Ani českí zamestnanci automobiliek nie sú spokojní s platom

Štrajk v slovenskom Volkswagene sa môže stať míľnikom na ceste k vyšším príjmom v celej strednej Európe.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR, AP)

BRATISLAVA, PRAHA. Automobilky ťahajú zvyšovanie platov v strednej Európe. Konkurencia lacnou pracovnou silou sa pomaly končí.

Mzdy v českej Škoda Auto sú dvaapolkrát nižšie ako v sesterskej automobilke Audi, ktorá má podobnú ziskovosť na jedného zamestnanca, uviedol internetový portál českého denníka Hospodárske noviny.

Maďarsko a Poľsko sa snažia na rast miezd cielene tlačiť. Česko by sa pred prijatím eura malo priblížiť mzdám v západnej Európe, myslí si guvernér ČNB Jiří Rusnok.

Štrajk v slovenskom Volkswagene sa môže stať míľnikom na ceste k vyšším príjmom v celej strednej Európe. V najväčšom slovenskom súkromnom podniku, ktorý má tiež jedny z najvyšších miezd v krajine, sa od utorka (20.6.) štrajkuje.

Zamestnanci chcú dostať pridané 16 percent. Požiadavky a odhodlanie odborárov v slovenskom Volkswagene presahujú čokoľvek podobného v posledných rokoch a naznačujú nový trend: stredoeurópske štáty už nebudú môcť v budúcnosti toľko konkurovať lacnou pracovnou silou ako doteraz.

"Neprimerané navyšovanie platov je pre našu spoločnosť neprijateľné," reagoval šéf Volkswagenu Slovakia Ralf Sacht.

Slováci inšpirovali Čechov

V Česku už odborári uvažujú o nasledovaní Slovákov. "Potrebná väčšina zamestnancov ale stále nemá toľko odvahy, aby si požadovala rast miezd tak radikálnym spôsobom," uviedol šéf odborárov v nošovickom Hyundai Patrik Fupšo. Vo firme nedávno uzavreli dvojročnú kolektívnu zmluvu. "Tá robotníkom ponúka rast príjmov o dvanásť percent," uviedol hovorca závodu Petr Vaněk.

O štrajku sa takmer každý rok hovorí aj v Škode Auto. Vedenie podniku sa ale nakoniec vždy dohodlo so zamestnancami na raste miezd.

"V Škodovke vždy príde k politickému tlaku, že mzdy sa toľko zvyšovať nemôžu, pretože by firma príliš vyčnievala v regióne a komplikovala by podnikanie ďalším firmám," tvrdí Libor Dvořák, podpredseda odborového zväzu Kovo, ktorý sa kolektívneho vyjednávania v Škodovke v minulosti zúčastnil.

Štrajková vlna inšpirovaná Volkswagenom je zatiaľ málo pravdepodobná - väčšina automobiliek v Česku, na Slovensku, v Poľsku a v Maďarsku sa v posledných mesiacoch na raste miezd s odbormi už dohodla.

Tému vyšších miezd však chcú riešiť čoraz častejšie politici. Predovšetkým tlačia na zahraničných investorov, ako je Volkswagen, aby viac peňazí, ktoré v regióne vzniknú, tu tiež zostalo - napríklad vo forme miezd.

Ťahúň ekonomiky

V roku 2014 z Česka odtieklo 334,2 miliardy Kč (12,72 miliardy eur) a Česko je spoločne s Poľskom a Maďarskom medzi krajinami EÚ, odkiaľ v podobe dividend a ďalších platieb odchádza v pomere k HDP najviac peňazí.

Automobilky sú v strednej Európe najviditeľnejšou súčasťou modelu ekonomického rozvoja postaveného na lacnej a kvalifikovanej pracovnej sile.

Aj preto štrajk Volkswagenu priťahuje pozornosť, hoci slovenský závod firmy rozhodne nie je najziskovejším v regióne. Obľúbeným argumentom pri zvyšovaní miezd - a to aj pri štrajku slovenského Volkswagenu - je "približovanie sa západnej Európe".

Priepasť medzi úrovňou cien a príjmov je podľa guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka dôvodom pre odloženie prijatia eura. Teraz je podľa neho ideálne obdobie priblížiť sa mzdovej úrovni eurozóny.

"Zatiaľ čo v západnej Európe mzdy prakticky nerastú, v ČR rastú o päť percent," povedal Rusnok.

Podľa ekonómov je model ekonomiky založený na nízkej cene za kvalifikovanú prácu neudržateľný.

"Matematicky vzaté, keby mzdy rástli o dve percentá rýchlejšie v Česku než v Nemecku, rozdiel v príjmoch by sa zmazal za 35 rokov. Pri päťpercentnej úrovni už za 15 rokov," hovorí ekonóm Petr Teplý z Vysokej školy ekonomickej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 10 109
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 577
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 455
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 632
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 490
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 857
  7. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 814
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 697
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 630
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 101

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Slovenskí hokejisti prehrali s Rusmi po predĺžení na turnaji v Nórsku

Slováci v zápase vyhrávali 1:0 i prehrávali 1:2.

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

Neprehliadnite tiež

BMW postaví v Česku nové skúšobné centrum, budú v ňom testovať aj autonómne riadenie

Automobilka BMW má aktuálne tri testovacie centrá v Bavorsku, Francúzsku a vo Švédsku.

Křetínského EPH bude v Taliansku najväčším výrobcom elektriny z biomasy

Transakcia je súčasťou strategického plánu skupiny. Ide o druhú investíciu do oblasti energetického využitia biomasy po britskom projekte Lynemouth.

Tauris: Test spišských párkov mohol byť zmanipulovaný

Podľa spoločnosti to má dokazovať aj mlčanie jeho autorov, ktorí doteraz nezverejnili svoju metodiku.

Najväčšiu kúpnu silu mali vlani Luxemburčania, Slováci sú pod priemerom EÚ

Spotreba obyvateľov Luxemburska bola o 32 percent vyššia, ako bol priemer v Únie.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.