Nemeckým investorom chýba na Slovensku kvalifikovaná pracovná sila

Najmä firmy z automobilového sektora si preberajú kvalifikovaných zamestnancov.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Zahraniční investori kedysi prichádzali na Slovensko predovšetkým z dôvodu množstva vysoko kvalifikovanej a lacnej pracovnej sily.

Časy sa však už zmenili a pre nemeckých investorov je aktuálne najväčším problémom nedostatok kvalifikovaných pracovníkov, ako ukázal prieskum Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory (SNOPK).

Kvalifikovaná a lacná sila

Pritom kedysi bola kvalifikovaná a zároveň lacná pracovná sila predovšetkým v technicky orientovaných odvetviach najväčším plusom Slovenska, ktoré zažilo na prelome tisícročia investičný boom.

Medzičasom prišlo na Slovensko veľké množstvo firiem, predovšetkým z automobilového sektora, ktoré si vzájomne berú kvalifikovaných pracovníkov, uviedol šéf SNOPK Guido Glania pre nemeckú tlačovú agentúru DPA.

Slovensko je podľa komory už teraz so 191 vyrobenými novými autami na 1000 obyvateľov najväčším výrobcom áut na svete v prepočte na obyvateľa. Po automobilkách Volkswagen, Peugeot a Kia teraz buduje veľký závod aj Jaguar.

Vzdelávanie sa vzďaľuje praxi

Hustota priemyslu však nie je jediným dôvodom, upozornil Glania. "Slovensko malo dlhé roky konkurenčnú výhodu vďaka veľmi silnému matematicko-technickému vzdelaniu na odborných školách rovnako ako na univerzitách."

Avšak, ako upozornil Glania, "odborné školstvo sa medzičasom čoraz viac vzďaľovalo od praxe firiem. Školy sa nemodernizovali a čoraz menej zodpovedajú štandardom, ktoré používajú firmy."

SNOPK preto podporuje duálne vzdelávanie, pri ktorom odborné školy spolupracujú so zamestnávateľmi, čo znamená zosúladenie výučby s potrebami zamestnávateľov.

"Až teraz prichádzame vďaka orientácii na Nemecko a Rakúsko k tomu, že sa opäť zbližujú vzdelávanie a zamestnanie a že sa vzdelávanie opäť viac orientuje na potreby firiem," dodal Glania. SNOPK podporuje nemecké firmy na Slovensku napríklad pri komunikácii so školami a technickými univerzitami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 268
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 692
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 265
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 997
  5. Kam do tepla v januári? 1 756
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 394
  7. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 333
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 306
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 898
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 888

Téma: Nemecko


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 2,7 až 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.