Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom

Pracovať prestali zamestnanci firmy v utorok ráno. Štrajk dokopy trval šesť dní.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Po šiestich dňoch sa štrajk v jednej z najväčších firiem na Slovensku končí. Odborári sa po neďelňajšom viac ako desaťhodinovom rokovaní dohodli na novej kolektívnej zmluve.

"Ukončujeme štrajk. Všetky body máme uzatvorené," povedal šéf Moderných odborov Zoroslav Smolinský.

Najdôležitejším bodom rokovaní boli platy zamestnancov Volkswagenu. Tie sa budú dvíhať na trikrát. Dokopy sa tarifné triedy dvihnú o 14,12 percenta.

Článok pokračuje pod video reklamou

Postupné dvíhanie

Prvýkrát mzdy porastú od začiatku júna tohto roka, a to o 4,7 percenta. K druhému zvýšeniu o ďalších 4,7 percenta dôjde od prvého januára v roku 2018.

Zvyšovať mzdy sa zamestnancom budú aj tretíkrát, a to od novembra 2018 do konca augusta 2019, a to o 4,1 percenta.

Nová kolektívna zmluva bude platiť dlhšie ako sa predpokladalo. Pôvodne sa mala jej platnosť skončiť na konci roku 2018.

"Týmto spôsobom sme sa rozhodli prispieť k zabezpečeniu dlhodobej perspektívy pre našich zamestnancov aj pre spoločnosť," informovala hovorkyňa firmy Lucia Kovarovič Makayová.

Zamestnanci tiež dostanú tento rok k júlovej výplate jednorazový bonus 500 eur.

Okrem toho dostanú zamestnanci v roku 2018 a 2019 jeden deň výplaty navyše. To znamená, že namiesto klasických 20 dní, ktoré určuje zákon, bude mať pracovníci nárok na 21 dní dovolenky.

Aj napriek tomu, že odborári a zamestnávateľ sa definitívne dohodli v nedeľu, štrajk sa oficiálne končí v pondelok ráno - jednu minútu pred šiestou ráno, teda pred začiatkom raňajšej zmeny.

Vo Volkswagene totiž zamestnanci v nedeľu nemajú nočnú zmenu.

"Chcel by som poďakovať všetkým tým, ktorí sa zúčastnili na štrajku, aj ako tým, ktorí štrajk podporovali. Bez ich úsilia by sme tento úspech nedosiahli," hovorí Smolinský vo videu, ktoré Moderné odbory zverejnili na svojom facebookovom profile.

Volkswagen sa chystá k vyjednávaniu oficiálne vyjadriť zajtra o 10.00 h na tlačovej konferencii.

Jeden z najdlhších štrajkov na Slovensku

Zamestnanci Volkswagen Slovakia vstúpili do ostrého časovo neobmedzeného štrajku v utorok o šiestej ráno. Išlo o historicky prvý štrajk v tejto bratislavskej automobilke.

V minulosti nezhody pri kolektívnom vyjednávaní skončili pritom, že odborári "len" vyhlásili štrajkovú pohotovosť. Naposledy sa tak stalo v roku 2014.

Prečítajte si tiež: Ak sa už ľudia rozhodnú štrajkovať, bývajú úspešní. Takto sa štrajkovalo v minulosti

Zamestnanci štrajkovali pred závodom od utorka do štvrtka. Od piatka rána sa odborári rozhodli, že do pondelka budú zamestnanci štrajkovať tak, že ostanú doma.

Dokopy teda štrajk trval šesť dní. V minulosti na Slovensku trvala väčšina štrajkov omnoho kratšie, niektoré dokonca len pár hodín.

Do štrajku išli odbory s celkovo dvanástimi požiadavkami, pričom tou hlavnou bolo zvýšenie tarifných miezd o 16 percent. Volkswagen na začiatku zase ponúkal navýšenie o 8,5 percenta. A jednorázovú odmenu vo výške 350 eur.

Vedenie Volkswagenu oficiálne ani raz nekomentovalo, aké veľké dosahy má štrajk na výrobu. Známe bolo len to, že je výrazne obmedzená.

Z pásov závodu schádzalo denne len pár kusov malých áut, ako sú Volkswagen Up! či Škoda Citigo, luxusné SUV ako Porsche Cayenne alebo Audi Q7 sa vôbec nevyrábali.

Normálna výrobná kapacita v závode je pritom tisíc áut denne.

Prečítajte si tiež: Nástupný plat má Volkswagen lepší v Bratislave ako v Nemecku (grafy)

Štrajkovaním však prišli o peniaze aj zamestnanci automobilky. Počas štrajku totiž nedostávajú výplatu. O koľko celkovo zamestnanci prišli, nie je možné v tejto chvíli povedať. Vo štvrtok to podľa Volkswagenu bolo v priemere 225 eur.

Predseda predstavenstva Volkswagenu Ralf Sacht ešte v piatok cez média zamestnancom odkázal, nech s náhradou mzdy od firmy nerátajú.

Ani Moderné odbory nebudú platiť štrajkujúcim náhradu platu, zaplatia za nich iba zdravotné odvody.

Problémy mohli mať ďalší

Odborári koncom pracovného týždňa tvrdili, že štrajk už pocítili aj dodávatelia. Pre výpadok vo výrobe nemali kde uskladňovať dovážené súčiastky. „Už stoja aj kamióny v Nemecku, lebo nám sem nemôžu nič dovážať,“ tvrdil Smolinský.

Český denník Mladá fronta Dnes na webe v piatok informoval, že pre štrajk môže mať problém vo výrobe aj závod Škoda v Mladej Boleslavi.

Do vozidiel Škoda Octavia a Superb totiž montuje prevodovky vyrábané v Bratislave. Podľa českých novín mala mať Škoda zásoby len do polovice nadchadzajúceho týždňa. Škodovka informácie odmietla komentovať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 980
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 255
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 654
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 062
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 831
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 370
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 054
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 512
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 786
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 681

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.

Neprehliadnite tiež

Podnik v Madride ponúka priestory na poludňajšiu siestu

Odpočinok v čase siesty láka čoraz viac zamestnancov, študentov aj turistov v Španielsku.

Rakúski hydinári zápasia s cenovým dumpingom zo zahraničia

V Rakúsku sa počet spracovateľských podnikov v priebehu 15 rokov znížil na polovicu.

Česko zažíva karavanový rozmach, dopyt rastie

Česi si čoraz viac volia dovolenku na domácom trhu namiesto zahraničnej.

Hirošima straší v Ružinov už vyše desaťročie

Z projektu Yosaria Plaza zostal len železobetónový skelet.

Nové Mesto má koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy

Mestská časť si zadefinovala strategický materiál.