SME
Pondelok, 19. apríl, 2021 | Meniny má JelaKrížovkyKrížovky

V utorok sa začne vo Volkswagene štrajk, bude neobmedzený

Odborári sú však ochotní so zamestnávateľom rokovať.

Výroba v bratislavskom závode Volkswagenu.Výroba v bratislavskom závode Volkswagenu. (Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Pracovníci spoločnosti Volkswagen Slovakia prestanú pracovať v utorok 20. júna ráno od 6.00 hod. Štrajk bude časovo neobmedzený.

Predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský v stredu informoval, že sú naďalej pripravení rokovať s vedením automobilky.

Ak zamestnanci naozaj prestanú pracovať, pôjde o prvý štrajk v histórii Volkswagenu na Slovensku.

Podrobnosti o štrajku: Denne vyrobia tisíc áut. Čo stratí Slovensko a Volkswagen štrajkom Čítajte 

Smolinský informoval, že štrajkovať sa bude nielen v automobilke v bratislavskej Devínskej Novej Vsi, ale aj v závodoch v Stupave a v Martine.

Skryť Vypnúť reklamu

V Stupave má Volkswagen nástrojárne, v Martine zas vyrába komponenty pre prevodovky a podvozky ako príruby, brzdové kotúče či diferenciály.

Odborári očakávajú, že do štrajku sa zapojí 80 až 90 percent zamestnancom. Smolinský tvrdí, že štrajk podpísalo osemtisíc zamestnancov, teda 65 percent.

Podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní musí so štrajkom súhlasiť nadpolovičná väčšina zamestnancov, inak je nezákonný a odborári musia zaplatiť stratu za štrajk.

Vo Volkswagene pracuje asi 12 300 ľudí.

Volkswagen vlani na Slovensku vyrobil 389-tisíc vozidiel, teda v priemere vyše tisíc denne.

Štrajk v automobilke odobrila aj konkurenčný Odborový zväz Kovo, ktorý podľa týždenníka Trend združuje asi osemsto zamestnancov.

Odborári nepovedali, či zamestnanci prídu do práce alebo ostanú doma: „Príďte sa pozrieť v utorok,“ odpovedali novinárom.

Skryť Vypnúť reklamu

Niekoľkodňový štrajk podľa analytika spoločnosti Finlord Borisa Tomčiaka by bratislavský závod nehrozil. V skladoch automobilky je dostatok vozidiel na vykrytie dopytu zákazníkov.

„Samozrejme, predĺženie štrajku na niekoľko týždňov by spôsobilo výraznejší výpadok v tržbách. Manažment je momentálne citlivý na akékoľvek negatívne informácie o spoločnosti, keďže sa stále snaží zlepšiť image po afére dieselgate,“ hovorí Tomčiak.

Je preto podľa neho pravdepodobné, že manažment odborárom aspoň čiastočne ustúpi. Odborári požadujú, aby sa platy zamestnancom zvýšili až o 16 percent. Vo fabrike je priemerný plat 1800 eur (po započítaní bonusov a benefitov, bez manažérskych platov), zvýšenie by teda predstavovalo 288 eur na zamestnanca.

Volkswagen núkal polovicu: Tento rok zvýšenie o 4,2 percenta, na budúci rok o ďalšie štyri percentá. K tomu im chcel vyplatiť aj jednorazový bonus 320 eur. V piatok, na poslednom jedenástom rokovaní, tohtoročný rast zvýšil na 4,3 percenta a jednorazový bonus na 350 eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Vedenie podniku naznačuje, že keby sa platy dvihli o požadovaných 16 percent, hrozilo by prepúšťanie či presun výroby niektorých modelov do cudziny.

Za rok 2015 vykázala spoločnosť Volkswagen mzdové náklady 276 miliónov eur. Odborármi požadované zvýšenie platov o 16 percent by znamenalo, že vedenie podniku by muselo nájsť na platy navyše 44 miliónov eur.

Volkswagenom v súhrnne ponúka zvýšenie o 8,3 percenta, čo by znamenalo zvýšenie mzdových nákladov o 23 miliónov eur. K tomu treba pripočítať náklady na 350-eurový jednorazový bonus, ktoré môžu dosiahnuť až štyri milióny eur.

Prečítajte si tiež: Volkswagen varuje: Robotníci prídu štrajkom o výplatu Čítajte 
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  3. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  4. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  5. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  10. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  1. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  2. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  3. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  4. Firmy požadujú väčšiu flexibilitu
  5. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  6. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  7. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  8. AURES Holdings sa vydáva na západ
  9. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  10. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 47 183
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 20 332
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 451
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 276
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 049
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 703
  7. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 974
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 855
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 710
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 884
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Autá Volkswagen

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Štrajk vo Volkswagene
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Smer sa o zmenu pokúšal cez pozmeňujúci návrh aj s amnestiou.

15. apr

Sputnik má Orbán na propagandu.

8 h
Ilustračné foto.

Vláda v piatok prijala uznesenie k zákazu vychádzania.

16. apr

Neprehliadnite tiež

Náčrt podoby projektu Nová Bottova od HB Reavis.

Trh nepraje kancelárskym komplexom.

8 h

Sociálna poisťovňa evidovala ku koncu minulého mesiaca 1 401 000 dôchodcov na Slovensku.

13 h
Ant Group je fintech divíziou gigantu Alibaba.

Ant Group sa podľa nariadenia čínskej centrálnej banky musí pretransformovať na finančný holding.

13 h
Taliansky premiér Mario Draghi.

Brusel nie je spokojný s niektorými aspektmi doteraz prezentovaných návrhov.

14 h