Únia sa dohodla s Japonskom na voľnom obchode

Európska únia a Japonsko prekonali rozdiely v otázke vývozu poľnohospodársky produktov a áut a vydláždili tak cestu k dohode o voľnom obchode.

Ilustračné foto(Zdroj: Honda)

BRUSEL. Európska únia (EÚ) a Japonsko prekonali rozdiely v otázke vývozu poľnohospodársky produktov a áut a vydláždili tak cestu k dohode o voľnom obchode. Obe strany sa pritom podieľajú na viac ako 25 % výkonu svetovej ekonomiky.

"Dosiahli sme politickú dohodu o obchodnej dohode medzi EÚ a Japonskom na ministerskej úrovni," uviedla eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová v stredu (5.7.) na sociálnej sieti Twitter. "Teraz odporúčame vedúcim predstaviteľom, aby to potvrdili na summite (G20)."

Očakáva sa, že japonský premiér Šinzó Abe, šéf Európskej komisie Jean-Claude Juncker a predseda Európskej rady Donald Tusk dnes schvália predbežnú dohodu, o ktorej obe stany rokujú už od roku 2013.

Abe sa snaží urobiť z Japonska lídra v globálnom obchode po tom, ako nový americký prezident Donald Trump v januári odstúpil od dohody o Transpacifickom obchodnom partnerstve a za svoju prioritu si zvolil ochranu trhu v USA.

Triumf pre Merkelovú

Dohoda EÚ a Japonska je tiež politickým triumfom pre nemeckú kancelárku Angelu Merkelovú, ktorá tento týždeň privíta v Hamburgu lídrov skupiny G20. Nemecká vláda má v úmysle využiť summit 20 najväčších svetových ekonomík na podporu otvorených trhov.

Podľa návrhu dohody EÚ postupne zruší svoje 10-% dovozné clo na automobily z Japonska, zatiaľ čo japonská vláda umožní prístup širšej škály európskych potravín na svoj trh. Abe pritom čelí tlaku lobistov z radov domácich producentov potravín aj členov svojej Liberálno-demokratickej strany, ktorí sú proti otvoreniu japonského trhu európskym potravinám.

Dohoda je najväčšou obchodnou zmluvou EÚ a prichádza v čase, keď Trumpova politika predstavuje najväčšiu výzvu pre globálny obchod od skončenia druhej svetovej vojny.

Rokovania medzi oboma stranami budú pokračovať na jeseň. Podľa nemenovaných zdrojov oboznámených so situáciou sa právoplatný návrh konečnej dohody očakáva v najbližších mesiacoch.

Dohoda odstráni 99 % colných sadzieb, dodal jeden zo zdrojov a naznačil, že časový rámec na zrušenie európskych dovozných ciel pre automobily bude sedem rokov. Japonské médiá zase uviedli, že Tokio najprv zavedie nízke clá na európsky syr a do 15 rokov ich zruší.

Keď vyjednávači dokončia svoju prácu, konečnú dohodu bude musieť schváliť Európsky parlament aj jednotlivé štáty EÚ, až potom nadobudne platnosť. Tento proces však nie je zaručený. Vlani napríklad belgický región Valónsko využil svoje právomoci a takmer potopil podobnú dohodu medzi EÚ a Kanadou.

Sťažnosti výrobcov

Okrem toho Abe čelí doma problémom. Jeho politické snahy podkopávajú škandály a porážka vo voľbách v Tokiu.

Na premiéra tlačia aj členovia jeho strany, aby zachoval opatrenia na ochranu domácich producentov syra. EÚ, najväčší vývozca syrov na svete, predpovedá, že dohoda prinesie bloku dodatočných 10 miliárd eur z vývozu potravín, vrátane mäsa a mliečnych výrobkov do Japonska.

Na druhej strane sa japonskí výrobcovia automobilov sťažujú, že zaostávajú za rivalmi z Južnej Kórey, ktorá už má obchodnú dohodu s Európou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 330
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 331
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 977
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 074
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 726
  6. Kam do tepla v januári? 2 382
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 339
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 055
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 229
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 152

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

Neprehliadnite tiež

Nestlé predáva divíziu cukroviniek v USA za skoro tri miliardy dolárov

Švajčiarsky gigant Nestlé predáva americkú divíziu cukroviniek talianskej firme Ferrero.

Harmonizovaná miera inflácie dosiahla v decembri dve percentá

Priemerná ročná miera inflácie mala hodnotu 1,4 percenta.

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.