Papier z kameňa. Japonská firma chce šetriť stromy a vodu

Firma TBM používa vápenec namiesto dreva a vôbec nepotrebuje vodu.

Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

TOKIO. Kamenné tabuľky boli jednou z prvých písacích pomôcok používaných človekom pred objavením papiera. Jeden japonský podnikateľ sa rozhodol vrátiť na začiatok a vyrábať papier z kameňa.

Firma TBM, ktorú vlastní Nobujoši Jamasaki, vyrába papier z vápenca, kameňa, ktorého zásoby sú podľa neho "takmer nevyčerpateľné".

Podľa neho je to odpoveď na obavy z odlesňovania a nedostatku vody v súvislosti s rastom dopytu po papieri, ktorý sa má do roku 2030 zdvojnásobiť, píše agentúra Bloomberg.

Článok pokračuje pod video reklamou

Papier bez použitia vody

Jamasaki opustil školu v pätnástich rokoch a začal svoju kariéru ako tesár. Neskôr sa živil ako predajca ojazdených áut. Teraz je jeho cieľom pomôcť vytvoriť spoločnosť, ktorej životnosť bude stovky rokov.

"Náš materiál bude hrať aktívnu úlohu na mnohých miestach, pretože svet čelí rastu populácie a nedostatku vody," povedal Jamasaki agentúre Bloomberg.

Výroba tony bežného papiera vyžaduje 100 ton vody. Papier Limex od firmy TBM sa vyrába bez vody. Namiesto 20 stromov sa pri výrobe použije menej ako tona vápenca a tiež 200 kilogramov polyolefínov, teda polymérov vyrobených z jednoduchého olefínu.

Vizitky a sushi

TBM vznikla pred piatimi rokmi. Nedávno získala od svojho doterajšieho podporovateľa jednu miliardu jenov (necelých 8 miliónov eur) a jej cieľom je vstup na burzu do roku 2020.

Hlavná časť príjmov firmy pochádza z vizitiek. Jej verzia má uhladený povrch, ako by bol laminovaný, a je oveľa ťažšie ju pretrhnúť alebo ohnúť než v prípade bežnej papierovej vizitky.

Papier firmy TBM je tak trvanlivý a odolný proti vlhkosti, že sa na neho dá písať aj pod vodou, a firma nedávno podpísala dohodu o výrobe jedálnych lístkov pre viac ako 400 sushi reštaurácií v Japonsku.

Inšpiráciou pre Jamasakiho bola dovolenka v Európe, kedy videl architektúru stojacu stovky rokov. Hľadal preto projekt, ktorý by mu umožnil zanechať podobný odkaz. V roku 2008 narazil na papier vyrobený z kameňa na Taiwane a rozhodol sa vytvoriť vlastnú technológiu.

Zatiaľ má 80 zamestnancov

Komerčnú výrobu začal v júni 2016 v závode v Mijagi, v jednej z oblastí zničených japonským zemetrasením v roku 2011.

Cieľom Jamaskiho je premeniť do roku 2035 svoju spoločnosť na podnik s príjmami jeden bilión jenov. Plánuje tiež prevádzkovať sto a viac tovární po celom svete, v oblastiach bohatých na vápenec a chudobných na vodu, ako Maroko a Kalifornia.

TBM má v súčasnosti 80 zamestnancov a tento rok očakáva príjmy okolo jednej miliardy jenov. Jamasakiho tak čaká ešte dlhá cesta.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  3. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  8. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  9. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  3. Company´s autumn in the High Tatras
  4. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. Dva rekordy na druhý pokus
  8. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  9. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  10. Virtuálne sídlo v Bratislave
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 963
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 16 500
  3. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 13 626
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 995
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 763
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 460
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 617
  8. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 491
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 933
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 6 072