Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom

Pracovať prestali zamestnanci firmy v utorok ráno. Štrajk dokopy trval šesť dní.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Po šiestich dňoch sa štrajk v jednej z najväčších firiem na Slovensku končí. Odborári sa po neďelňajšom viac ako desaťhodinovom rokovaní dohodli na novej kolektívnej zmluve.

"Ukončujeme štrajk. Všetky body máme uzatvorené," povedal šéf Moderných odborov Zoroslav Smolinský.

Najdôležitejším bodom rokovaní boli platy zamestnancov Volkswagenu. Tie sa budú dvíhať na trikrát. Dokopy sa tarifné triedy dvihnú o 14,12 percenta.

Postupné dvíhanie

Prvýkrát mzdy porastú od začiatku júna tohto roka, a to o 4,7 percenta. K druhému zvýšeniu o ďalších 4,7 percenta dôjde od prvého januára v roku 2018.

Zvyšovať mzdy sa zamestnancom budú aj tretíkrát, a to od novembra 2018 do konca augusta 2019, a to o 4,1 percenta.

Nová kolektívna zmluva bude platiť dlhšie ako sa predpokladalo. Pôvodne sa mala jej platnosť skončiť na konci roku 2018.

"Týmto spôsobom sme sa rozhodli prispieť k zabezpečeniu dlhodobej perspektívy pre našich zamestnancov aj pre spoločnosť," informovala hovorkyňa firmy Lucia Kovarovič Makayová.

Zamestnanci tiež dostanú tento rok k júlovej výplate jednorazový bonus 500 eur.

Okrem toho dostanú zamestnanci v roku 2018 a 2019 jeden deň výplaty navyše. To znamená, že namiesto klasických 20 dní, ktoré určuje zákon, bude mať pracovníci nárok na 21 dní dovolenky.

Aj napriek tomu, že odborári a zamestnávateľ sa definitívne dohodli v nedeľu, štrajk sa oficiálne končí v pondelok ráno - jednu minútu pred šiestou ráno, teda pred začiatkom raňajšej zmeny.

Vo Volkswagene totiž zamestnanci v nedeľu nemajú nočnú zmenu.

"Chcel by som poďakovať všetkým tým, ktorí sa zúčastnili na štrajku, aj ako tým, ktorí štrajk podporovali. Bez ich úsilia by sme tento úspech nedosiahli," hovorí Smolinský vo videu, ktoré Moderné odbory zverejnili na svojom facebookovom profile.

Volkswagen sa chystá k vyjednávaniu oficiálne vyjadriť zajtra o 10.00 h na tlačovej konferencii.

Jeden z najdlhších štrajkov na Slovensku

Zamestnanci Volkswagen Slovakia vstúpili do ostrého časovo neobmedzeného štrajku v utorok o šiestej ráno. Išlo o historicky prvý štrajk v tejto bratislavskej automobilke.

V minulosti nezhody pri kolektívnom vyjednávaní skončili pritom, že odborári "len" vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Naposledy sa tak stalo v roku 2014.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Ak sa už ľudia rozhodnú štrajkovať, bývajú úspešní. Takto sa štrajkovalo v minulosti

Zamestnanci štrajkovali pred závodom od utorka do štvrtka. Od piatka rána sa odborári rozhodli, že do pondelka budú zamestnanci štrajkovať tak, že ostanú doma.

Dokopy teda štrajk trval šesť dní. V minulosti na Slovensku trvala väčšina štrajkov omnoho kratšie, niektoré dokonca len pár hodín.

Do štrajku išli odbory s celkovo dvanástimi požiadavkami, pričom tou hlavnou bolo zvýšenie tarifných miezd o 16 percent. Volkswagen na začiatku zase ponúkal navýšenie o 8,5 percenta. A jednorázovú odmenu vo výške 350 eur.

Vedenie Volkswagenu oficiálne ani raz nekomentovalo, aké veľké dosahy má štrajk na výrobu. Známe bolo len to, že je výrazne obmedzená.

Z pásov závodu schádzalo denne len pár kusov malých áut, ako sú Volkswagen Up! či Škoda Citigo, luxusné SUV ako Porsche Cayenne alebo Audi Q7 sa vôbec nevyrábali.

Normálna výrobná kapacita v závode je pritom tisíc áut denne.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Nástupný plat má Volkswagen lepší v Bratislave ako v Nemecku (grafy)

Štrajkovaním však prišli o peniaze aj zamestnanci automobilky. Počas štrajku totiž nedostávajú výplatu. O koľko celkovo zamestnanci prišli, nie je možné v tejto chvíli povedať. Vo štvrtok to podľa Volkswagenu bolo v priemere 225 eur.

Predseda predstavenstva Volkswagenu Ralf Sacht ešte v piatok cez média zamestnancom odkázal, nech s náhradou mzdy od firmy nerátajú.

Ani Moderné odbory nebudú platiť štrajkujúcim náhradu platu, zaplatia za nich iba zdravotné odvody.

Problémy mohli mať ďalší

Odborári koncom pracovného týždňa tvrdili, že štrajk už pocítili aj dodávatelia. Pre výpadok vo výrobe nemali kde uskladňovať dovážené súčiastky. „Už stoja aj kamióny v Nemecku, lebo nám sem nemôžu nič dovážať,“ tvrdil Smolinský.

Český denník Mladá fronta Dnes na webe v piatok informoval, že pre štrajk môže mať problém vo výrobe aj závod Škoda v Mladej Boleslavi.

Do vozidiel Škoda Octavia a Superb totiž montuje prevodovky vyrábané v Bratislave. Podľa českých novín mala mať Škoda zásoby len do polovice nadchadzajúceho týždňa. Škodovka informácie odmietla komentovať.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 418
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 207
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 140
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 023
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 782
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 546
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 295
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 138
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 512

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

Neprehliadnite tiež

Dlžníci v Sociálnej poisťovni dostanú viac času na splácanie dlhov

V roku 2016 využilo splátkové kalendáre 890 ľudí, od začiatku tohto roka do konca septembra ich využilo 597 ľudí.

Firmy by mali v inzerátoch zverejňovať platy, navrhuje už aj Smer

Zamestnávateľov nápad nepotešil, vedia, ako by zákon obišli.

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Čína chce do Spojených štátov vyvážať autá značky Trumpchi

Trumpchi by boli vôbec prvé čínske autá na americkom trhu.