SME
Streda, 3. marec, 2021 | Meniny má Bohumil, BohumilaKrížovkyKrížovky

Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom

Pracovať prestali zamestnanci firmy v utorok ráno. Štrajk dokopy trval šesť dní.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Po šiestich dňoch sa štrajk v jednej z najväčších firiem na Slovensku končí. Odborári sa po neďelňajšom viac ako desaťhodinovom rokovaní dohodli na novej kolektívnej zmluve.

"Ukončujeme štrajk. Všetky body máme uzatvorené," povedal šéf Moderných odborov Zoroslav Smolinský.

Najdôležitejším bodom rokovaní boli platy zamestnancov Volkswagenu. Tie sa budú dvíhať na trikrát. Dokopy sa tarifné triedy dvihnú o 14,12 percenta.

Postupné dvíhanie

Prvýkrát mzdy porastú od začiatku júna tohto roka, a to o 4,7 percenta. K druhému zvýšeniu o ďalších 4,7 percenta dôjde od prvého januára v roku 2018.

Skryť Vypnúť reklamu

Zvyšovať mzdy sa zamestnancom budú aj tretíkrát, a to od novembra 2018 do konca augusta 2019, a to o 4,1 percenta.

Nová kolektívna zmluva bude platiť dlhšie ako sa predpokladalo. Pôvodne sa mala jej platnosť skončiť na konci roku 2018.

"Týmto spôsobom sme sa rozhodli prispieť k zabezpečeniu dlhodobej perspektívy pre našich zamestnancov aj pre spoločnosť," informovala hovorkyňa firmy Lucia Kovarovič Makayová.

Zamestnanci tiež dostanú tento rok k júlovej výplate jednorazový bonus 500 eur.

Okrem toho dostanú zamestnanci v roku 2018 a 2019 jeden deň výplaty navyše. To znamená, že namiesto klasických 20 dní, ktoré určuje zákon, bude mať pracovníci nárok na 21 dní dovolenky.

Aj napriek tomu, že odborári a zamestnávateľ sa definitívne dohodli v nedeľu, štrajk sa oficiálne končí v pondelok ráno - jednu minútu pred šiestou ráno, teda pred začiatkom raňajšej zmeny.

Skryť Vypnúť reklamu

Vo Volkswagene totiž zamestnanci v nedeľu nemajú nočnú zmenu.

"Chcel by som poďakovať všetkým tým, ktorí sa zúčastnili na štrajku, aj ako tým, ktorí štrajk podporovali. Bez ich úsilia by sme tento úspech nedosiahli," hovorí Smolinský vo videu, ktoré Moderné odbory zverejnili na svojom facebookovom profile.

Volkswagen sa chystá k vyjednávaniu oficiálne vyjadriť zajtra o 10.00 h na tlačovej konferencii.

Jeden z najdlhších štrajkov na Slovensku

Zamestnanci Volkswagen Slovakia vstúpili do ostrého časovo neobmedzeného štrajku v utorok o šiestej ráno. Išlo o historicky prvý štrajk v tejto bratislavskej automobilke.

V minulosti nezhody pri kolektívnom vyjednávaní skončili pritom, že odborári "len" vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Naposledy sa tak stalo v roku 2014.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Ak sa už ľudia rozhodnú štrajkovať, bývajú úspešní. Takto sa štrajkovalo v minulosti Čítajte 

Zamestnanci štrajkovali pred závodom od utorka do štvrtka. Od piatka rána sa odborári rozhodli, že do pondelka budú zamestnanci štrajkovať tak, že ostanú doma.

Dokopy teda štrajk trval šesť dní. V minulosti na Slovensku trvala väčšina štrajkov omnoho kratšie, niektoré dokonca len pár hodín.

Do štrajku išli odbory s celkovo dvanástimi požiadavkami, pričom tou hlavnou bolo zvýšenie tarifných miezd o 16 percent. Volkswagen na začiatku zase ponúkal navýšenie o 8,5 percenta. A jednorázovú odmenu vo výške 350 eur.

Vedenie Volkswagenu oficiálne ani raz nekomentovalo, aké veľké dosahy má štrajk na výrobu. Známe bolo len to, že je výrazne obmedzená.

Z pásov závodu schádzalo denne len pár kusov malých áut, ako sú Volkswagen Up! či Škoda Citigo, luxusné SUV ako Porsche Cayenne alebo Audi Q7 sa vôbec nevyrábali.

Skryť Vypnúť reklamu

Normálna výrobná kapacita v závode je pritom tisíc áut denne.

Prečítajte si tiež: Nástupný plat má Volkswagen lepší v Bratislave ako v Nemecku (grafy) Čítajte 

Štrajkovaním však prišli o peniaze aj zamestnanci automobilky. Počas štrajku totiž nedostávajú výplatu. O koľko celkovo zamestnanci prišli, nie je možné v tejto chvíli povedať. Vo štvrtok to podľa Volkswagenu bolo v priemere 225 eur.

Predseda predstavenstva Volkswagenu Ralf Sacht ešte v piatok cez média zamestnancom odkázal, nech s náhradou mzdy od firmy nerátajú.

Ani Moderné odbory nebudú platiť štrajkujúcim náhradu platu, zaplatia za nich iba zdravotné odvody.

Problémy mohli mať ďalší

Odborári koncom pracovného týždňa tvrdili, že štrajk už pocítili aj dodávatelia. Pre výpadok vo výrobe nemali kde uskladňovať dovážené súčiastky. „Už stoja aj kamióny v Nemecku, lebo nám sem nemôžu nič dovážať,“ tvrdil Smolinský.

Skryť Vypnúť reklamu

Český denník Mladá fronta Dnes na webe v piatok informoval, že pre štrajk môže mať problém vo výrobe aj závod Škoda v Mladej Boleslavi.

Do vozidiel Škoda Octavia a Superb totiž montuje prevodovky vyrábané v Bratislave. Podľa českých novín mala mať Škoda zásoby len do polovice nadchadzajúceho týždňa. Škodovka informácie odmietla komentovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  2. Študuj aj popri zamestnaní! Moderná vysoká škola!
  3. Čo zamestná mladého človeka v dobe 4.0?
  4. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  7. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  3. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  4. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  5. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. FVT orientovaná na modernú výučbu prepojenú s praxou
  8. 26 years of providing you with essential information
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 22 489
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 14 799
  3. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 328
  4. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 866
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 820
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 6 658
  7. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 6 168
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 110
  9. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 5 972
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 5 939
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autá Volkswagen

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Štrajk vo Volkswagene
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koaličná kríza. Členovia SaS prichádzajú do prezidentského paláca.

Koaličnú krízu spustil nákup vakcíny Sputnik V. Richard Sulík vyzval na rekonštrukciu Matovičovej vlády. Sledujte aktuálny vývoj minútu po minúte.

2 h
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Čo ešte táto koalícia unesie?

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Nejde len o to, koľko verejných popráv ešte Sulík vydrží.

45m
Lídri koaličných strán.

Vzdávanie sa moci ide proti prirodzenosti strán.

3 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Niektoré obchody budú zatvárať aj skôr ako o 20. hodine.

29m
Kancelárska budova SKY PARK Offices, skolaudovaná spoločnosťou Penta Real Estate.

Okrem takmer osemsto bytov v troch bytových vežiach bude spoločnosť zodpovedná aj za park.

57m
Minister hospodárstva Richard Sulík.

Návrh na rokovanie vlády nezaradil vedúci Úradu vlády.

1 h
Minister dopravy Andrej Doležal.

Holý bude zodpovedný za výstavbu nájomných bytov.

2 h