Ani českí zamestnanci automobiliek nie sú spokojní s platom

Štrajk v slovenskom Volkswagene sa môže stať míľnikom na ceste k vyšším príjmom v celej strednej Európe.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR, AP)

BRATISLAVA, PRAHA. Automobilky ťahajú zvyšovanie platov v strednej Európe. Konkurencia lacnou pracovnou silou sa pomaly končí.

Mzdy v českej Škoda Auto sú dvaapolkrát nižšie ako v sesterskej automobilke Audi, ktorá má podobnú ziskovosť na jedného zamestnanca, uviedol internetový portál českého denníka Hospodárske noviny.

Maďarsko a Poľsko sa snažia na rast miezd cielene tlačiť. Česko by sa pred prijatím eura malo priblížiť mzdám v západnej Európe, myslí si guvernér ČNB Jiří Rusnok.

Štrajk v slovenskom Volkswagene sa môže stať míľnikom na ceste k vyšším príjmom v celej strednej Európe. V najväčšom slovenskom súkromnom podniku, ktorý má tiež jedny z najvyšších miezd v krajine, sa od utorka (20.6.) štrajkuje.

Zamestnanci chcú dostať pridané 16 percent. Požiadavky a odhodlanie odborárov v slovenskom Volkswagene presahujú čokoľvek podobného v posledných rokoch a naznačujú nový trend: stredoeurópske štáty už nebudú môcť v budúcnosti toľko konkurovať lacnou pracovnou silou ako doteraz.

"Neprimerané navyšovanie platov je pre našu spoločnosť neprijateľné," reagoval šéf Volkswagenu Slovakia Ralf Sacht.

Slováci inšpirovali Čechov

V Česku už odborári uvažujú o nasledovaní Slovákov. "Potrebná väčšina zamestnancov ale stále nemá toľko odvahy, aby si požadovala rast miezd tak radikálnym spôsobom," uviedol šéf odborárov v nošovickom Hyundai Patrik Fupšo. Vo firme nedávno uzavreli dvojročnú kolektívnu zmluvu. "Tá robotníkom ponúka rast príjmov o dvanásť percent," uviedol hovorca závodu Petr Vaněk.

O štrajku sa takmer každý rok hovorí aj v Škode Auto. Vedenie podniku sa ale nakoniec vždy dohodlo so zamestnancami na raste miezd.

"V Škodovke vždy príde k politickému tlaku, že mzdy sa toľko zvyšovať nemôžu, pretože by firma príliš vyčnievala v regióne a komplikovala by podnikanie ďalším firmám," tvrdí Libor Dvořák, podpredseda odborového zväzu Kovo, ktorý sa kolektívneho vyjednávania v Škodovke v minulosti zúčastnil.

Štrajková vlna inšpirovaná Volkswagenom je zatiaľ málo pravdepodobná - väčšina automobiliek v Česku, na Slovensku, v Poľsku a v Maďarsku sa v posledných mesiacoch na raste miezd s odbormi už dohodla.

Tému vyšších miezd však chcú riešiť čoraz častejšie politici. Predovšetkým tlačia na zahraničných investorov, ako je Volkswagen, aby viac peňazí, ktoré v regióne vzniknú, tu tiež zostalo - napríklad vo forme miezd.

Ťahúň ekonomiky

V roku 2014 z Česka odtieklo 334,2 miliardy Kč (12,72 miliardy eur) a Česko je spoločne s Poľskom a Maďarskom medzi krajinami EÚ, odkiaľ v podobe dividend a ďalších platieb odchádza v pomere k HDP najviac peňazí.

Automobilky sú v strednej Európe najviditeľnejšou súčasťou modelu ekonomického rozvoja postaveného na lacnej a kvalifikovanej pracovnej sile.

Aj preto štrajk Volkswagenu priťahuje pozornosť, hoci slovenský závod firmy rozhodne nie je najziskovejším v regióne. Obľúbeným argumentom pri zvyšovaní miezd - a to aj pri štrajku slovenského Volkswagenu - je "približovanie sa západnej Európe".

Priepasť medzi úrovňou cien a príjmov je podľa guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka dôvodom pre odloženie prijatia eura. Teraz je podľa neho ideálne obdobie priblížiť sa mzdovej úrovni eurozóny.

"Zatiaľ čo v západnej Európe mzdy prakticky nerastú, v ČR rastú o päť percent," povedal Rusnok.

Podľa ekonómov je model ekonomiky založený na nízkej cene za kvalifikovanú prácu neudržateľný.

"Matematicky vzaté, keby mzdy rástli o dve percentá rýchlejšie v Česku než v Nemecku, rozdiel v príjmoch by sa zmazal za 35 rokov. Pri päťpercentnej úrovni už za 15 rokov," hovorí ekonóm Petr Teplý z Vysokej školy ekonomickej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  3. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  4. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 8 795
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 3 561
  3. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 179
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 823
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 360
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 898
  7. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 1 662
  8. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 515
  9. Energetici predávajú nevyužívaný majetok 997
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 962

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vláda chystá masové zneplatnenie e-podpisov, dotkne sa 300-tisíc ľudí

Už aj Pellegrini pripustil, že bude treba plošne zrušiť vydané e-podpisy. Rozhodnutie zatiaľ nepadlo.

DOMOV

Bžán považuje odmenu v spore o Gabčíkovo za férovú

Pôvodná 11-percentná odmena bola podľa neho výsledkom súťaže.

Neprehliadnite tiež

Zara vraj vykradla mladého umelca. Na kabelkách použila jeho kresby

Nemecký umelec Boris Schmitz je presvedčený, že dizajnérsky tím Zary kresby ukradol z jeho blogu.

Vláda chystá masové zneplatnenie e-podpisov, dotkne sa 300-tisíc ľudí

Už aj Pellegrini pripustil, že bude treba plošne zrušiť vydané e-podpisy. Rozhodnutie zatiaľ nepadlo.

Babiš oživil projekt hotela v Bratislave, žiada o búracie povolenie

Firma, ktorú ovláda pravdepodobný český premiér, oživila projekt na rohu ulíc Mariánska a Špitálska v centre hlavného mesta.

Vajec je v Európe tak málo, že sa predávajú už v aukciách

Vajcia začali zdražovať. Dôvodom je fipronilová kauza.