Hľadáte si zamestnanie? Napíšte motivačný list naozaj motivačne

Uchádzač o prácu by mal listom motivovať hlavne zamestnávateľa.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Hľadáte si zamestnanie? Pošlite nám svoj motivačný list a životopis na adresu... Tak sa končí takmer každá z ponúk práce nielen na internete. Zmapovať svoj profesný život nemusí byť problém, no osloviť zamestnávateľa listom, ktorý bude originálny, dá zabrať.

Väčšina stránok o zamestnaní na internete radí dodržiavať tie isté pravidlá. Uchádzač má uviesť svoje silné stránky, prezentovať, čo vie o firme a prečo chce pracovať práve pre ňu a, samozrejme, písať čistú pravdu.

Problém je, že motivačné listy podľa podobných návodov často končia ako vzory žiadostí a ťažko ich odlíšiť jeden od druhého.

Keď prídu na rad obligátne frázy ako flexibilný, ambiciózny a dynamický, tak pravdepodobne každý, kto list číta, prestáva vnímať, o čom človek píše.

Komunikatívny, flexibilný či odolný voči stresu vie byť na papieri každý, trik je v niečom vyčnievať.

Uchádzač by preto nemal v liste opisovať to, čo motivuje k práci jeho samého, ale skôr to, čo by malo motivovať zamestnávateľa, aby si vôbec našiel čas na osobné stretnutie.

Netreba zabúdať ani nato, že list nemá byť životopisom prepísaným do súvislého textu. A ako podotýka portál Forbes, text má byť čo najkratší. Krátka forma je tá jednoduchšia časť, problémom je obsah.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Fotka, na ktorej pijete alkohol, vás o prácu nepripraví. Tieto ostatné veci áno

Problém a jeho riešenie

Kariérny portál The Muse radí v motivačnom liste zvoliť metódu problému a riešenia. Firma si zamestnanca nenajíma preto, že chce pre ňu pracovať, ale pretože jej má priniesť nejakú hodnotu, z ktorej plynie zisk.

Je preto lepšie začať niečím takpovediac chytľavejším než záujmom o ponúkané miesto, ten človek prejavuje, keď list pošle.

Teraz treba postúpiť o schodík vyššie. Metóda problému a riešenia funguje v troch krokoch. Najskôr treba problém nájsť, potom ho špecifikovať a nakoniec ponúknuť riešenie.

V liste by mal človek hneď na začiatku predostrieť problém, ktorý podľa neho firma rieši. Vezmime si ako príklad pozíciu tvorcu webového obsahu pre internetový obchod.

Spoločnosť nehľadá posilu na tvorbu webu, pretože potrebuje dynamického pracovníka, ktorý vo voľnom čase rád pozerá filmy a stará sa o záhradku. Problémom je obsah, ktorý musí niekto napísať.

Konkrétne by to mal byť obsah, ktorý vyhľadávače na internete zaradia na prvé priečky spomedzi výsledkov vďaka textu, ktorý sa dotýka ponúkaného produktu či služby.

Nakoniec prichádza riešenie. Tým by mal byť človek, ktorý list píše. Flexibilitu, odolnosť voči stresu a podobné formulky, ktoré sú ako vzduch v balíku čipsov, je oveľa lepšie nahradiť konkrétnym problémom a schopnosťou ho riešiť.

Príkladom je talent písať takzvaný SEO friendly text (text optimalizovaný pre webové vyhľadávače pozn. red.) a zaujímavý motivačný list je na svete.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Končia vaše životopisy v koši? Osem videí, vďaka ktorým si nájdete prácu

Posledné úpravy

List nie je listom len svojím obsahom, ale aj formou. Portál Forbes jednoznačne odporúča v prípade elektronického kontaktu zasielať dokument vo formáte PDF, keďže si ho otvorí každý priamo vo svojom prehliadači, prípadne voľne dostupným softvérom.

Nevzniknú pritom chyby z formátovania a odosielateľ má maximálnu kontrolu nad tým, ako sa dokument druhej strane zobrazí.

Pozornosť treba venovať aj e-mailovej adrese, z ktorej dokument odosielame. Rôzne prezývky nepôsobia profesionálne, a preto ak nemáte adresu, ktorá obsahuje meno, priezvisko a nejaké to číslo navyše, tak je načase ju založiť.

Keď človek nevie, koho v liste osloviť, tak je lepšie začať bez oslovenia a jednoducho prejsť rovno k jadru. Rozhodne sa neodporúča začínať svojím predstavením.

Meno, priezvisko a minimálne posledné profesné zaradenie pozná zamestnávateľ už zo životopisu a v motivačnom liste to nepôsobí dobre.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 393
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 401
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 7 056
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 933
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 208
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 594
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 341
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 326
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 224
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 704

Téma: Práca


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo všetko sa stalo, aby zo Sagana bola superstar

Začínal na sestrinom bicykli.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.