V utorok sa začne vo Volkswagene štrajk, bude neobmedzený

Odborári sú však ochotní so zamestnávateľom rokovať.

Výroba v bratislavskom závode Volkswagenu.(Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Pracovníci spoločnosti Volkswagen Slovakia prestanú pracovať v utorok 20. júna ráno od 6.00 hod. Štrajk bude časovo neobmedzený.

Predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský v stredu informoval, že sú naďalej pripravení rokovať s vedením automobilky.

Ak zamestnanci naozaj prestanú pracovať, pôjde o prvý štrajk v histórii Volkswagenu na Slovensku.

Podrobnosti o štrajku: Podrobnosti o štrajku: Denne vyrobia tisíc áut. Čo stratí Slovensko a Volkswagen štrajkom

Smolinský informoval, že štrajkovať sa bude nielen v automobilke v bratislavskej Devínskej Novej Vsi, ale aj v závodoch v Stupave a v Martine.

V Stupave má Volkswagen nástrojárne, v Martine zas vyrába komponenty pre prevodovky a podvozky ako príruby, brzdové kotúče či diferenciály.

Odborári očakávajú, že do štrajku sa zapojí 80 až 90 percent zamestnancom. Smolinský tvrdí, že štrajk podpísalo osemtisíc zamestnancov, teda 65 percent.

Podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní musí so štrajkom súhlasiť nadpolovičná väčšina zamestnancov, inak je nezákonný a odborári musia zaplatiť stratu za štrajk.

Vo Volkswagene pracuje asi 12 300 ľudí.

Volkswagen vlani na Slovensku vyrobil 389-tisíc vozidiel, teda v priemere vyše tisíc denne.

Štrajk v automobilke odobrila aj konkurenčný Odborový zväz Kovo, ktorý podľa týždenníka Trend združuje asi osemsto zamestnancov.

Odborári nepovedali, či zamestnanci prídu do práce alebo ostanú doma: „Príďte sa pozrieť v utorok,“ odpovedali novinárom.

Niekoľkodňový štrajk podľa analytika spoločnosti Finlord Borisa Tomčiaka by bratislavský závod nehrozil. V skladoch automobilky je dostatok vozidiel na vykrytie dopytu zákazníkov.

„Samozrejme, predĺženie štrajku na niekoľko týždňov by spôsobilo výraznejší výpadok v tržbách. Manažment je momentálne citlivý na akékoľvek negatívne informácie o spoločnosti, keďže sa stále snaží zlepšiť image po afére dieselgate,“ hovorí Tomčiak.

Je preto podľa neho pravdepodobné, že manažment odborárom aspoň čiastočne ustúpi. Odborári požadujú, aby sa platy zamestnancom zvýšili až o 16 percent. Vo fabrike je priemerný plat 1800 eur (po započítaní bonusov a benefitov, bez manažérskych platov), zvýšenie by teda predstavovalo 288 eur na zamestnanca.

Volkswagen núkal polovicu: Tento rok zvýšenie o 4,2 percenta, na budúci rok o ďalšie štyri percentá. K tomu im chcel vyplatiť aj jednorazový bonus 320 eur. V piatok, na poslednom jedenástom rokovaní, tohtoročný rast zvýšil na 4,3 percenta a jednorazový bonus na 350 eur.

Vedenie podniku naznačuje, že keby sa platy dvihli o požadovaných 16 percent, hrozilo by prepúšťanie či presun výroby niektorých modelov do cudziny.

Za rok 2015 vykázala spoločnosť Volkswagen mzdové náklady 276 miliónov eur. Odborármi požadované zvýšenie platov o 16 percent by znamenalo, že vedenie podniku by muselo nájsť na platy navyše 44 miliónov eur.

Volkswagenom v súhrnne ponúka zvýšenie o 8,3 percenta, čo by znamenalo zvýšenie mzdových nákladov o 23 miliónov eur. K tomu treba pripočítať náklady na 350-eurový jednorazový bonus, ktoré môžu dosiahnuť až štyri milióny eur.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Volkswagen varuje: Robotníci prídu štrajkom o výplatu

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  2. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  3. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Kŕčové žily: nepekné a nebezpečné
  6. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  7. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  8. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  9. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  10. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 530
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 800
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 750
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 744
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 566
  6. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 246
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 184
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 164
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 564
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 2 239

Téma: Štrajk vo Volkswagene


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS. Z peňazí Kaliňákovho rezortu

Ján Košiar, ktorý otvorene podporuje kotlebovcov, píše pre časopis Zväzu protikomunistického odboja.

KOMENTÁRE

Antifašisti ani antikomunisti to nepochopili

Neexistuje sloboda len pre jednu vybranú skupinu.

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

KULTÚRA

Po filme Špina zostáva pocit propagandy. Takto sa umenie nerobí

Tereza Nvotová svojím filmom vášnivo obžalúva. Lenže koho?

Neprehliadnite tiež

Facebook chystá vlastný seriál, za časť zaplatí tri milióny dolárov

Sociálna sieť neplánuje vysielať seriál naraz, ako to robí Netflix, ale postupne.

Vyšla nová vlastnícka štruktúra Váhostavu, odhalila sa aj Penta

V protischránkovom registri majú Brhel, Fiľo, Haščák či Široký zapísané prvé firmy.

Z Česka sa môže stať parkovisko kamiónov

Zákaz spania v kamiónoch je namierený najmä proti vodičom, ktorí kamióne v podstate žijú.

Taliansko zachraňuje ďalšie dve banky. Čo s tým má matka VÚB

Intesa Sanpaolo pravdepodobne zatvorí približne šesťsto pobočiek prevzatých benátskych bánk a zruší asi štyritisíc pracovných miest.