Pracovná klíma vo Volkswagene je zlá, nejde nám len o platy (rozhovor)

Vyššie platy si podľa odborového predáka zaslúžia, lebo práca v Bratislave je ťažšia než v iných závodoch Volkswagenu: „Vyrábajú sa tu tie najluxusnejšie vozidlá koncernu.“

Zoroslav Smolinský pracuje v bratislavskom Volkswagene od roku 1992. (Zdroj: SME/Tibor Somogyi)

V utorok ráno sa pravdepodobne začne vôbec prvý štrajk v bratislavskom závode Volkswagenu, vedenie sa s odborármi ani cez víkend nedohodlo na zvyšovaní platov.

Predseda Moderných odborov Volkswagen ZOROSLAV SMOLINSKÝ nepopiera, že nimi požadované 16-percentné zvyšovanie platov môže nakoniec priniesť prepúšťanie či presun výroby do cudziny. „Žiadame zvýšenie v priemere o 160 eur, to nie je tak veľa,“ vraví.

Zvýšenie platov považuje za primerané zložitej práci na najluxusnejších modeloch áut, ktoré sa v bratislavskom závode vyrábajú.

Je možné, že nezačnete v utorok ráno štrajkovať?

„Šanca je vždy. Závisí to najmä od zamestnávateľa. Keď je tvrdohlavý, čo tí ľudia majú robiť?“

Volkswagen hovorí, že ponuka na súhrnné zvýšenie platov o 8,5 percenta v dvoch rokoch je posledná.

„Zamestnanci boli v minulosti vždy maximálne ochotní a lojálni. Keď prebiehali zmeny vo výrobe vozidiel, boli flexibilní a stále v práci. Keď sme pred dvoma rokmi riešili časové konto, zamestnávateľ tvrdil, že nám tie ťažké stavy vykompenzuje.“

Dnes sa celá energia sústreďuje na výrobu áut. Ľudia akoby tu neexistovali.

Zoroslav Smolinský

Je normálne, že zamestnanci sa prispôsobujú požiadavkám zamestnávateľa vzhľadom na zmeny na výrobných linkách.

„Za posledné roky u nás nabiehalo do výroby veľmi veľa zložitých a komplikovaných vozidiel. Či už to bol e-UP!, alebo facelifty Volkswagen Touareg, alebo Audi Q7. To všetko je spojené s nasadením zamestnancov, keďže nábeh nikdy nie je 100-percentný. Vždy sa vyskytnú nejaké problémy a v takej situácii zamestnanci reagujú aj na úkor voľného času.“

Keď sa však Volkswagen rozhodne, že bude v Bratislave vyrábať nový Touareg alebo Porsche Cayenne, nie je to nakoniec aj ocenenie kvality závodu a jeho zamestnancov?

„Určite, je to nejaké ocenenie. Týchto ocenení už ozaj máme veľa, ale s platovými záležitosťami sme sa za posledné roky ďaleko nepohli.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Zoroslav Smolinský


Článok je zaradený aj do ďalších tém Štrajk vo Volkswagene, Autá Volkswagen, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.