Kažimír vidí tri možné alternatívy zmeny zákona o dlhovej brzde

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť si nemyslí, že je potrebné meniť pravidlá dlhovej brzdy.

Minister financií Peter Kažimír. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. Zmeny v zákone o rozpočtovej zodpovednosti by sa nemali robiť len kvôli investíciám v doprave, ale aj v ďalších oblastiach, akými sú vzdelávanie, zdravotníctvo, či obrana a bezpečnosť.

Na dnešnej odbornej konferencii týždenníka Trend to konštatoval minister financií Peter Kažimír (Smer-SD). Konferencia bola zameraná na budúcnosť dlhovej brzdy.

Tri alternatívy

Šéf rezortu financií vymenoval tri možné alternatívy k súčasnému zneniu dlhovej brzdy. Prvou je prechod na sledovanie čistého dlhu, druhou zachovanie hrubého dlhu so zrušením klesania sankčných pásiem a treťou možnosťou je zavedenie investičnej výnimky, o ktorej sa diskutuje už dlhšiu dobu.

Zmeny v zákone má pripraviť parlamentný finančný výbor.

"Pre nás je dôležité inšpirovať poslancov Národnej rady (NR) SR, aby vedeli vytvoriť dobrý text novely, ktorý bude plniť podmienky udržania dôveryhodnosti celého zákona, ale aj verejných financií," skonštatoval Kažimír.

Ak by sa zaviedli investičné výnimky, mal by podľa Kažimíra vzniknúť osobitný parlamentný výbor, ktorý by rozhodoval o týchto výnimkách a venoval by sa konkrétnym projektom. Zastúpenie v ňom by malo byť pomerné podľa výsledkov volieb a výnimky by museli byť prijímané trojpätinovou väčšinou.

"Veľká debata je o tom, ako modernizovať krajinu nielen v klasickej podobe výstavby ciest, ale ako pripraviť krajinu pre výzvy budúcnosti," myslí si Kažimír.

Oponenti

Predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) Ivan Šramko skonštatoval, že zákon o rozpočtovej zodpovednosti patrí medzi najkvalitnejšie. Rada si nemyslí, že je potrebné meniť pravidlá dlhovej brzdy.

"Do roku 2025 je vytvorený priestor na investície. Vyrovnaný rozpočet vytvorí do roku 2025 priestor na investície vo výške 16 miliárd eur," vyčíslil Šramko s tým, že úprava preto nie je potrebná ani vhodná.

"Stále je dostatočný priestor, aby sa dokázali vykryť investičné potreby," myslí si predseda fiškálnej rady. Ak by bola investičná výnimka prijatá, môže to podľa neho viesť k zhoršeniu dlhodobej udržateľnosti a zníženiu kredibility verejných financií.

Kažimír však nesúhlasí s názorom, že je priestor na investovanie aj bez zmeny zákona o dlhovej brzde. "Ja nezdieľam názor RRZ z pohľadu toho, že ten priestor tam je," zdôraznil šéf rezortu financií s tým, že postoj rady ho prekvapil. Zároveň avizoval, že ministerstvo ide interne pracovať na výdavkových stropoch. "To znamená, že pripravíme niekoľko modelov," avizoval.

Rezort ich však chce najprv niekoľko rokov testovať. Pokiaľ ale nedôjde k zmenám zákona o dlhovej brzde minimálne v oblasti financovania dlhu, Kažimír nebude súhlasiť so zavedením výdavkových stropov ako ďalšieho pilotného projektu.

Rozpočtová rada tiež upozorňuje na možné zlepšenia v zákone. Chýba napríklad termín zákonom predpokladaného zavedenia záväzných výdavkových limitov a stanovenie základných princípov ich fungovania. Šramko tiež upozornil na to, že RRZ nepredkladá stanovisko k návrhu rozpočtu na rokovanie parlamentu napriek mandátu monitorovať a hodnotiť vývoj hospodárenia SR. Zákon tiež nestanovuje termín a veľkosť zníženia výšky dlhu v prípade, že sa nachádza v sankčných pásmach dlhovej brzdy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 6 469
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 874
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 3 768
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 455
  5. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 2 512
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 919
  7. Splnený sen 1 138
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 106
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 965
  10. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 915

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kto ovláda svet a Kurzov kurz vo V4 (týždeň podľa Schutza)

Sto rokov po monarchii a stopäťdesiat po rakúsko-uhorskom vyrovnaní sa stredná Európa môže pripraviť na veľký „relaunch“ nacionálnych vášní.

AUTO

Dopravu v okolí Ružomberka zastavili protesty

Chodci zablokovali autá na troch miestach.

ŠPORT

Len Sagan nestačí. Príde Tour de France na Slovensko?

Najlepší cyklisti v Žiline, Trnave či v Tatrách. Je to vôbec možné?

Neprehliadnite tiež

Hygienici upozorňujú na nebezpečnú kozmetiku i naberačku

Výrobky sa môžu vyskytovať aj na Slovensku.

Konkurentmi Kažimíra na post šéfa Euroskupiny sú ministri financií Francúzska či Luxemburska

Peter Kažimír sa ako možný nástupca Jeroena Dijsselbloema spomína už niekoľko mesiacov. Nahráva mu aj jeho stranícka príslušnosť k sociálnym demokratom.

Fico: Nemôžeme riešiť s Britániou obchod, kým nevyriešime podmienky odchodu

Podľa Fica platí, že kým nie sme dohodnutí na pravidlách ukončenia členstva Británie, nemôžeme diskutovať o pravidlách pre budúcnosť.

Štát súhlasí, aby si za volanty kamiónov a autobusov sadali aj mladší šoféri

Ministerstvo vnútra súhlasí, aby sa znížil vek pre vodičov kamiónov a autobusov na 18 a 21 rokov vo vnútroštátnej doprave.