Únia sa dohodla s Japonskom na voľnom obchode

Európska únia a Japonsko prekonali rozdiely v otázke vývozu poľnohospodársky produktov a áut a vydláždili tak cestu k dohode o voľnom obchode.

Ilustračné foto(Zdroj: Honda)

BRUSEL. Európska únia (EÚ) a Japonsko prekonali rozdiely v otázke vývozu poľnohospodársky produktov a áut a vydláždili tak cestu k dohode o voľnom obchode. Obe strany sa pritom podieľajú na viac ako 25 % výkonu svetovej ekonomiky.

"Dosiahli sme politickú dohodu o obchodnej dohode medzi EÚ a Japonskom na ministerskej úrovni," uviedla eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová v stredu (5.7.) na sociálnej sieti Twitter. "Teraz odporúčame vedúcim predstaviteľom, aby to potvrdili na summite (G20)."

Očakáva sa, že japonský premiér Šinzó Abe, šéf Európskej komisie Jean-Claude Juncker a predseda Európskej rady Donald Tusk dnes schvália predbežnú dohodu, o ktorej obe stany rokujú už od roku 2013.

Abe sa snaží urobiť z Japonska lídra v globálnom obchode po tom, ako nový americký prezident Donald Trump v januári odstúpil od dohody o Transpacifickom obchodnom partnerstve a za svoju prioritu si zvolil ochranu trhu v USA.

Triumf pre Merkelovú

Dohoda EÚ a Japonska je tiež politickým triumfom pre nemeckú kancelárku Angelu Merkelovú, ktorá tento týždeň privíta v Hamburgu lídrov skupiny G20. Nemecká vláda má v úmysle využiť summit 20 najväčších svetových ekonomík na podporu otvorených trhov.

Podľa návrhu dohody EÚ postupne zruší svoje 10-% dovozné clo na automobily z Japonska, zatiaľ čo japonská vláda umožní prístup širšej škály európskych potravín na svoj trh. Abe pritom čelí tlaku lobistov z radov domácich producentov potravín aj členov svojej Liberálno-demokratickej strany, ktorí sú proti otvoreniu japonského trhu európskym potravinám.

Dohoda je najväčšou obchodnou zmluvou EÚ a prichádza v čase, keď Trumpova politika predstavuje najväčšiu výzvu pre globálny obchod od skončenia druhej svetovej vojny.

Rokovania medzi oboma stranami budú pokračovať na jeseň. Podľa nemenovaných zdrojov oboznámených so situáciou sa právoplatný návrh konečnej dohody očakáva v najbližších mesiacoch.

Dohoda odstráni 99 % colných sadzieb, dodal jeden zo zdrojov a naznačil, že časový rámec na zrušenie európskych dovozných ciel pre automobily bude sedem rokov. Japonské médiá zase uviedli, že Tokio najprv zavedie nízke clá na európsky syr a do 15 rokov ich zruší.

Keď vyjednávači dokončia svoju prácu, konečnú dohodu bude musieť schváliť Európsky parlament aj jednotlivé štáty EÚ, až potom nadobudne platnosť. Tento proces však nie je zaručený. Vlani napríklad belgický región Valónsko využil svoje právomoci a takmer potopil podobnú dohodu medzi EÚ a Kanadou.

Sťažnosti výrobcov

Okrem toho Abe čelí doma problémom. Jeho politické snahy podkopávajú škandály a porážka vo voľbách v Tokiu.

Na premiéra tlačia aj členovia jeho strany, aby zachoval opatrenia na ochranu domácich producentov syra. EÚ, najväčší vývozca syrov na svete, predpovedá, že dohoda prinesie bloku dodatočných 10 miliárd eur z vývozu potravín, vrátane mäsa a mliečnych výrobkov do Japonska.

Na druhej strane sa japonskí výrobcovia automobilov sťažujú, že zaostávajú za rivalmi z Južnej Kórey, ktorá už má obchodnú dohodu s Európou.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 248
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 5 316
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 446
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 119
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 046
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 912
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 738
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 657
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 503
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 888

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.