V utorok ráno sa pravdepodobne začne vôbec prvý štrajk v bratislavskom závode Volkswagenu, vedenie sa s odborármi ani cez víkend nedohodlo na zvyšovaní platov.
Predseda Moderných odborov Volkswagen ZOROSLAV SMOLINSKÝ nepopiera, že nimi požadované 16-percentné zvyšovanie platov môže nakoniec priniesť prepúšťanie či presun výroby do cudziny. „Žiadame zvýšenie v priemere o 160 eur, to nie je tak veľa,“ vraví.
Zvýšenie platov považuje za primerané zložitej práci na najluxusnejších modeloch áut, ktoré sa v bratislavskom závode vyrábajú.
Je možné, že nezačnete v utorok ráno štrajkovať?
„Šanca je vždy. Závisí to najmä od zamestnávateľa. Keď je tvrdohlavý, čo tí ľudia majú robiť?“
Volkswagen hovorí, že ponuka na súhrnné zvýšenie platov o 8,5 percenta v dvoch rokoch je posledná.
„Zamestnanci boli v minulosti vždy maximálne ochotní a lojálni. Keď prebiehali zmeny vo výrobe vozidiel, boli flexibilní a stále v práci. Keď sme pred dvoma rokmi riešili časové konto, zamestnávateľ tvrdil, že nám tie ťažké stavy vykompenzuje.“
“Dnes sa celá energia sústreďuje na výrobu áut. Ľudia akoby tu neexistovali.
„
Je normálne, že zamestnanci sa prispôsobujú požiadavkám zamestnávateľa vzhľadom na zmeny na výrobných linkách.
„Za posledné roky u nás nabiehalo do výroby veľmi veľa zložitých a komplikovaných vozidiel. Či už to bol e-UP!, alebo facelifty Volkswagen Touareg, alebo Audi Q7. To všetko je spojené s nasadením zamestnancov, keďže nábeh nikdy nie je 100-percentný. Vždy sa vyskytnú nejaké problémy a v takej situácii zamestnanci reagujú aj na úkor voľného času.“
Keď sa však Volkswagen rozhodne, že bude v Bratislave vyrábať nový Touareg alebo Porsche Cayenne, nie je to nakoniec aj ocenenie kvality závodu a jeho zamestnancov?
„Určite, je to nejaké ocenenie. Týchto ocenení už ozaj máme veľa, ale s platovými záležitosťami sme sa za posledné roky ďaleko nepohli.“