Výroba českých lietadiel L-410 sa má presunúť do Ruska

Továrenská hala v priemyselnej zóne v blízkosti Jekaterinburgu sa práve dokončuje.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR - MO SR)

PRAHA. Tradičné české lietadlá L-410 chcú vyrábať Rusi v Jekaterinburgu. Českí odborári sa však búria.

Tradičné české turbovrtuľové lietadlá L-410 by sa mali už budúci rok vyrábať v Rusku. Továrenská hala v priemyselnej zóne v blízkosti Jekaterinburgu sa práve dokončuje.

A zástupcovia nového závodu tvrdia, že bude pribúdať ruských dielov. Z tohto dôvodu vlani prebehla v kunovickej firme Aircraft Industries štrajková pohotovosť.

Nereálny plán

České ministerstvo priemyslu aj domáci odborári však dúfajú, že do Ruska, kde sídli súčasný vlastník firmy, sa kompletná produkcia presúvať nebude. V Kunoviciach by sa podľa nich mali vyrobiť celky, ktoré sa ako stavebnica v novom závode UZGA len zmontujú.

Ruská agentúra Interfax však citovala hlavného konštruktéra továrne UZGA Alexandra Platonova, ktorý tvrdí, že počas niekoľkých rokov bude výroba v Rusku lokalizovaná takmer kompletne. Bude teda využívať diely hlavne od miestnych dodávateľov.

"Teraz pracujeme aj na možnosti vybaviť L-410 domácimi motormi," tvrdí Platonov. To, čo hovorí, je úplne v rozpore s dohodou, ktorú v septembri minulého roka uzavreli zástupcovia českej a ruskej vlády. Podľa nej by výroba mala zostať v Česku.

Vtedajší český minister priemyslu Jan Mládek na rokovaniach zdôraznil, že česká vláda postupne podporila vývoj lietadla novej generácie sumou takmer 500 miliónov českých korún (19,08 milióna eur), čo malo zabezpečiť pokračovanie produkcie v Kunoviciach. Práve túto podporu by firma musela vrátiť, ak nedodrží zmluvné podmienky.

Odborári Aircraft Industries považujú kompletnú výrobu v Rusku za nereálny plán.

"Nie je to také jednoduché, žiadny vhodný ruský motor na trhu nie je a ani neviem o tom, že by sa niekde vyvíjal," hovorí šéf odborárov v Aircraft Industries Josef Mikula. Teraz je L-410 vybavená motorom z bývalej pražskej Waltrovky, dnes GE Aviation.

Mikula podobným spôsobom uvažuje aj o umiestnení výroby ďalších dielov. To by si vyžiadalo veľké investície a mnohokrát aj nové certifikácie, ak by nový v Rusku vyrábaný diel nebol úplne totožný s pôvodným českým.

"Neviem, či má zmysel toľko investovať do stroja, ktorý sa vyrába skoro päťdesiat rokov, a či nie je jednoduchšie rovno vyvinúť nový," podotýka Mikula.

Starnúci model

Josef Středula, šéf Českomoravskej konfederácie odborových zväzov, je skeptickejší: "V Rusku robia všetko pre to, aby sa tam výroba presunula. A majú podporu tamojšej vlády."

Pre Aircraft Industries je ruský trh dlhodobo najdôležitejší. Lietadlo je tam pomerne dobre zavedené. Každé obmedzenie podielu českých dielov pre tamojší trh by malo na výsledky kunovickej firmy, ktorá zamestnáva približne 900 ľudí, nepriaznivý dosah.

Starnúci model L-410, ktorý prvýkrát vzlietol už na konci 60. rokov, inak firma dokáže predávať len na menej náročných trhoch. Zmenu si sľubuje od nového modelu L-410NG, ktorý zodpovedá súčasným nárokom. Práve ten by sa mohol presadiť aj v západnej Európe.

V poslednom čase má na Aircraft Industries veľmi negatívny vplyv situácia v Rusku. Predovšetkým prepad rubľa, ktorý výrazne predražil české tovary, a európske aj odvetné ruské sankcie, ktoré skomplikovali vývoz na tento trh.

Predaje lietadiel preto výrazne klesli a firma sa dostala do ťažkostí. Vlani dvakrát čelila insolvencii, svoje záväzky však vždy včas uhradila. Tento rok plánuje vyrobiť 12 lietadiel, 11 z nich má už svojich zákazníkov. Budúci rok by malo ísť už o 15 strojov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 910
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 259
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 685
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 166
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 327
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 256
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 015
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 003
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 833
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 731

Téma: Parlamentné voľby v Česku 2017


Článok je zaradený aj do ďalších tém Miloš Zeman, Česká republika

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

SVET

Šéfka AfD vynadala kolegom a opustila tlačovú konferenciu

Petry nebude pôsobiť v parlamentnom klube.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.