Atény lákajú lodiarske firmy, aby sa po brexite presťahovali do Grécka

Grécko je krajinou s najväčším počtom vlastníkov lodí na svete.

Ilustračné foto.(Zdroj: dovolenka.sme.sk)

ATÉNY. Grécka vláda chce presvedčiť majiteľov lodí a poisťovne, ktoré sa špecializujú na lode, aby po brexite presťahovali svoje európske centrály z Londýna do Grécka.

"Sme v kontakte s piatimi veľkými poisťovacími maklérmi, ktorí uvažujú o presťahovaní svojho sídla do niektorej z členských krajín Európskej únie (EÚ)," uviedol minister dopravy Panagiotis Kurumblis. Odmietol však prezradiť mená firiem, pretože rozhovory sú súkromné. Dodal, že rokovania budú pokračovať aj tento mesiac a budú sa týkať podmienok, ktoré by prilákali tieto firmy do Grécka.

Vláda v Aténach zároveň požiadala gréckych majiteľov lodí so sídlom v Británii, aby zvážili návrat do vlasti, aj keď im môže vzhľadom na zložitú finančnú situáciu ponúkať len málo peňažných stimulov, povedal minister. Grécko sa namiesto toho pokúsi apelovať na ich vlastenectvo, dodal.

Lodná veľmoc

Grécko je krajinou s najväčším počtom vlastníkov lodí na svete, majú dohromady až 16-% podiel na svetovej obchodnej flotile. Grécko tak v tomto smere predbehlo Japonsko aj Čínu. A grécke lode tvoria 50 % námornej prepravnej kapacity EÚ, povedal Kurumblis.

Vláda by chcela, aby sa grécky prístav Pireus stal jedným z najväčších lodiarskych centier na svete a moderným námorným uzlom. "Chceme vytvoriť servisné centrum pre lodnú dopravu v Pireu," povedal.

Lodná doprava sa podieľa približne 7 % na výkone gréckej ekonomiky. Kabinet by preto chcel zvýšiť aj aktivity súvisiace s lodnou dopravou, ako sú napríklad opravy plavidiel. A plánuje rozvíjať aj regionálne prístavy, ktoré by mohli poskytovať služby výletným lodiam a jachtám, napríklad v oblasti tzv. domovského prístavu, v ktorom sa plavby začínajú aj končia.

Lode a turizmus

V roku 2015 zaznamenalo Grécko viac ako 4 milióny cestujúcich na výletných lodiach, vďaka čomu sa stalo po Taliansku a Španielsku treťou najobľúbenejšou destináciou v Európe. Príjmy z výletných lodí tak v sledovanom období dosiahli 489 miliónov eur.

Grécko však potrebuje zlepšiť infraštruktúru, aby mohlo poskytnúť prístav novým lodiam s kapacitou vyše 4000 cestujúcich. Grécka vláda preto uvažuje, že požiada prevádzkovateľov výletných lodí, aby investovali do prístavov, ktoré ich zaujímajú, výmenou za stimuly, napríklad zvýhodnené prístavné poplatky.

Okrem toho ministerstvo lodnej dopravy spolupracuje s gréckou komisiou pre kapitálové trhy. Chcú prilákať gréckych majiteľov lodí na burzu v Aténach a presvedčiť ich, aby si pre emisiu dlhopisov zvolili Atény, a nie iné burzy. Dve alebo tri veľké grécke lodné spoločnosti už vraj prejavili záujem, povedal Kurumblis. K prvej emisii dlhopisov by tak mohlo dôjsť už v septembri.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  2. Accessible Urban Living
  3. RPSP – A good intention ruined by execution
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  6. Riešenia pre hnedú planétu
  7. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  8. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 16 010
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 652
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 324
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 125
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 416
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 914
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 662
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 577
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 465
  10. Slováci triedia lepšie 1 127

Téma: Brexit


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok 1992: Bleskový rozvod a každý iným smerom. Ako si nás Mečiar s Klausom delili

Rozdelenie Českej a Slovenskej federatívnej republiky nebolo ani zďaleka ľahké.

EKONOMIKA

V roku 2060 pôjdu Dáni na dôchodok ako 74-roční. Kedy Slováci?

Súčasný limit im vzrastie o deväť rokov.

ŠPORT

Ramsay: Či Slovensko nevypadne do béčka? To nemôžem sľúbiť

Hokejistov chce naučiť hrať s rozumom.

Neprehliadnite tiež

Na americkej burze začali predávať prvé termínové kontrakty na bitcoin

Bitcoin v reakcii na predaj terminovaných kontraktov opäť posilnil.

V roku 2060 pôjdu Dáni na dôchodok ako 74-roční. Kedy Slováci?

Súčasný limit Dánom vzrastie až o deväť rokov.

Švajčiarsko ruší oslobodenie od DPH pre menšie firmy a online predaj

PwC uvádza, že zásielky s nízkou hodnotou budú pri dovoze aj naďalej oslobodené od DPH.

Gazprom vyvezie tento rok rekordný objem plynu

Šéf koncernu Miller uviedol, že vývoz dosiahne 192 miliárd kubických metrov.

Kažimír: Najväčším problémom Slovenska sú regionálne rozdiely

Ak sa ľudia chcú mať na takej úrovni ako v Rakúsku, tak musí mať SR takú mieru zamestnanosti, akú má Rakúsko, hovorí minister.