Obyčajní tvrdia, že železničná spoločnosť si ide draho prenajať lôžkové vozne. ZSSK to popiera

Poslanec Marosz sa ministerstva dopravy pýta, či má vypracovanú analýzu potreby lôžkových vozňov.

Minister dopravy Árpád Érsek a predseda NR SR Andrej Danko počas príhovoru pri príležitosti 1. jazdy vlaku InterCity. Bratislava, 11. december 2016.(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) si ide na osem rokov prenajať zrejme staré lôžkové vozne o 100 percent drahšie, ako keby si firma kúpila nové lôžkové vozne a aj ich prevádzkovala.

Na piatkovej tlačovej besede to uviedol poslanec NR SR za hnutie OĽaNO-NOVA Ján Marosz. Podľa neho si chce ZSSK prenajať 23 vozňov s možnosťou rozšírenia zákazky na ďalších 13 vozňov vrátane údržby a opráv za 47 miliónov eur.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa dištancuje od krivých a nepodložených obvinení, ktoré na tlačovej besede prezentovali predstavitelia opozičného hnutia OĽaNO-NOVA.

Uviedol to v reakcii na vyjadrenia poslancov hnutia hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Podľa neho poslanci svoje tvrdenia nepodložili žiadnou ponukou, cenou či dôkazom, ktorý by ich potvrdzoval.

Prestrelená suma

"Z našich analýz vyplýva, že táto suma je poriadne prestrelená," povedal Marosz. Ak by podľa neho firma nakúpila nové vozne, vrátane údržby, stálo by to iba 26 miliónov eur.

Podľa Kováča to však v aktuálnom obstarávaní vychádza na výslednú cenu 1,3 milióna eur za jeden vozeň pri celkovom počte 36 vagónov. Štandardná cena nového lôžkového vozňa v porovnateľnej kvalite je ale podľa neho od 2,5 do 2,7 milióna eur.

"Už z tohto je jasná úspora, ku ktorej dochádza," zdôraznil Kováč.

"My tvrdíme, že by sme dokázali mať nie staré za 47 miliónov eur, ale nové za 26 miliónov eur," povedal opozičný poslanec.

Pýta sa, kto v skutočnosti riadi ZSSK, či minister dopravy Árpád Érsek, alebo predseda parlamentu a predseda SNS Andrej Danko, ktorý má svojich nominantov v tejto štátnej železničnej spoločnosti.

"Nominanti pána Danka za tichej asistencie ministra dopravy, pána Érseka, rabujú pred vašimi očami železničnú firmu, ktorá sa aj bez toho nachádza v polčase rozpadu," odkázal poslanec Marosz premiérovi Robertovi Ficovi.

Cena prenájmu

"Je veľmi dôležité zdôrazniť, že ZSSK si prenajíma ležadlové a lôžkové vozne už približne 10 rokov," dodal Kováč. Jedným z hlavných dôvodov je podľa neho neustále formovanie a zmeny na trhu v nočnej osobnej doprave. "Týmto spôsobom spoločnosť zároveň delí riziko medzi seba a dodávateľa," vysvetlil.

Nastavenie ceny prenájmu je podľa neho na základe medzinárodne uznávaného cenníka UIC, ktorý definuje taxu za kilometer vo výške 0,76 eura.

"ZSSK si už dlhodobo prenajíma lôžkové vozne za 0,74 eura na kilometer, teda lacnejšie," vyčíslil Kováč. V aktuálne prebiehajúcej súťaži je podľa neho stanovená maximálna taxa 0,74 eura za kilometer. "Pričom kvalitatívne požiadavky na nasledujúce obdobie zo strany ZSSK sú výrazne vyššie, ako to bolo doteraz," dodal hovorca.

V súčasnosti podľa dopravcu súťaž na prenájom vozňov zatiaľ nie je ukončená. Spoločnosť sa ešte pýta na doplňujúce otázky niektorých účastníkov. "Informácie o súťaži štandardne zverejníme po vyhodnotení súťaže," avizoval Kováč.

Zverejnenie zmluvy

Ministerstva dopravy sa poslanec Marosz pýta, či má vypracovanú analýzu potreby týchto vozňov. "Ak áno, žiadame, aby ju ministerstvo dopravy urýchlene zverejnilo," povedal. Podľa neho ZSSK toľko lôžkových vozňov nepotrebuje.

"Podľa nás je toto číslo vysoké a niektoré vlaky sú poloprázdne, alebo dokonca stratové," povedal. Rezortu dopravy sa tiež pýta, kto je víťazom súťaže na prenájom lôžkových vozňov.

Poslanec za hnutie OĽaNO-NOVA Eduard Heger upozornil na to, že práve rezort dopravy iniciuje otvorenie dlhovej brzdy, a pritom je toto ministerstvo majstrom v plytvaní. "Sú to zlí správcovia a hospodári a taktiež zlí manažéri," tvrdí Heger.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 24 222
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 341
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 023
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 405
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 453
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 478
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 391
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 336
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 294
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 002

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Hamšík vyrovnal gólový rekord Maradonu v drese Neapola

Marek Hamšík dal za Neapol 115 gólov.

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

Neprehliadnite tiež

Česi minú pred Vianocami v e-shopoch takmer 40 miliárd korún

Online obchody v Česku zažívajú najväčší nákupný nápor roka.

Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Agentúra Fitch priznala Portugalsku plnú úverovú spoľahlivosť

Ratingová agentúra zvýšila úverovú dôveryhodnosť Portugalska o dva stupne.

Slováci obľubujú ručne vyrábané výrobky, kupujú ich však málo

Len malé percento Slovákov ich však kupuje pravidelne.

Väčšina ekonómov na Wall Street považuje bitcoin za bublinu

Bitcoin napriek prudkému nárastu popularity nepresvedčil.