Kažimír vidí tri možné alternatívy zmeny zákona o dlhovej brzde

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť si nemyslí, že je potrebné meniť pravidlá dlhovej brzdy.

Minister financií Peter Kažimír. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. Zmeny v zákone o rozpočtovej zodpovednosti by sa nemali robiť len kvôli investíciám v doprave, ale aj v ďalších oblastiach, akými sú vzdelávanie, zdravotníctvo, či obrana a bezpečnosť.

Na dnešnej odbornej konferencii týždenníka Trend to konštatoval minister financií Peter Kažimír (Smer-SD). Konferencia bola zameraná na budúcnosť dlhovej brzdy.

Tri alternatívy

Šéf rezortu financií vymenoval tri možné alternatívy k súčasnému zneniu dlhovej brzdy. Prvou je prechod na sledovanie čistého dlhu, druhou zachovanie hrubého dlhu so zrušením klesania sankčných pásiem a treťou možnosťou je zavedenie investičnej výnimky, o ktorej sa diskutuje už dlhšiu dobu.

Zmeny v zákone má pripraviť parlamentný finančný výbor.

"Pre nás je dôležité inšpirovať poslancov Národnej rady (NR) SR, aby vedeli vytvoriť dobrý text novely, ktorý bude plniť podmienky udržania dôveryhodnosti celého zákona, ale aj verejných financií," skonštatoval Kažimír.

Ak by sa zaviedli investičné výnimky, mal by podľa Kažimíra vzniknúť osobitný parlamentný výbor, ktorý by rozhodoval o týchto výnimkách a venoval by sa konkrétnym projektom. Zastúpenie v ňom by malo byť pomerné podľa výsledkov volieb a výnimky by museli byť prijímané trojpätinovou väčšinou.

"Veľká debata je o tom, ako modernizovať krajinu nielen v klasickej podobe výstavby ciest, ale ako pripraviť krajinu pre výzvy budúcnosti," myslí si Kažimír.

Oponenti

Predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) Ivan Šramko skonštatoval, že zákon o rozpočtovej zodpovednosti patrí medzi najkvalitnejšie. Rada si nemyslí, že je potrebné meniť pravidlá dlhovej brzdy.

"Do roku 2025 je vytvorený priestor na investície. Vyrovnaný rozpočet vytvorí do roku 2025 priestor na investície vo výške 16 miliárd eur," vyčíslil Šramko s tým, že úprava preto nie je potrebná ani vhodná.

"Stále je dostatočný priestor, aby sa dokázali vykryť investičné potreby," myslí si predseda fiškálnej rady. Ak by bola investičná výnimka prijatá, môže to podľa neho viesť k zhoršeniu dlhodobej udržateľnosti a zníženiu kredibility verejných financií.

Kažimír však nesúhlasí s názorom, že je priestor na investovanie aj bez zmeny zákona o dlhovej brzde. "Ja nezdieľam názor RRZ z pohľadu toho, že ten priestor tam je," zdôraznil šéf rezortu financií s tým, že postoj rady ho prekvapil. Zároveň avizoval, že ministerstvo ide interne pracovať na výdavkových stropoch. "To znamená, že pripravíme niekoľko modelov," avizoval.

Rezort ich však chce najprv niekoľko rokov testovať. Pokiaľ ale nedôjde k zmenám zákona o dlhovej brzde minimálne v oblasti financovania dlhu, Kažimír nebude súhlasiť so zavedením výdavkových stropov ako ďalšieho pilotného projektu.

Rozpočtová rada tiež upozorňuje na možné zlepšenia v zákone. Chýba napríklad termín zákonom predpokladaného zavedenia záväzných výdavkových limitov a stanovenie základných princípov ich fungovania. Šramko tiež upozornil na to, že RRZ nepredkladá stanovisko k návrhu rozpočtu na rokovanie parlamentu napriek mandátu monitorovať a hodnotiť vývoj hospodárenia SR. Zákon tiež nestanovuje termín a veľkosť zníženia výšky dlhu v prípade, že sa nachádza v sankčných pásmach dlhovej brzdy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Používate make-up? Potom spozornite
  3. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 29 827
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 169
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 128
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 010
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 008
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 004
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 999
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 930
  9. Používate make-up? Potom spozornite 857
  10. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 856

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť svojich poslancov i partnerov vynucovať krajnými prostriedkami

SVET

Švajčiari otvorili najstrmšiu pozemnú lanovku na svete

Pozemná lanovka prejde prevýšenie 744 metrov.

KOMENTÁRE

Radšej európsku federáciu než vlasteneckú vodu v mäse

Chcem európsku federáciu s otravnými potravinovými kontrolami.

Neprehliadnite tiež

Campbell Soup kupuje výrobcu rýchleho občerstvenia za takmer päť miliárd dolárov

Campbell Soup Co. preberá Snyder's-Lance pri cene 50 dolárov za akciu.

Šéf dánskej centrálnej banky dôrazne varoval pred bitcoinom

Cena bitcoinu počas víkendu dostala nad 20.000 dolárov.

Elektrina aj plyn budú ešte drahšia, môže za to rastúca cena uhlia

Dôvodom ďalšieho nárastu veľkoobchodných cien elektriny na trhoch budú najmä rastúce ceny uhlia.

RegioJet nasadí na najvyťaženejšie spoje 13-vozňové súpravy

Súkromník RegioJet pred sviatkami posilní desiatky vlakov a autobusov.

Francúzska vláda žaluje Amazon a pýta od neho 10 miliónov eur

Francúzi obviňujú Amazon z nekalých obchodných praktík.