SME
Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky

Štrajk vo Volkswagene víťaza nemá, odbory sa chceli zviditeľniť

V závode sa vlani odčlenili odbory od OZ KOVO. Vznikli Moderné odbory, na čele ktorých stojí Zoroslav Smolinský

Analytik Revue priemyslu Martin JesnýAnalytik Revue priemyslu Martin Jesný (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

Bratislavský závod nemeckej automobilky Volkswagen minulý týždeň prvýkrát v histórii prerušil na šesť dní svoju výrobu. Tamojší odborári totiž požadovali zvyšovanie platov, na ktorom sa mesiace predtým nedokázali dohodnúť s vedením.

Platy zamestnancov sa nakoniec zamestnancom zvýšia celkovo o 14,12 percenta, ale počas 27 mesiacov. Prvé zvýšenie príde už za tento mesiac, a to o 4,7 percenta.

„V konečnej podobe dostali takmer to, čo by dostali aj bez štrajku. Navyše, značnú sumu si takpovediac, preštrajkovali, keďže zamestnávateľ zo zákona neprepláca účasť na štrajku,“ hovorí analytik Slovenského automobilového inštitútu a Revue priemyslu MARTIN JESNÝ.

SkryťVypnúť reklamu

Zahraničné médiá hodnotili štrajk v bratislavskom Volkswagene ako vzburu proti zaužívanej predstave, že východná Európa je dobrá len ako lacná pracovná sila. Vnímate to tak?

„Nie. Naozajstná vzbura je, že za štvrť storočia potom, čo priemysel v podstate padol, sa podarilo vybudovať funkčné odvetvie, ktorého súčasťou je aj automobilový priemysel, ktorý je nielen moderný, ale ľudia v ňom zarábajú nadštandardné platy.“

Ako vnímate štrajk?

„Bola to akcia skôr na zviditeľnenie sa odborovej organizácie a konkrétnych odborárov. Nespĺňa to preto charakter vzbury či revolúcie. Chýbala negatívna strana, proti ktorej sa treba búriť.

Je nerozumné tváriť sa, že tou zlou stranou je veľká medzinárodná firma, ktorá výraznou mierou prispela k transformácii priemyslu, zamestnáva tu viac ako 12-tisíc ľudí a pomerne slušne ich platí.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo to tak niekto môže vidieť?

„Možno mali pocit, že do istej miery to môže byť nedoriešený komplex krajín východného bloku. Podobná automobilová výroba, akú v západnej Európe budovali sto rokov, vznikla u nás za citeľne kratší čas a je konkurencieschopná.

U nás je preto priestor na pomerne veľkú zdravú hrdosť, viac než na pocit, že je slovenský závod v medzinárodnom koncerne niečo menej.“

Prečo to niekto vníma tak, že je to vzbura proti západoeurópskej korporácii, ktorá nás pomaly nieže vykorisťuje?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4YJ9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4YJ9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  2. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  5. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  6. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  7. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  8. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  9. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  10. Aká je pravda o francúzskych autách?
  1. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  2. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  3. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  4. Bakalárske študijné programy na FVT
  5. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  6. McDonald’s spustil službu McDelivery už aj v Prešove
  7. Slovak model of the short - time work (Kurzarbeit)
  8. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  9. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  10. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 11 898
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 801
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 9 459
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 9 202
  5. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 247
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 134
  7. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 7 591
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 454
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 713
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 614
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ešte stále ide o pandémiu, hovorí matematik.

5 h
Obec zaplavila voda.

Radiša zaplavila v Bánovciach ulice.

2 h
Peter Sagan v 10. etape na Giro d'Italia 2021.

Sagan je lídrom bodovacej súťaže.

2 h
Komentár Zuzany Kepplovej

S fotkou Pčolinského v peňaženke

Zuzana Kepplová.

Ako sa Kollár stal ľudskoprávnym aktivistom proti Kolíkovej.

6 h

Neprehliadnite tiež

Negatívny vplyv koronakrízy by mohol prekonať už v tomto roku.

6m
Predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) Ján Tóth.

Vláda by podľa rady mala čo najskôr pripraviť plán ozdravovania verejných financií.

10m
Zakladateľ Svetového ekonomického fóra Klaus Schwab.

Problém bol nájsť termín aj miesto.

1 h
Ilustračné foto

Aj keď väčšina Talianov preferuje dovolenku pri mori, záujem je aj o malé dediny na vidieku a v horách.

2 h