SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Fico sa nás na dokončenie D1 nepýtal, rok 2010 nemal sľubovať (rozhovor)

Obchvat hlavnému mestu nepomôže, tvrdí bývalý investičný riaditeľ diaľničnej spoločnosti. Viac by pracoval s mýtom, aby z ciest dostal kamióny.

Juraj Čermák.Juraj Čermák. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

JURAJ ČERMÁK bol investičným riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti, keď Robert Fico (Smer) v rokoch 2006 až 2010 viedol svoju prvú vládu.

Práve v tom čase dal Fico sľub, že diaľnica do Košíc bude do roku 2010. „Chceme urobiť všetko pre to, aby do roku 2010 mohli ľudia plynulo prechádzať z Bratislavy do Košíc,“ vyhlásil vtedy.

Čermák to považuje za chybu. „Bola to aj jeho chyba, keď termín oznámil bez toho, aby sa naň opýtal nás v Národnej diaľničnej spoločnosti.“

Termín dokončenia diaľnice D1 medzi hlavným mestom a Košicami sa odvtedy neustále posúva, terajšia tretia Ficova vláda hovorila najprv o roku 2020, čo neskôr minister dopravy Árpád Érsek korigoval na rok 2026.

SkryťVypnúť reklamu

Je to reálny termín?

„S božou pomocou áno. Dokončeniu bráni len jeden úsek, medzi Turanmi a Hubovou. Zatiaľ sa nedokončila ani jeho príprava.“

Nechýba aj druhá rúra tunela Branisko?

„Ak chcete byť detailista, tak áno. Jej postavenie bude ťažké, pretože budú musieť vymyslieť ako udržať bezpečnosť pri budovaní druhej tunelovej rúry za plnej prevádzky tunela. Na takéto povolenie bude musieť Národná diaľničná spoločnosť žiadať spoluprácu hasičov. Ak ho nedostane, ľudia budú nervózni, lebo NDS tunel bude musieť zavrieť.“

Bola aj chyba premiéra Roberta Fica, keď oznámil rok 2010 bez toho, aby sa opýtal Národnej diaľničnej spoločnosti.

Juraj Čermák

Prečo hrozí, že by povolenie nedostali?

„V každom tuneli totiž musia byť dve rúry. Jedna je na dopravu, druhá slúži ako úniková štôlňa. Ak by sa v Branisku niečo stalo, ľudia vedia prejsť cez únikovú štôlňu von z tunela. Ak sa táto úniková rúra bude rozširovať za plnej prevádzky, logicky nebude iná rúra na únik. Takýto projekt bude náročný a drahý.“

SkryťVypnúť reklamu

V čom?

„Keď sa začal stavať tunel, pri jeho razení sa odstreľovala zemina. Na zaistenie bezpečnosti a nehybnosti zeminy sa do Braniska vsádzalo veľa železa. To sa bude musieť rezať, páliť a nikto dnes nevie povedať, koľko zeminy vypadne pri ďalšom odstrele. A to je potrebné v prípade všetkých tunelov, ktoré sa razia v polovičnom profile (tunel s jednou rúrou, pozn. red.). Je to ekonomický, technický a prevádzkový nezmysel.“

Ak sa nedokončí Branisko, nedá sa hovoriť o dokončenej D1?

„Áno.“

Ak by sa razila druhá rúra tunela Braniska, koľko by to stálo? Prvá rúra stála po navýšení 7,7 miliardy korún, v prepočte 256 miliónov eur.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4YNT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4YNT na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  2. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  3. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  4. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  6. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  7. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  2. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  3. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  5. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  6. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Budúcnosť M&A v Európe
  9. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  10. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 26 184
  2. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 16 863
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 366
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 855
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 825
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 574
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 380
  8. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 271
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 170
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 079
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Diaľnice, Obchvat Bratislavy
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Ústupok vlastencom

Ministerstvo financií v poslednej chvíli zmenilo svoj názor na pripravovaný zákaz domáceho pálenia.

Jankovská sa priznala k svojej trestnej činnosti, vypovedá na NAKA v Nitre

Počas akcie Víchrica zadržali podnikateľa Zoroslava Kollára aj piatich sudcov.

Monika Jankovská.
Minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).
AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Pod Babišom sa rok pred voľbami prvýkrát kýve stolička

Vystrieda magnáta Pirát?

Líder Pirátov Ivan Bartoš.

Neprehliadnite tiež

Obce budú viac motivované stavať nájomné byty, tvrdí Kremský

Nájomné byty sú podľa Kremského šancou pre ľudí, aby mali primerané bývanie.

Predseda Výboru Národnej rady SR pre hospodárske záležitosti Peter Kremský (OĽANO).

Únia zverejnila akčný plán v oblasti duševného vlastníctva

Únia chce akčným plánom v oblasti duševného vlastníctva ochrániť svoje záujmy.

Rezort dopravy sputí tender na kľúčový komponent mýtneho systému

Od 1. januára sa má zefektívniť systém výberu mýta tým, že sa niektoré úseky predĺžia.

Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.