Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR, AP)

FRANKFURT. Nemecké automobilky už v 90. rokoch uzatvorili tajné dohody týkajúce sa technológií, nákladov, dodávateľov a dokonca aj emisných systémov dieselových vozidiel.

Dokazuje to dobrovoľné priznanie Volkswagenu, ktoré podľa informácií nemeckého časopisu Der Spiegel koncern poskytol protimonopolným úradom. Mohlo by tak ísť o jeden z najväčších prípadov nelegálneho kartelu v nemeckej hospodárskej histórii.

Dohoda na cene

Podľa tohto dokumentu sa na dohodách podieľali všetky veľké nemecké automobilky: okrem VW to mali byť aj Audi, Porsche, BMW a Daimler.

Od 90. rokov sa na tom malo podieľať vyše 200 zamestnancov spomínaných spoločností vo viac než 60 pracovných skupinách. Týmto spôsobom tak automobilky cielene zlikvidovali hospodársku súťaž.

Nemecké automobilky Volkswagen, BMW, Audi a Porsche sa zrejme dohodli na spoločnom prístupe k dodávateľom a cenám viacerých dodávaných komponentov, vrátane systémov kontroly emisií pri naftových vozidlách.

Napísal to v piatok nemecký týždenník Der Spiegel, ktorý citoval z listu odoslanému orgánom pre dohľad nad hospodárskou súťažou.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V Nemecku pre emisný škandál zatkli bývalého manažéra Audi

Základ aféry

Ako najzávažnejší uvádza Spiegel dohodu o systémoch čistenia výfukových plynov dieselových vozidiel, čo položilo základ pre súčasnú aféru.

Na množstve stretnutí sa zúčastnení dohadovali o veľkosti nádrže pre aditívum AdBlue, ktoré obsahuje močovinu a vďaka tomu dokáže rozkladať oxidy dusíka na vodu a neškodný dusík.

Veľké nádrže by boli drahé, preto sa automobilky dohodli na menších. Tie však postupne prestali stačiť na čistenie výfukových plynov a k slovu prišli rôzne triky.

Volkswagen podľa týždenníka už priznal možné protikonkurenčné správanie v liste, ktorý poslal úradom 4. júla.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Nemecko vyšetruje Porsche, podľa médií porušuje emisné limity

Kruh piatich

Pracovné skupiny, ktoré sa často prezývali "kruh piatich" s poukazom na počet zúčastnených automobiliek, rokovali aj o rôznych technických detailoch, napríklad strechách kabrioletov, výbere dodávateľov či určovaní nákladov na montážne diely.

Protimonopolné úrady odhalili prvé náznaky kartelu vlani v lete, keď počas vyšetrovania oceliarskeho kartelu prehľadali aj kancelárie vo VW.

Išlo v podstate o neplánovaný "úlovok". VW len dva týždne po tom podal dobrovoľné priznanie, v ktorom poukazuje na podozrenie, že aj jeho koncernové dcéry Audi a Porsche sa dopustili konania v rozpore s pravidlami hospodárskej súťaže.

Podľa Spiegelu dobrovoľné priznanie podal aj Daimler, jeho obsah však neuvádza. Koncerny sa týmto spôsobom snažili vyhnúť možným sankciám. K správe Spiegelu sa Audi aj VW odmietli vyjadriť.

Automobilové emisie sa dostali do centra pozornosti v septembri 2015, kedy koncern Volkswagen v reakcii na obvinenia amerických úradov priznal, že do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete nainštaloval softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií oxidov dusíka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 649
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 580
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 006
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 501
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 565
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 345
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 323
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 095
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 989
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 883

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Článok je zaradený aj do ďalších tém BMW, Audi, Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.