Železnice dali zmodernizovať vyradené staršie vozidlá

Modernizácia ôsmich dvojdielnych motorových jednotiek bude stáť 11 miliónov eur.

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) dala zmodernizovať do konca tohto roka šestnásť vyradených starších vozidiel na osem moderných dvojdielnych motorových jednotiek, určených na osobnú dopravu na regionálnych tratiach.

Motorové jednotky budú premávať na vybraných trasách v okolí Zvolena, informoval vo štvrtok národný osobný vlakový dopravca. Od platnosti nového cestovného poriadku v decembri 2017 by mali zabezpečovať všetky vlaky na linke Kraľovany – Trstená.

Vlastné zdroje

Modernizácia ôsmich dvojdielnych motorových jednotiek bude stáť 11 055 752 eur, cena za jednu tak predstavuje 1 381 969 eur. Spoločnosť ŽOS Zvolen ako víťaz verejného obstarávania v súčasnosti dokončuje práce na prvom vozidle z tejto série, ktoré ZSSK prevezme už koncom júla.

Do konca roka celkovo získa osem takýchto vozidiel. Zákazku financuje ZSSK z vlastných zdrojov.

Dvojdielna motorová jednotka, železničiarmi prezývaná Mravec, sa skladá z motorového a riadiaceho vozňa, ktoré sú navzájom pevne spojené.

Jednotka je štvornápravová, ľahkej oceľovej konštrukcie s automatickým hydromechanickým prenosom výkonu a je modifikáciou motorovej jednotky 813+913, ktorú cestujúci poznajú aj ako tzv. Bagetu.

Tých v súčasnosti ZSSK vlastní 44 kusov. V roku 2014 bola predstavená jednotka série 813+913.110, ktorá je koncepčne podobná s týmto novým vozidlom.

ZSSK si momentálne tri kusy z tejto série prenajíma. Na vozidlách, ktoré má aktuálne zazmluvnené, boli zrealizované viaceré technické vylepšenia. Ako ich základ poslúžili pôvodné motorové vozne radu 810 a prívesné vozne radu 011.

Wifi aj klíma

Do jednej súpravy je možné spojiť až tri motorové jednotky, pričom ich bude ovládať iba jeden rušňovodič.

"Moderné technológie uľahčia prácu zamestnancom. Jednotky majú nový riadiaci systém s diaľkovým prenosom diagnostických údajov, nový informačný a komunikačný systém, vonkajší a vnútorný kamerový systém, WiFi a meranie spotreby nafty," priblížil Michal Vereš, riaditeľ úseku prevádzky ZSSK.

Priestor pre cestujúcich je vybavený čalúnenými sedadlami, klimatizáciou a WIFI pripojením na internet. Celý interiér je označený popismi v braillovom písme.

Nová bezbariérová WC bunka s uzavretým odpadovým systémom plne nahradila doterajšie hygienicky nevyhovujúce a zastarané toalety s prepadom. Jeden z nástupných priestorov je nízkopodlažný s výklopnou rampou a možnosťou bezbariérového nástupu imobilných cestujúcich.

Vozidlo je vybavené vonkajším aj vnútorným bezpečnostným kamerovým systémom a automatickým akusticko–optickým informačným systémom pre cestujúcich, ktorý ich informuje hláseniami aj na optických paneloch o priebehu cesty.

Systém ďalej poskytuje možnosť vysielať na vnútorných optických paneloch doplňujúce podrobné alebo mimoriadne informácie a multimediálny obsah.

ZSSK začala realizovať projekt modernizácie motorových jednotiek koncom roka 2015 a začiatkom minulého roka vypracovala súťažné podklady. Po dodaní motorových jednotiek ZSSK neplánuje ďalšiu rekonštrukciu týchto vozidiel.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 727
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 011
  3. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 4 423
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 117
  5. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 937
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 525
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 299
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 179
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 512
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 200

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

SVET

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí Ross Hall.

ŠPORT

Prerušenie ligy? Neexistuje na to dôvod, tvrdí Lintner

Kluby si môžu vyskúšať, aké je to hrať bez kľúčových hráčov, hovorí šéf ligy.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

Neprehliadnite tiež

Diaľničiari začnú sprejazdňovať križovatku Blatné na diaľnici D1

Križovatka Blatné by mala byť prejazdná bez obmedzení v pondelok 27. novembra.

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky alebo Lišiak a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.