V utorok sa začne vo Volkswagene štrajk, bude neobmedzený

Odborári sú však ochotní so zamestnávateľom rokovať.

Výroba v bratislavskom závode Volkswagenu.(Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Pracovníci spoločnosti Volkswagen Slovakia prestanú pracovať v utorok 20. júna ráno od 6.00 hod. Štrajk bude časovo neobmedzený.

Predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský v stredu informoval, že sú naďalej pripravení rokovať s vedením automobilky.

Ak zamestnanci naozaj prestanú pracovať, pôjde o prvý štrajk v histórii Volkswagenu na Slovensku.

Podrobnosti o štrajku: Podrobnosti o štrajku: Denne vyrobia tisíc áut. Čo stratí Slovensko a Volkswagen štrajkom

Smolinský informoval, že štrajkovať sa bude nielen v automobilke v bratislavskej Devínskej Novej Vsi, ale aj v závodoch v Stupave a v Martine.

V Stupave má Volkswagen nástrojárne, v Martine zas vyrába komponenty pre prevodovky a podvozky ako príruby, brzdové kotúče či diferenciály.

Odborári očakávajú, že do štrajku sa zapojí 80 až 90 percent zamestnancom. Smolinský tvrdí, že štrajk podpísalo osemtisíc zamestnancov, teda 65 percent.

Podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní musí so štrajkom súhlasiť nadpolovičná väčšina zamestnancov, inak je nezákonný a odborári musia zaplatiť stratu za štrajk.

Vo Volkswagene pracuje asi 12 300 ľudí.

Volkswagen vlani na Slovensku vyrobil 389-tisíc vozidiel, teda v priemere vyše tisíc denne.

Štrajk v automobilke odobrila aj konkurenčný Odborový zväz Kovo, ktorý podľa týždenníka Trend združuje asi osemsto zamestnancov.

Odborári nepovedali, či zamestnanci prídu do práce alebo ostanú doma: „Príďte sa pozrieť v utorok,“ odpovedali novinárom.

Niekoľkodňový štrajk podľa analytika spoločnosti Finlord Borisa Tomčiaka by bratislavský závod nehrozil. V skladoch automobilky je dostatok vozidiel na vykrytie dopytu zákazníkov.

„Samozrejme, predĺženie štrajku na niekoľko týždňov by spôsobilo výraznejší výpadok v tržbách. Manažment je momentálne citlivý na akékoľvek negatívne informácie o spoločnosti, keďže sa stále snaží zlepšiť image po afére dieselgate,“ hovorí Tomčiak.

Je preto podľa neho pravdepodobné, že manažment odborárom aspoň čiastočne ustúpi. Odborári požadujú, aby sa platy zamestnancom zvýšili až o 16 percent. Vo fabrike je priemerný plat 1800 eur (po započítaní bonusov a benefitov, bez manažérskych platov), zvýšenie by teda predstavovalo 288 eur na zamestnanca.

Volkswagen núkal polovicu: Tento rok zvýšenie o 4,2 percenta, na budúci rok o ďalšie štyri percentá. K tomu im chcel vyplatiť aj jednorazový bonus 320 eur. V piatok, na poslednom jedenástom rokovaní, tohtoročný rast zvýšil na 4,3 percenta a jednorazový bonus na 350 eur.

Vedenie podniku naznačuje, že keby sa platy dvihli o požadovaných 16 percent, hrozilo by prepúšťanie či presun výroby niektorých modelov do cudziny.

Za rok 2015 vykázala spoločnosť Volkswagen mzdové náklady 276 miliónov eur. Odborármi požadované zvýšenie platov o 16 percent by znamenalo, že vedenie podniku by muselo nájsť na platy navyše 44 miliónov eur.

Volkswagenom v súhrnne ponúka zvýšenie o 8,3 percenta, čo by znamenalo zvýšenie mzdových nákladov o 23 miliónov eur. K tomu treba pripočítať náklady na 350-eurový jednorazový bonus, ktoré môžu dosiahnuť až štyri milióny eur.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Volkswagen varuje: Robotníci prídu štrajkom o výplatu

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 864
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 424
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 374
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 163
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 928
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 916
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 786
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 618
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 815
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 662

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autá Volkswagen

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.