SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky

Obyčajní tvrdia, že železničná spoločnosť si ide draho prenajať lôžkové vozne. ZSSK to popiera

Poslanec Marosz sa ministerstva dopravy pýta, či má vypracovanú analýzu potreby lôžkových vozňov.

Minister dopravy Árpád Érsek a predseda NR SR Andrej Danko počas príhovoru pri príležitosti 1. jazdy vlaku InterCity. Bratislava, 11. december 2016.Minister dopravy Árpád Érsek a predseda NR SR Andrej Danko počas príhovoru pri príležitosti 1. jazdy vlaku InterCity. Bratislava, 11. december 2016. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si ide na osem rokov prenajať zrejme staré lôžkové vozne o 100 percent drahšie, ako keby si firma kúpila nové lôžkové vozne a aj ich prevádzkovala.

Na piatkovej tlačovej besede to uviedol poslanec NR SR za hnutie OĽaNO-NOVA Ján Marosz. Podľa neho si chce ZSSK prenajať 23 vozňov s možnosťou rozšírenia zákazky na ďalších 13 vozňov vrátane údržby a opráv za 47 miliónov eur.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa dištancuje od krivých a nepodložených obvinení, ktoré na tlačovej besede prezentovali predstavitelia opozičného hnutia OĽaNO-NOVA.

Skryť Vypnúť reklamu

Uviedol to v reakcii na vyjadrenia poslancov hnutia hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Podľa neho poslanci svoje tvrdenia nepodložili žiadnou ponukou, cenou či dôkazom, ktorý by ich potvrdzoval.

Prestrelená suma

"Z našich analýz vyplýva, že táto suma je poriadne prestrelená," povedal Marosz. Ak by podľa neho firma nakúpila nové vozne, vrátane údržby, stálo by to iba 26 miliónov eur.

Podľa Kováča to však v aktuálnom obstarávaní vychádza na výslednú cenu 1,3 milióna eur za jeden vozeň pri celkovom počte 36 vagónov. Štandardná cena nového lôžkového vozňa v porovnateľnej kvalite je ale podľa neho od 2,5 do 2,7 milióna eur.

"Už z tohto je jasná úspora, ku ktorej dochádza," zdôraznil Kováč.

"My tvrdíme, že by sme dokázali mať nie staré za 47 miliónov eur, ale nové za 26 miliónov eur," povedal opozičný poslanec.

Skryť Vypnúť reklamu

Pýta sa, kto v skutočnosti riadi ZSSK, či minister dopravy Árpád Érsek, alebo predseda parlamentu a predseda SNS Andrej Danko, ktorý má svojich nominantov v tejto štátnej železničnej spoločnosti.

"Nominanti pána Danka za tichej asistencie ministra dopravy, pána Érseka, rabujú pred vašimi očami železničnú firmu, ktorá sa aj bez toho nachádza v polčase rozpadu," odkázal poslanec Marosz premiérovi Robertovi Ficovi.

Cena prenájmu

"Je veľmi dôležité zdôrazniť, že ZSSK si prenajíma ležadlové a lôžkové vozne už približne 10 rokov," dodal Kováč. Jedným z hlavných dôvodov je podľa neho neustále formovanie a zmeny na trhu v nočnej osobnej doprave. "Týmto spôsobom spoločnosť zároveň delí riziko medzi seba a dodávateľa," vysvetlil.

Skryť Vypnúť reklamu

Nastavenie ceny prenájmu je podľa neho na základe medzinárodne uznávaného cenníka UIC, ktorý definuje taxu za kilometer vo výške 0,76 eura.

"ZSSK si už dlhodobo prenajíma lôžkové vozne za 0,74 eura na kilometer, teda lacnejšie," vyčíslil Kováč. V aktuálne prebiehajúcej súťaži je podľa neho stanovená maximálna taxa 0,74 eura za kilometer. "Pričom kvalitatívne požiadavky na nasledujúce obdobie zo strany ZSSK sú výrazne vyššie, ako to bolo doteraz," dodal hovorca.

V súčasnosti podľa dopravcu súťaž na prenájom vozňov zatiaľ nie je ukončená. Spoločnosť sa ešte pýta na doplňujúce otázky niektorých účastníkov. "Informácie o súťaži štandardne zverejníme po vyhodnotení súťaže," avizoval Kováč.

Zverejnenie zmluvy

Ministerstva dopravy sa poslanec Marosz pýta, či má vypracovanú analýzu potreby týchto vozňov. "Ak áno, žiadame, aby ju ministerstvo dopravy urýchlene zverejnilo," povedal. Podľa neho ZSSK toľko lôžkových vozňov nepotrebuje.

Skryť Vypnúť reklamu

"Podľa nás je toto číslo vysoké a niektoré vlaky sú poloprázdne, alebo dokonca stratové," povedal. Rezortu dopravy sa tiež pýta, kto je víťazom súťaže na prenájom lôžkových vozňov.

Poslanec za hnutie OĽaNO-NOVA Eduard Heger upozornil na to, že práve rezort dopravy iniciuje otvorenie dlhovej brzdy, a pritom je toto ministerstvo majstrom v plytvaní. "Sú to zlí správcovia a hospodári a taktiež zlí manažéri," tvrdí Heger.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  6. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  7. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  8. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. SodaStream predstavuje príchute ikonických nápojov od PepsiCo
  3. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  4. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  5. Biobavlnu nahradila viskóza
  6. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  7. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  8. Helping people with apps and social networks in Kosice
  9. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  10. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 47 735
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 478
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 24 214
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 23 131
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 16 909
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 11 897
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 766
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 819
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 8 518
  10. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 199
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Miroslava Beblavého

Tajomná žena, z ktorej Matovič šalie

Riaditeľka Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv Zuzana Baťová.

Ako Ficov kubánsky liek zostal v skladoch.

4 h

Covidu podľahlo 10 630 ľudí.

10 h

Že za skrátenie kolúznej väzby dnes bojuje Robert Fico, to je vcelku pochopiteľné, ale že aj Boris Kollár...

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Po vyšetrovaní úrady uznali, že lacný čínsky dovoz ničí ich podnikanie.

53m
Richard Sulík, predseda strany Sloboda a Solidarita.

Myl by sa schváliť ústavný zákon, ktorý by viedol k postupnému znižovaniu celkového daňovo-odvodového zaťaženia.

1 h

Saldokonto bude od štvrtka dostupné pre tých, ktorí majú aktívnu elektronickú schránku.

1 h
Takto sa stĺp opieral o elektrické vedenie.

Distribučná spoločnosť pravidelne kontroluje porasty.

1 h