SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Fico sa nás na dokončenie D1 nepýtal, rok 2010 nemal sľubovať (rozhovor)

Obchvat hlavnému mestu nepomôže, tvrdí bývalý investičný riaditeľ diaľničnej spoločnosti. Viac by pracoval s mýtom, aby z ciest dostal kamióny.

Juraj Čermák.Juraj Čermák. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

JURAJ ČERMÁK bol investičným riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti, keď Robert Fico (Smer) v rokoch 2006 až 2010 viedol svoju prvú vládu.

Práve v tom čase dal Fico sľub, že diaľnica do Košíc bude do roku 2010. „Chceme urobiť všetko pre to, aby do roku 2010 mohli ľudia plynulo prechádzať z Bratislavy do Košíc,“ vyhlásil vtedy.

Čermák to považuje za chybu. „Bola to aj jeho chyba, keď termín oznámil bez toho, aby sa naň opýtal nás v Národnej diaľničnej spoločnosti.“

Termín dokončenia diaľnice D1 medzi hlavným mestom a Košicami sa odvtedy neustále posúva, terajšia tretia Ficova vláda hovorila najprv o roku 2020, čo neskôr minister dopravy Árpád Érsek korigoval na rok 2026.

SkryťVypnúť reklamu

Je to reálny termín?

„S božou pomocou áno. Dokončeniu bráni len jeden úsek, medzi Turanmi a Hubovou. Zatiaľ sa nedokončila ani jeho príprava.“

Nechýba aj druhá rúra tunela Branisko?

„Ak chcete byť detailista, tak áno. Jej postavenie bude ťažké, pretože budú musieť vymyslieť ako udržať bezpečnosť pri budovaní druhej tunelovej rúry za plnej prevádzky tunela. Na takéto povolenie bude musieť Národná diaľničná spoločnosť žiadať spoluprácu hasičov. Ak ho nedostane, ľudia budú nervózni, lebo NDS tunel bude musieť zavrieť.“

Bola aj chyba premiéra Roberta Fica, keď oznámil rok 2010 bez toho, aby sa opýtal Národnej diaľničnej spoločnosti.

Juraj Čermák

Prečo hrozí, že by povolenie nedostali?

„V každom tuneli totiž musia byť dve rúry. Jedna je na dopravu, druhá slúži ako úniková štôlňa. Ak by sa v Branisku niečo stalo, ľudia vedia prejsť cez únikovú štôlňu von z tunela. Ak sa táto úniková rúra bude rozširovať za plnej prevádzky, logicky nebude iná rúra na únik. Takýto projekt bude náročný a drahý.“

SkryťVypnúť reklamu

V čom?

„Keď sa začal stavať tunel, pri jeho razení sa odstreľovala zemina. Na zaistenie bezpečnosti a nehybnosti zeminy sa do Braniska vsádzalo veľa železa. To sa bude musieť rezať, páliť a nikto dnes nevie povedať, koľko zeminy vypadne pri ďalšom odstrele. A to je potrebné v prípade všetkých tunelov, ktoré sa razia v polovičnom profile (tunel s jednou rúrou, pozn. red.). Je to ekonomický, technický a prevádzkový nezmysel.“

Ak sa nedokončí Branisko, nedá sa hovoriť o dokončenej D1?

„Áno.“

Ak by sa razila druhá rúra tunela Braniska, koľko by to stálo? Prvá rúra stála po navýšení 7,7 miliardy korún, v prepočte 256 miliónov eur.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4YNT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4YNT na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 247
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 006
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 669
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 268
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 745
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 124
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 765
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 397
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 318
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 905
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Diaľnice, Obchvat Bratislavy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

7 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h

Neprehliadnite tiež

Podľa analytikov dôjde v roku 2021 k oživeniu slovenskej ekonomiky.

2 h

Spoje ovplyvňuje zlá epidemiologická situácia.

5 h
Minister dopravy Andrej Doležal.

Do zoznamu by mali patriť napríklad železnice či pošta.

7 h
Robert Fico.

Fico hovorí o korupcii a konflikte záujmov.

8 h