Lietajúce autá budú hračkou bohatých, ostatní sa zvezú leteckou taxislužbou

Leteckí giganti sú opatrní, pokiaľ ide o výrobu lietajúcich áut.

Ilustračné foto Aeromobil. (Zdroj: SITA)

LE BOURGET. Leteckí giganti sú opatrní, pokiaľ ide o výrobu lietajúcich áut. Takýto projekt totiž prináša viac otázok než odpovedí, tvrdia odborníci, podľa ktorých je to skôr detský sen a hračka pre milionárov.

Ale je to naozaj ďalší veľký posun v doprave? Jeden takýto model, AeroMobil, ktorý navrhla slovenská spoločnosť, sa má začať sériovo vyrábať do roku 2020.

"Po pristáti na letisku sa lietadlo pretransformuje na auto a vyrazíte na cestu, kam len chcete," uviedol Simon Bendrey, zástupca šéfa technického oddelenia spoločnosti AeroMobil.

Článok pokračuje pod video reklamou

Firma už eviduje niekoľko objednávok napriek tomu, že odhadovaná cena takéhoto hybridu sa pohybuje v pásme 1,2 - 1,5 milióna eur.

Zlý kríženec

A hoci sa lietajúce autá objavili vo viacerých filmoch ako napríklad Chitty Chitty Bang Bang a Piaty element, o premenu takýchto snov na realitu sa zatiaľ pokúšajú len desiatky malých kreatívnych start-upov, ako je AeroMobil.

Medzi tými, ktoré sa dostali najbližšie, je aj holandská PAL-V, ktorá ponúka dvojmiestny gyrokoptér. Má byť k dispozícii do budúceho roka za 300.000 eur.

Česká spoločnosť Nirvana Systems tvrdí, že má desiatky objednávok na svoj minivrtuľník, ktorý môže tiež jazdiť po cestách, aj keď na zemi dosahuje len nízku rýchlosť.

Kitty Hawk z amerického Silicon Valley chce svoj Flyer začať predávať už koncom roka.

A v druhej polovici júna prekonala francúzska firma Pegase Lamanšský prieplav s "krížencom" ultraľahkého lietadla a miniauta.

Ešte donedávna boli pritom lietajúce autá považované za "kríženca zlého auta a zlého lietadla", skonštatoval Bruno Sainjon, vedúci francúzskeho leteckého laboratória ONERA, na okraj leteckej prehliadky v Paríži.

Ale došlo k výraznému posunu v tejto oblasti vďaka obrovskému zlepšeniu výkonu elektrického pohonu, ktorý je spojený s rýchlym vývojom technológií pre drony. Dnes takéto motory zdvihnú 80 až 100 kilogramov, uviedol Xavier Dutertre, riaditeľ projektu Techoplane so sídlom v Normandii.

"A nie sme ďaleko od momentu, keď budú mať kapacitu prepraviť jedného alebo dvoch ľudí. O päť až desať rokov sa to stane samozrejmosťou," dodal.

Hračka pre bohatých

Zdá sa tak, že lietajúce autá budú možno len hračkou pre najbohatších. Odborníci sa totiž domnievajú, že takéto vozidlá budú v skutočnosti rýchlo prekonané, pretože priemysel sa zameriava skôr na hľadanie riešení, ktoré umožnia lietanie.

Skutočná budúcnosť je podľa Sainjona v "systéme leteckej prepravy na požiadanie", inými slovami v leteckej taxislužbe.

S lietajúcimi autami nebude môcť jazdiť hocikto, pretože by to bolo príliš riskantné, domnieva sa Pascal Pincemin, odborník na letecký priemysel spoločnosti Deloitte. Predpovedá nástup digitálnych platforiem, ktoré budú riadiť novú formu dopravy.

Práve o to sa podľa neho pokúša Uber, služba založená na aplikáciách, vo svojom projekte "Elevate". Týka sa vývoja elektrických vrtuľníkov, ktoré by chcel predviesť v roku 2020.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  6. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  9. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  10. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 476
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 702
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 633
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 122
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 8 805
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 733
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 229
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 966
  9. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 3 387
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 275

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Do školy alebo nie? Niektoré deti potrebujú viac času ako si rodičia myslia

Zistite, či je vaše dieťa pripravené na základnú školu.

KOMENTÁRE

Rusi uverili Putinovmu silnému Rusku

Isté je jedno: Putin nemôže naplniť svoj sľub vojenskej moci a blahobytnej budúcnosti.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

Neprehliadnite tiež

Mecom sa sporí o peniaze a množstvo baktérií v mäse

Testy vykonané v Česku potvrdili prítomnosť listérie vo výrobkoch Mecomu.

Svetová banka zvýšila svoju úverovú kapacitu o trinásť miliárd dolárov

Zvýšenie je podmienené reformami pri poskytovaní pôžičiek, o ktoré sa snaží Washington.

Bratislavská burza za týždeň stratila takmer desať bodov

Akcie bratislavskej rafinérskej spoločnosti Slovnaft medzitýždenne oslabili až o desatinu.

Najlepšie kakao? Granko ani Nesquik to podľa testu nie je

Instantné kakaové nápoje obsahujú zväčša veľa cukru, ukázal test.

Americká banka poškodzovala klientov, musí zaplatiť pokutu

Pokuta je od nástupu Trumpa do úradu prezidenta najvyššou, akú spoločnosť dostala.