Nesúhlas obcí s tunelom Korbeľka môže zastaviť stavbu D1 medzi Turanmi a Hubovou

Prívrženci údolného variantu tvrdia, že výstavba tunela môže ohroziť podzemné vody tým, že zničí prameň Teplička pri Krpeľanoch.

Stavať budú variant V2 (fialový) s tunelom Korbelka a Havran (červený). (Zdroj: NDS)

BRATISLAVA. Odvolania a súdne konania môžu zastaviť výstavbu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová, kde ministerstvo životného prostredia (MŽP) rozhodlo v prospech variantu s tunelom Korbeľka.

Podľa Jozefa Ridzoňa z organizácie SOS/BirdLife Slovensko tento kľúčový úsek môže byť zablokovaný pre „nezmyselné a neodôvodnené presadzovaniu údolného variantu“ zo strany niektorých osôb a obcí.

„Niektoré samosprávy, osoby a inštitúcie sa nevedia vyrovnať s rozhodnutím ministerstva a pripravujú nielen odvolania, ale aj žaloby. Ak súdy začnú konať a vydajú opatrenie s odkladným účinkom, stavba tohto úseku môže vinou zaslepeného pretláčania údolných variantov stáť aj do roku 2030,“ zdôraznil Ridzoň.

Ochranári preto vyzývajú príslušné samosprávy a inštitúcie, aby zvážili svoje konanie.

Ohrozenie podzemných vôd

Prívrženci údolného variantu tvrdia, že výstavba tunela môže ohroziť podzemné vody tým, že zničí prameň Teplička pri Krpeľanoch. Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici však hovorí, že hydrogeologický prieskum ukončený v roku 2015 túto možnosť vylúčil.

„Je veľmi nepravdepodobné, že by tunel cez masívnu vrstvu nepriepustných slieňov ovplyvnil vyše 300 metrov vzdialený prameň. Bráni tomu celkový smer prúdenia podzemných vôd, výškové pomery výveru a hlboko zarezaná dolinka Repiská, oddeľujúca vodonosný masív od nepriepustného masívu s tunelovou rúrou,“ vysvetlil.

Ochranári a vedci navyše upozorňujú, že jednotlivci a samosprávy, ktoré zverejnili svoje odvolania proti tunelovému variantu, mlčia o rizikách údolných variantov.

Kým variant s tunelom Korbeľka sa ku Krpeľanom nedostane bližšie ako na asi 500 metrov, tak údolný variant by priamo križoval Šútovo, Rojkov či miestnu časť Kraľovany-Rieka, čo by znamenalo neporovnateľne tvrdšie dopady na život ľudí a rozvoj obcí. Naviac by údolný variant podľa nich ohrozil nielen chránené územia, biotopy a druhy, ale aj vodné zdroje v Kraľovanoch a Rojkove.

Hrozila by tiež zvýšená nehodovosť, diaľnica by bola dlhšia a narušila by ráz tamojšej horskej tiesňavovej krajiny i rozvoj cestovného ruchu.

Tunelový variant

„Ak chceme zdarne dokončiť tento komplikovaný úsek, je zvlášť nutné sa pri rozhodovaní držať faktov a najlepších dostupných poznatkov. Zdá sa však, že niektoré osoby a samosprávy napriek zjavným faktom v prospech tunelového variantu tvrdohlavo a na úkor všetkých ostatných prevzali štafetu nezmyselného pretláčania údolného variantu, ktoré blokuje výstavbu diaľnice od roku 2005,“ uzavrel Topercer.

MŽP vydalo na konci mája záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a odsúhlasilo stavbu diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová vo variante s tunelmi Korbeľka a Havran, ktorý obchádza malofatranské údolia.

„MŽP súhlasí s variantom 2, teda s vybudovaním tunela. V prospech tohto riešenia hovorí viacero faktorov,“ uviedol hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák. Riešenie podľa neho predstavuje najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ako ku krajine, tak i samotnej prírode.

„Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu imisnú záťaž v obciach. Čo je rovnako podstatné, ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý, aj z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta,“ konštatoval Ferenčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Používate make-up? Potom spozornite
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  2. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  3. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  4. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  5. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  6. Používate make-up? Potom spozornite
  7. Legendárna Transsibírska magistrála
  8. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  9. Vianočný bázar chalaňov
  10. Vianočné mecheche 2017
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 33 954
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 136
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 060
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 010
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 049
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 043
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 035
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 991
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 677
  10. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 628

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť svojich poslancov i partnerov vynucovať krajnými prostriedkami

KOMENTÁRE

Soros píše pre SME. O takzvanom Sorosovom pláne

Rozhodnutie, ako riešiť migračnú krízu, robia priamo členské štáty EÚ.

KOMENTÁRE

Rok 1998: Keď Mečiar urobil národu jedinú službu

Najviac pomohol tým, že odišiel.

Neprehliadnite tiež

Ruský Rosnefť získal vo Venezuele licencie na prieskum plynových polí

Rusi sú blízkym spojencom Venezuely, ktorá je v dôsledku prepadu cien ropy a hyperinflácie na pokraji ekonomického kolapsu.

Inflácia v eurozóne sa v novembri zrýchlila na 1,5 percenta

Najnižšiu medziročnú mieru inflácie vykázali v novembri 2017 Cyprus.

EasyJet prevzala časti aktív skrachovanej aerolinky Air Berlin

Ani jedna strana nezverejnila žiadne finančné detaily o akvizícii.

O vlastné kryptomeny začínajú mať záujem aj centrálne banky

Prístup centrálnych bánk a vlád ku kryptomenám sa medzi krajinami líši.

Jedna banka v eurozóne nespĺňa kapitálové požiadavky Európskej centrálnej banky

ECB požiadala komerčné banky, aby si vytvorili kapitálové rezervy vo výške 10,6 percenta svojich rizikových aktív.