Pracovná klíma vo Volkswagene je zlá, nejde nám len o platy (rozhovor)

Vyššie platy si podľa odborového predáka zaslúžia, lebo práca v Bratislave je ťažšia než v iných závodoch Volkswagenu: „Vyrábajú sa tu tie najluxusnejšie vozidlá koncernu.“

Zoroslav Smolinský pracuje v bratislavskom Volkswagene od roku 1992. (Zdroj: SME/Tibor Somogyi)

V utorok ráno sa pravdepodobne začne vôbec prvý štrajk v bratislavskom závode Volkswagenu, vedenie sa s odborármi ani cez víkend nedohodlo na zvyšovaní platov.

Predseda Moderných odborov Volkswagen ZOROSLAV SMOLINSKÝ nepopiera, že nimi požadované 16-percentné zvyšovanie platov môže nakoniec priniesť prepúšťanie či presun výroby do cudziny. „Žiadame zvýšenie v priemere o 160 eur, to nie je tak veľa,“ vraví.

Zvýšenie platov považuje za primerané zložitej práci na najluxusnejších modeloch áut, ktoré sa v bratislavskom závode vyrábajú.

Je možné, že nezačnete v utorok ráno štrajkovať?

„Šanca je vždy. Závisí to najmä od zamestnávateľa. Keď je tvrdohlavý, čo tí ľudia majú robiť?“

Volkswagen hovorí, že ponuka na súhrnné zvýšenie platov o 8,5 percenta v dvoch rokoch je posledná.

„Zamestnanci boli v minulosti vždy maximálne ochotní a lojálni. Keď prebiehali zmeny vo výrobe vozidiel, boli flexibilní a stále v práci. Keď sme pred dvoma rokmi riešili časové konto, zamestnávateľ tvrdil, že nám tie ťažké stavy vykompenzuje.“

Dnes sa celá energia sústreďuje na výrobu áut. Ľudia akoby tu neexistovali.

Zoroslav Smolinský

Je normálne, že zamestnanci sa prispôsobujú požiadavkám zamestnávateľa vzhľadom na zmeny na výrobných linkách.

„Za posledné roky u nás nabiehalo do výroby veľmi veľa zložitých a komplikovaných vozidiel. Či už to bol e-UP!, alebo facelifty Volkswagen Touareg, alebo Audi Q7. To všetko je spojené s nasadením zamestnancov, keďže nábeh nikdy nie je 100-percentný. Vždy sa vyskytnú nejaké problémy a v takej situácii zamestnanci reagujú aj na úkor voľného času.“

Keď sa však Volkswagen rozhodne, že bude v Bratislave vyrábať nový Touareg alebo Porsche Cayenne, nie je to nakoniec aj ocenenie kvality závodu a jeho zamestnancov?

„Určite, je to nejaké ocenenie. Týchto ocenení už ozaj máme veľa, ale s platovými záležitosťami sme sa za posledné roky ďaleko nepohli.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Zoroslav Smolinský


Článok je zaradený aj do ďalších tém Štrajk vo Volkswagene, Autá Volkswagen, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Vášáryová: Poľsko zažíva svoj mečiarizmus, už sme ho predbehli

Slovensko musí ukázať, že je iné ako susedné krajiny, hovorí bývalá veľvyslankyňa v Poľsku MAGDA VÁŠÁRYOVÁ.

KOMENTÁRE

O pamiatky sa nestaráme, iba tárame o národe a vlasti

U Ťapákovcov je pre istotu zamknuté.

Neprehliadnite tiež

BMW bude aj napriek brexitu vyrábať elektromobil Mini v Británii

Nový elektromobil Mini bude trojdverový a s jeho výrobou začnú v roku 2019.

Nový šéf regulačného úradu: Úrad chcem trochu otvoriť verejnosti

Jahnátek povedal, že tvorba cien by nemala byť Pandorina skrinka, z ktorej niečo vylezie.

Únia je proti jednostranným sankciám USA voči Rusku, poškodia aj jej firmy

Sankcie majú byť nástrojom na zablokovanie manévrovacieho priestoru pre pozitívnejšiu politiku prezidenta Donalda Trumpa voči Kremľu.

Železničiari sa chystajú nakúpiť nové rovnošaty za takmer tri milióny eur

Národný dopravca plánuje nakúpiť napríklad štyritisíc dámskych sák, dvetisíc malých šatiek a šálov, či desaťtisíc blúzok.