Lietajúce autá budú hračkou bohatých, ostatní sa zvezú leteckou taxislužbou

Leteckí giganti sú opatrní, pokiaľ ide o výrobu lietajúcich áut.

Ilustračné foto Aeromobil. (Zdroj: SITA)

LE BOURGET. Leteckí giganti sú opatrní, pokiaľ ide o výrobu lietajúcich áut. Takýto projekt totiž prináša viac otázok než odpovedí, tvrdia odborníci, podľa ktorých je to skôr detský sen a hračka pre milionárov.

Ale je to naozaj ďalší veľký posun v doprave? Jeden takýto model, AeroMobil, ktorý navrhla slovenská spoločnosť, sa má začať sériovo vyrábať do roku 2020.

"Po pristáti na letisku sa lietadlo pretransformuje na auto a vyrazíte na cestu, kam len chcete," uviedol Simon Bendrey, zástupca šéfa technického oddelenia spoločnosti AeroMobil.

Firma už eviduje niekoľko objednávok napriek tomu, že odhadovaná cena takéhoto hybridu sa pohybuje v pásme 1,2 - 1,5 milióna eur.

Zlý kríženec

A hoci sa lietajúce autá objavili vo viacerých filmoch ako napríklad Chitty Chitty Bang Bang a Piaty element, o premenu takýchto snov na realitu sa zatiaľ pokúšajú len desiatky malých kreatívnych start-upov, ako je AeroMobil.

Medzi tými, ktoré sa dostali najbližšie, je aj holandská PAL-V, ktorá ponúka dvojmiestny gyrokoptér. Má byť k dispozícii do budúceho roka za 300.000 eur.

Česká spoločnosť Nirvana Systems tvrdí, že má desiatky objednávok na svoj minivrtuľník, ktorý môže tiež jazdiť po cestách, aj keď na zemi dosahuje len nízku rýchlosť.

Kitty Hawk z amerického Silicon Valley chce svoj Flyer začať predávať už koncom roka.

A v druhej polovici júna prekonala francúzska firma Pegase Lamanšský prieplav s "krížencom" ultraľahkého lietadla a miniauta.

Ešte donedávna boli pritom lietajúce autá považované za "kríženca zlého auta a zlého lietadla", skonštatoval Bruno Sainjon, vedúci francúzskeho leteckého laboratória ONERA, na okraj leteckej prehliadky v Paríži.

Ale došlo k výraznému posunu v tejto oblasti vďaka obrovskému zlepšeniu výkonu elektrického pohonu, ktorý je spojený s rýchlym vývojom technológií pre drony. Dnes takéto motory zdvihnú 80 až 100 kilogramov, uviedol Xavier Dutertre, riaditeľ projektu Techoplane so sídlom v Normandii.

"A nie sme ďaleko od momentu, keď budú mať kapacitu prepraviť jedného alebo dvoch ľudí. O päť až desať rokov sa to stane samozrejmosťou," dodal.

Hračka pre bohatých

Zdá sa tak, že lietajúce autá budú možno len hračkou pre najbohatších. Odborníci sa totiž domnievajú, že takéto vozidlá budú v skutočnosti rýchlo prekonané, pretože priemysel sa zameriava skôr na hľadanie riešení, ktoré umožnia lietanie.

Skutočná budúcnosť je podľa Sainjona v "systéme leteckej prepravy na požiadanie", inými slovami v leteckej taxislužbe.

S lietajúcimi autami nebude môcť jazdiť hocikto, pretože by to bolo príliš riskantné, domnieva sa Pascal Pincemin, odborník na letecký priemysel spoločnosti Deloitte. Predpovedá nástup digitálnych platforiem, ktoré budú riadiť novú formu dopravy.

Práve o to sa podľa neho pokúša Uber, služba založená na aplikáciách, vo svojom projekte "Elevate". Týka sa vývoja elektrických vrtuľníkov, ktoré by chcel predviesť v roku 2020.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 055
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 012
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 464
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 983
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 519
  6. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 519
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 422
  8. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 381
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 369
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 275

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

SVET

Stala sa nehoda? Treba natáčať

Prácu záchranárov komplikujú ľudia, ktorí sa chcú pochváliť zábermi.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo o vás píšu úverové registre a kedy je to zlé? (prehľad)

Banky aj nebankovky si pred odklepnutím úveru preverujú človeka v rôznych registroch.

Opäť sa začína hovoriť o potiahnutí Transsibírskej magistrály až do Viedne

Na predĺženie širokorozchodnej trate z Košíc do viedenského regiónu je najvhodnejší čas, myslí si spolkový minister pre infraštruktúru.

Švajčiarsko zakázalo nové registrácie áut Porsche Cayenne s naftovým motorom

Autá, ktoré už registrované sú, môžu po švajčiarskych cestách naďalej jazdiť.

Bolívar stráca na hodnote, Venezuela sa rúti do bankrotu

Šéf venezuelskej Úverovej banky predpokladá, že sa krajina dostane do kritického obdobia v októbri a v novembri.