Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom

Pracovať prestali zamestnanci firmy v utorok ráno. Štrajk dokopy trval šesť dní.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Po šiestich dňoch sa štrajk v jednej z najväčších firiem na Slovensku končí. Odborári sa po neďelňajšom viac ako desaťhodinovom rokovaní dohodli na novej kolektívnej zmluve.

"Ukončujeme štrajk. Všetky body máme uzatvorené," povedal šéf Moderných odborov Zoroslav Smolinský.

Najdôležitejším bodom rokovaní boli platy zamestnancov Volkswagenu. Tie sa budú dvíhať na trikrát. Dokopy sa tarifné triedy dvihnú o 14,12 percenta.

Postupné dvíhanie

Prvýkrát mzdy porastú od začiatku júna tohto roka, a to o 4,7 percenta. K druhému zvýšeniu o ďalších 4,7 percenta dôjde od prvého januára v roku 2018.

Zvyšovať mzdy sa zamestnancom budú aj tretíkrát, a to od novembra 2018 do konca augusta 2019, a to o 4,1 percenta.

Nová kolektívna zmluva bude platiť dlhšie ako sa predpokladalo. Pôvodne sa mala jej platnosť skončiť na konci roku 2018.

"Týmto spôsobom sme sa rozhodli prispieť k zabezpečeniu dlhodobej perspektívy pre našich zamestnancov aj pre spoločnosť," informovala hovorkyňa firmy Lucia Kovarovič Makayová.

Zamestnanci tiež dostanú tento rok k júlovej výplate jednorazový bonus 500 eur.

Okrem toho dostanú zamestnanci v roku 2018 a 2019 jeden deň výplaty navyše. To znamená, že namiesto klasických 20 dní, ktoré určuje zákon, bude mať pracovníci nárok na 21 dní dovolenky.

Aj napriek tomu, že odborári a zamestnávateľ sa definitívne dohodli v nedeľu, štrajk sa oficiálne končí v pondelok ráno - jednu minútu pred šiestou ráno, teda pred začiatkom raňajšej zmeny.

Vo Volkswagene totiž zamestnanci v nedeľu nemajú nočnú zmenu.

"Chcel by som poďakovať všetkým tým, ktorí sa zúčastnili na štrajku, aj ako tým, ktorí štrajk podporovali. Bez ich úsilia by sme tento úspech nedosiahli," hovorí Smolinský vo videu, ktoré Moderné odbory zverejnili na svojom facebookovom profile.

Volkswagen sa chystá k vyjednávaniu oficiálne vyjadriť zajtra o 10.00 h na tlačovej konferencii.

Jeden z najdlhších štrajkov na Slovensku

Zamestnanci Volkswagen Slovakia vstúpili do ostrého časovo neobmedzeného štrajku v utorok o šiestej ráno. Išlo o historicky prvý štrajk v tejto bratislavskej automobilke.

V minulosti nezhody pri kolektívnom vyjednávaní skončili pritom, že odborári "len" vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Naposledy sa tak stalo v roku 2014.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ak sa už ľudia rozhodnú štrajkovať, bývajú úspešní. Takto sa štrajkovalo v minulosti

Zamestnanci štrajkovali pred závodom od utorka do štvrtka. Od piatka rána sa odborári rozhodli, že do pondelka budú zamestnanci štrajkovať tak, že ostanú doma.

Dokopy teda štrajk trval šesť dní. V minulosti na Slovensku trvala väčšina štrajkov omnoho kratšie, niektoré dokonca len pár hodín.

Do štrajku išli odbory s celkovo dvanástimi požiadavkami, pričom tou hlavnou bolo zvýšenie tarifných miezd o 16 percent. Volkswagen na začiatku zase ponúkal navýšenie o 8,5 percenta. A jednorázovú odmenu vo výške 350 eur.

Vedenie Volkswagenu oficiálne ani raz nekomentovalo, aké veľké dosahy má štrajk na výrobu. Známe bolo len to, že je výrazne obmedzená.

Z pásov závodu schádzalo denne len pár kusov malých áut, ako sú Volkswagen Up! či Škoda Citigo, luxusné SUV ako Porsche Cayenne alebo Audi Q7 sa vôbec nevyrábali.

Normálna výrobná kapacita v závode je pritom tisíc áut denne.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Nástupný plat má Volkswagen lepší v Bratislave ako v Nemecku (grafy)

Štrajkovaním však prišli o peniaze aj zamestnanci automobilky. Počas štrajku totiž nedostávajú výplatu. O koľko celkovo zamestnanci prišli, nie je možné v tejto chvíli povedať. Vo štvrtok to podľa Volkswagenu bolo v priemere 225 eur.

Predseda predstavenstva Volkswagenu Ralf Sacht ešte v piatok cez média zamestnancom odkázal, nech s náhradou mzdy od firmy nerátajú.

Ani Moderné odbory nebudú platiť štrajkujúcim náhradu platu, zaplatia za nich iba zdravotné odvody.

Problémy mohli mať ďalší

Odborári koncom pracovného týždňa tvrdili, že štrajk už pocítili aj dodávatelia. Pre výpadok vo výrobe nemali kde uskladňovať dovážené súčiastky. „Už stoja aj kamióny v Nemecku, lebo nám sem nemôžu nič dovážať,“ tvrdil Smolinský.

Český denník Mladá fronta Dnes na webe v piatok informoval, že pre štrajk môže mať problém vo výrobe aj závod Škoda v Mladej Boleslavi.

Do vozidiel Škoda Octavia a Superb totiž montuje prevodovky vyrábané v Bratislave. Podľa českých novín mala mať Škoda zásoby len do polovice nadchadzajúceho týždňa. Škodovka informácie odmietla komentovať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 833
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 539
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 549
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 236
  5. Kam do tepla v januári? 1 836
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 703
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 591
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 469
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 441
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 921

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.

Agentúra S&P potvrdila ratingy Českej republiky

Česká republika obstála v hodnotení medzinárodnej ratingovej agentúry.

Nemci našli v dieselových motoroch Audi softvér na reguláciu emisií

Audi musí povolať do servisom viac ako 120-tisíc áut.

Americké akciové indexy stúpli na nové rekordné maximá

Investori si nevšímali, že Kongres neschváli dočasný rozpočet pre federálnu vládu.