Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom

Pracovať prestali zamestnanci firmy v utorok ráno. Štrajk dokopy trval šesť dní.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Po šiestich dňoch sa štrajk v jednej z najväčších firiem na Slovensku končí. Odborári sa po neďelňajšom viac ako desaťhodinovom rokovaní dohodli na novej kolektívnej zmluve.

"Ukončujeme štrajk. Všetky body máme uzatvorené," povedal šéf Moderných odborov Zoroslav Smolinský.

Najdôležitejším bodom rokovaní boli platy zamestnancov Volkswagenu. Tie sa budú dvíhať na trikrát. Dokopy sa tarifné triedy dvihnú o 14,12 percenta.

Postupné dvíhanie

Prvýkrát mzdy porastú od začiatku júna tohto roka, a to o 4,7 percenta. K druhému zvýšeniu o ďalších 4,7 percenta dôjde od prvého januára v roku 2018.

Zvyšovať mzdy sa zamestnancom budú aj tretíkrát, a to od novembra 2018 do konca augusta 2019, a to o 4,1 percenta.

Nová kolektívna zmluva bude platiť dlhšie ako sa predpokladalo. Pôvodne sa mala jej platnosť skončiť na konci roku 2018.

"Týmto spôsobom sme sa rozhodli prispieť k zabezpečeniu dlhodobej perspektívy pre našich zamestnancov aj pre spoločnosť," informovala hovorkyňa firmy Lucia Kovarovič Makayová.

Zamestnanci tiež dostanú tento rok k júlovej výplate jednorazový bonus 500 eur.

Okrem toho dostanú zamestnanci v roku 2018 a 2019 jeden deň výplaty navyše. To znamená, že namiesto klasických 20 dní, ktoré určuje zákon, bude mať pracovníci nárok na 21 dní dovolenky.

Aj napriek tomu, že odborári a zamestnávateľ sa definitívne dohodli v nedeľu, štrajk sa oficiálne končí v pondelok ráno - jednu minútu pred šiestou ráno, teda pred začiatkom raňajšej zmeny.

Vo Volkswagene totiž zamestnanci v nedeľu nemajú nočnú zmenu.

"Chcel by som poďakovať všetkým tým, ktorí sa zúčastnili na štrajku, aj ako tým, ktorí štrajk podporovali. Bez ich úsilia by sme tento úspech nedosiahli," hovorí Smolinský vo videu, ktoré Moderné odbory zverejnili na svojom facebookovom profile.

Volkswagen sa chystá k vyjednávaniu oficiálne vyjadriť zajtra o 10.00 h na tlačovej konferencii.

Jeden z najdlhších štrajkov na Slovensku

Zamestnanci Volkswagen Slovakia vstúpili do ostrého časovo neobmedzeného štrajku v utorok o šiestej ráno. Išlo o historicky prvý štrajk v tejto bratislavskej automobilke.

V minulosti nezhody pri kolektívnom vyjednávaní skončili pritom, že odborári "len" vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Naposledy sa tak stalo v roku 2014.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ak sa už ľudia rozhodnú štrajkovať, bývajú úspešní. Takto sa štrajkovalo v minulosti

Zamestnanci štrajkovali pred závodom od utorka do štvrtka. Od piatka rána sa odborári rozhodli, že do pondelka budú zamestnanci štrajkovať tak, že ostanú doma.

Dokopy teda štrajk trval šesť dní. V minulosti na Slovensku trvala väčšina štrajkov omnoho kratšie, niektoré dokonca len pár hodín.

Do štrajku išli odbory s celkovo dvanástimi požiadavkami, pričom tou hlavnou bolo zvýšenie tarifných miezd o 16 percent. Volkswagen na začiatku zase ponúkal navýšenie o 8,5 percenta. A jednorázovú odmenu vo výške 350 eur.

Vedenie Volkswagenu oficiálne ani raz nekomentovalo, aké veľké dosahy má štrajk na výrobu. Známe bolo len to, že je výrazne obmedzená.

Z pásov závodu schádzalo denne len pár kusov malých áut, ako sú Volkswagen Up! či Škoda Citigo, luxusné SUV ako Porsche Cayenne alebo Audi Q7 sa vôbec nevyrábali.

Normálna výrobná kapacita v závode je pritom tisíc áut denne.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Nástupný plat má Volkswagen lepší v Bratislave ako v Nemecku (grafy)

Štrajkovaním však prišli o peniaze aj zamestnanci automobilky. Počas štrajku totiž nedostávajú výplatu. O koľko celkovo zamestnanci prišli, nie je možné v tejto chvíli povedať. Vo štvrtok to podľa Volkswagenu bolo v priemere 225 eur.

Predseda predstavenstva Volkswagenu Ralf Sacht ešte v piatok cez média zamestnancom odkázal, nech s náhradou mzdy od firmy nerátajú.

Ani Moderné odbory nebudú platiť štrajkujúcim náhradu platu, zaplatia za nich iba zdravotné odvody.

Problémy mohli mať ďalší

Odborári koncom pracovného týždňa tvrdili, že štrajk už pocítili aj dodávatelia. Pre výpadok vo výrobe nemali kde uskladňovať dovážené súčiastky. „Už stoja aj kamióny v Nemecku, lebo nám sem nemôžu nič dovážať,“ tvrdil Smolinský.

Český denník Mladá fronta Dnes na webe v piatok informoval, že pre štrajk môže mať problém vo výrobe aj závod Škoda v Mladej Boleslavi.

Do vozidiel Škoda Octavia a Superb totiž montuje prevodovky vyrábané v Bratislave. Podľa českých novín mala mať Škoda zásoby len do polovice nadchadzajúceho týždňa. Škodovka informácie odmietla komentovať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 985
  2. Od septembra opäť po starom 5 937
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 708
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 131
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 835
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 734
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 200
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 124
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 037

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.