľa USA výborné miesto pre investície do technológií

USA zvýšia svoju účasť na infraštrukturálnych projektoch v Izraeli.

Inštitút pre dopravu kritizuje meškanie pri výstavbe diaľnic

Inštitút má výhrady aj k schváleniu zmien v projekte výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Bernaťák: Osobitný odvod pre reťazce je ešte predmetom diskusie

Akákoľvek panika je v prípade osobitného odvodu podľa Bernaťáka zbytočná.