Štrajk vo Volkswagene víťaza nemá, odbory sa chceli zviditeľniť

V závode sa vlani odčlenili odbory od OZ KOVO. Vznikli Moderné odbory, na čele ktorých stojí Zoroslav Smolinský

Analytik Revue priemyslu Martin Jesný(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Bratislavský závod nemeckej automobilky Volkswagen minulý týždeň prvýkrát v histórii prerušil na šesť dní svoju výrobu. Tamojší odborári totiž požadovali zvyšovanie platov, na ktorom sa mesiace predtým nedokázali dohodnúť s vedením.

Platy zamestnancov sa nakoniec zamestnancom zvýšia celkovo o 14,12 percenta, ale počas 27 mesiacov. Prvé zvýšenie príde už za tento mesiac, a to o 4,7 percenta.

„V konečnej podobe dostali takmer to, čo by dostali aj bez štrajku. Navyše, značnú sumu si takpovediac, preštrajkovali, keďže zamestnávateľ zo zákona neprepláca účasť na štrajku,“ hovorí analytik Slovenského automobilového inštitútu a Revue priemyslu MARTIN JESNÝ.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zahraničné médiá hodnotili štrajk v bratislavskom Volkswagene ako vzburu proti zaužívanej predstave, že východná Európa je dobrá len ako lacná pracovná sila. Vnímate to tak?

„Nie. Naozajstná vzbura je, že za štvrť storočia potom, čo priemysel v podstate padol, sa podarilo vybudovať funkčné odvetvie, ktorého súčasťou je aj automobilový priemysel, ktorý je nielen moderný, ale ľudia v ňom zarábajú nadštandardné platy.“

Ako vnímate štrajk?

„Bola to akcia skôr na zviditeľnenie sa odborovej organizácie a konkrétnych odborárov. Nespĺňa to preto charakter vzbury či revolúcie. Chýbala negatívna strana, proti ktorej sa treba búriť.

Je nerozumné tváriť sa, že tou zlou stranou je veľká medzinárodná firma, ktorá výraznou mierou prispela k transformácii priemyslu, zamestnáva tu viac ako 12-tisíc ľudí a pomerne slušne ich platí.“

Prečo to tak niekto môže vidieť?

„Možno mali pocit, že do istej miery to môže byť nedoriešený komplex krajín východného bloku. Podobná automobilová výroba, akú v západnej Európe budovali sto rokov, vznikla u nás za citeľne kratší čas a je konkurencieschopná.

U nás je preto priestor na pomerne veľkú zdravú hrdosť, viac než na pocit, že je slovenský závod v medzinárodnom koncerne niečo menej.“

Prečo to niekto vníma tak, že je to vzbura proti západoeurópskej korporácii, ktorá nás pomaly nieže vykorisťuje?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4YJ9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4YJ9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  1. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  2. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  3. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  4. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  6. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  7. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  8. Ekonomická diplomacia Indonézie
  9. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  10. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 33 746
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 25 502
  3. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 19 733
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 17 311
  5. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 6 603
  6. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 5 777
  7. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 4 316
  8. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 4 262
  9. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 224
  10. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 4 120

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňák: Ja som si svoje urobil

Rozhovor s exministrom vnútra Kaliňákom.

KOMENTÁRE

Čo všetko sme nevedeli o našej slobode

Slobodu nestačí vdychovať ako paru v saune.

Neprehliadnite tiež

BlackBerry kupuje firmu z oblasti kyberbezpečnosti

Kanaďanov zaujíma oblasť umelej inteligencie.

Volkswagen chce vo východnej Európe ďalšiu automobilku

Značka sa ohľadom presného umiestnenia ešte nerozhodla.

Prvej stavebnej sporiteľni klesá zisk, vidí za tým novelu o stavebnom sporení

V medziročnom porovnaní klesol zisk o viac ako 17 percent.

Riziko recesie v USA je veľmi veľmi vážne, hovorí bývalý minister financií

Riziko recesie odhaduje Larry Summers na zhruba 50 percent.