V utorok sa začne vo Volkswagene štrajk, bude neobmedzený

Odborári sú však ochotní so zamestnávateľom rokovať.

Výroba v bratislavskom závode Volkswagenu.(Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Pracovníci spoločnosti Volkswagen Slovakia prestanú pracovať v utorok 20. júna ráno od 6.00 hod. Štrajk bude časovo neobmedzený.

Predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský v stredu informoval, že sú naďalej pripravení rokovať s vedením automobilky.

Ak zamestnanci naozaj prestanú pracovať, pôjde o prvý štrajk v histórii Volkswagenu na Slovensku.

Podrobnosti o štrajku: Denne vyrobia tisíc áut. Čo stratí Slovensko a Volkswagen štrajkom

Smolinský informoval, že štrajkovať sa bude nielen v automobilke v bratislavskej Devínskej Novej Vsi, ale aj v závodoch v Stupave a v Martine.

Článok pokračuje pod video reklamou

V Stupave má Volkswagen nástrojárne, v Martine zas vyrába komponenty pre prevodovky a podvozky ako príruby, brzdové kotúče či diferenciály.

Odborári očakávajú, že do štrajku sa zapojí 80 až 90 percent zamestnancom. Smolinský tvrdí, že štrajk podpísalo osemtisíc zamestnancov, teda 65 percent.

Podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní musí so štrajkom súhlasiť nadpolovičná väčšina zamestnancov, inak je nezákonný a odborári musia zaplatiť stratu za štrajk.

Vo Volkswagene pracuje asi 12 300 ľudí.

Volkswagen vlani na Slovensku vyrobil 389-tisíc vozidiel, teda v priemere vyše tisíc denne.

Štrajk v automobilke odobrila aj konkurenčný Odborový zväz Kovo, ktorý podľa týždenníka Trend združuje asi osemsto zamestnancov.

Odborári nepovedali, či zamestnanci prídu do práce alebo ostanú doma: „Príďte sa pozrieť v utorok,“ odpovedali novinárom.

Niekoľkodňový štrajk podľa analytika spoločnosti Finlord Borisa Tomčiaka by bratislavský závod nehrozil. V skladoch automobilky je dostatok vozidiel na vykrytie dopytu zákazníkov.

„Samozrejme, predĺženie štrajku na niekoľko týždňov by spôsobilo výraznejší výpadok v tržbách. Manažment je momentálne citlivý na akékoľvek negatívne informácie o spoločnosti, keďže sa stále snaží zlepšiť image po afére dieselgate,“ hovorí Tomčiak.

Je preto podľa neho pravdepodobné, že manažment odborárom aspoň čiastočne ustúpi. Odborári požadujú, aby sa platy zamestnancom zvýšili až o 16 percent. Vo fabrike je priemerný plat 1800 eur (po započítaní bonusov a benefitov, bez manažérskych platov), zvýšenie by teda predstavovalo 288 eur na zamestnanca.

Volkswagen núkal polovicu: Tento rok zvýšenie o 4,2 percenta, na budúci rok o ďalšie štyri percentá. K tomu im chcel vyplatiť aj jednorazový bonus 320 eur. V piatok, na poslednom jedenástom rokovaní, tohtoročný rast zvýšil na 4,3 percenta a jednorazový bonus na 350 eur.

Vedenie podniku naznačuje, že keby sa platy dvihli o požadovaných 16 percent, hrozilo by prepúšťanie či presun výroby niektorých modelov do cudziny.

Za rok 2015 vykázala spoločnosť Volkswagen mzdové náklady 276 miliónov eur. Odborármi požadované zvýšenie platov o 16 percent by znamenalo, že vedenie podniku by muselo nájsť na platy navyše 44 miliónov eur.

Volkswagenom v súhrnne ponúka zvýšenie o 8,3 percenta, čo by znamenalo zvýšenie mzdových nákladov o 23 miliónov eur. K tomu treba pripočítať náklady na 350-eurový jednorazový bonus, ktoré môžu dosiahnuť až štyri milióny eur.

Prečítajte si tiež: Volkswagen varuje: Robotníci prídu štrajkom o výplatu

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 578
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 675
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 421
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 435
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 681
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 429
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 711
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 656
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 798
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 241

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Semafory majú tajné tlačidlo. Na čo slúži?

Nie každý gombík spustí zelenú.

Cestujúci musia na lietadlá dlhšie čakať. Na čo všetko majú nárok

Odškodnenie pasažierov sa môže pohybovať až do výšky 600 eur.

Vládny dlh v eurozóne v prvom štvrťroku mierne vzrástol

V celej Európskej únii dlh naopak klesol.

Na Slovensku pracuje vyše 10.000 Ukrajincov

Ukrajincov na Slovensku bude pribúdať.

Maďarský parlament prijal štátny rozpočet pre rok 2019

Štát vyčlenil viac peňazí aj pre motivovanie rodín mať viac detí.