Nesúhlas obcí s tunelom Korbeľka môže zastaviť stavbu D1 medzi Turanmi a Hubovou

Prívrženci údolného variantu tvrdia, že výstavba tunela môže ohroziť podzemné vody tým, že zničí prameň Teplička pri Krpeľanoch.

Stavať budú variant V2 (fialový) s tunelom Korbelka a Havran (červený). (Zdroj: NDS)

BRATISLAVA. Odvolania a súdne konania môžu zastaviť výstavbu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová, kde ministerstvo životného prostredia (MŽP) rozhodlo v prospech variantu s tunelom Korbeľka.

Podľa Jozefa Ridzoňa z organizácie SOS/BirdLife Slovensko tento kľúčový úsek môže byť zablokovaný pre „nezmyselné a neodôvodnené presadzovaniu údolného variantu“ zo strany niektorých osôb a obcí.

„Niektoré samosprávy, osoby a inštitúcie sa nevedia vyrovnať s rozhodnutím ministerstva a pripravujú nielen odvolania, ale aj žaloby. Ak súdy začnú konať a vydajú opatrenie s odkladným účinkom, stavba tohto úseku môže vinou zaslepeného pretláčania údolných variantov stáť aj do roku 2030,“ zdôraznil Ridzoň.

Ochranári preto vyzývajú príslušné samosprávy a inštitúcie, aby zvážili svoje konanie.

Ohrozenie podzemných vôd

Prívrženci údolného variantu tvrdia, že výstavba tunela môže ohroziť podzemné vody tým, že zničí prameň Teplička pri Krpeľanoch. Ján Topercer z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici však hovorí, že hydrogeologický prieskum ukončený v roku 2015 túto možnosť vylúčil.

„Je veľmi nepravdepodobné, že by tunel cez masívnu vrstvu nepriepustných slieňov ovplyvnil vyše 300 metrov vzdialený prameň. Bráni tomu celkový smer prúdenia podzemných vôd, výškové pomery výveru a hlboko zarezaná dolinka Repiská, oddeľujúca vodonosný masív od nepriepustného masívu s tunelovou rúrou,“ vysvetlil.

Ochranári a vedci navyše upozorňujú, že jednotlivci a samosprávy, ktoré zverejnili svoje odvolania proti tunelovému variantu, mlčia o rizikách údolných variantov.

Kým variant s tunelom Korbeľka sa ku Krpeľanom nedostane bližšie ako na asi 500 metrov, tak údolný variant by priamo križoval Šútovo, Rojkov či miestnu časť Kraľovany-Rieka, čo by znamenalo neporovnateľne tvrdšie dopady na život ľudí a rozvoj obcí. Naviac by údolný variant podľa nich ohrozil nielen chránené územia, biotopy a druhy, ale aj vodné zdroje v Kraľovanoch a Rojkove.

Hrozila by tiež zvýšená nehodovosť, diaľnica by bola dlhšia a narušila by ráz tamojšej horskej tiesňavovej krajiny i rozvoj cestovného ruchu.

Tunelový variant

„Ak chceme zdarne dokončiť tento komplikovaný úsek, je zvlášť nutné sa pri rozhodovaní držať faktov a najlepších dostupných poznatkov. Zdá sa však, že niektoré osoby a samosprávy napriek zjavným faktom v prospech tunelového variantu tvrdohlavo a na úkor všetkých ostatných prevzali štafetu nezmyselného pretláčania údolného variantu, ktoré blokuje výstavbu diaľnice od roku 2005,“ uzavrel Topercer.

MŽP vydalo na konci mája záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a odsúhlasilo stavbu diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová vo variante s tunelmi Korbeľka a Havran, ktorý obchádza malofatranské údolia.

„MŽP súhlasí s variantom 2, teda s vybudovaním tunela. V prospech tohto riešenia hovorí viacero faktorov,“ uviedol hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák. Riešenie podľa neho predstavuje najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ako ku krajine, tak i samotnej prírode.

„Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu imisnú záťaž v obciach. Čo je rovnako podstatné, ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý, aj z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta,“ konštatoval Ferenčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 669
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 985
  3. Od septembra opäť po starom 2 982
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 837
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 640
  6. Ako sme jazdili v socializme 1 623
  7. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 502
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 267
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 165
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 143

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

TECH

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Prudký rozvrat alebo pomalé umieranie? Pôsobilo oboje.

Neprehliadnite tiež

Nemci chcú vymazať RegioJet z mapy, Jančura vykladá z autobusov sedačky

Zvýšená konkurencia na ceste môže znamenať spomalenie rozvoja železníc pre RegioJet.

Športová sieť obchodov EXIsport získala peniaze na rozvoj, pomohli jej Poliaci

O akú sumu ide, strany neuviedli. Hovoria však o niekoľkých miliónoch eur.

Najviac slovenských firiem so zahraničným kapitálom majú Česi

Českí podnikatelia vlastnia na Slovensku 9 857 spoločností, čo je približne o tristo podnikov viac ako vlani.

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.