Vedenie Volkswagenu diskriminuje odborárov, tvrdí Smolinský

Vedenie automobilky Volkswagen vypovedalo dohodu o o bezplatnom zrážaní členských príspevkov zo mzdy za členské v odboroch.

(Zdroj: Volkswagen)

BRATISLAVA. Spory medzi Modernými odbormi Volkswagen a vedením automobilky VW Slovakia pokračujú. Okrem toho, že piatkové deviate kolo vyjednávania o mzdových podmienkach bolo neúspešné, zamestnávateľ tiež vypovedal dohodu o bezplatnom zrážaní príspevku zo mzdy za členské v odboroch.

Ako v piatok na brífingu uviedol predseda MOV Zoroslav Smolinský, je to diskriminácia nielen odborárov, ale aj zamestnancov bratislavského závodu. Podľa neho situácia v automobilke smeruje k vyhláseniu ostrého štrajku.

V praxi výpoveď dohody znamená, že zrážanie príspevku na činnosť odborov, v ktorých je zamestnanec dobrovoľne, nebude realizovať automaticky a bezplatne ekonomické oddelenie podniku, ale bude si ho každý člen odborov hradiť sám. Podľa odborárov je však výpoveď o bezplatnom zrážaní členských príspevkov v rozpore s kolektívnou zmluvou.

"Zamestnávateľ bol ochotný 25 rokov dohodu o zrážkach zo mzdy akceptovať, pričom peniaze chodili na náš odborársky účet. Dnes chce jednostranne vypovedať dohodu, ktorá by zamedzila tomu, aby sme sa dostali k našej členskej základni, a aby sme mali nejaké príjmy," povedal Smolinský.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: OZ KOVO navrhuje vo Volkswagene nárast miezd o pevnú sumu

Ďalšie súvislosti

Smolinský zároveň vidí súvis medzi vypovedaním dohody o bezplatnom zrážaní príspevku odborárov a neúspešnými rokovaniami o kolektívnej zmluve.

"Skutočnosť, že takýto hrubý ekonomický útok na odbory vo Volkswagen Slovakia sa deje v čase nedosiahnutej dohody o kolektívnej zmluve na ďalšie obdobie, tiež pretrvávajúcej nezhody na miere a tempe zvyšovania platov a v čase pred hroziacim štrajkom v podniku, svedčí o tom, že zo strany vedenia podniku nejde o nič iné ako ekonomicky oslabiť až znefunkčniť odbory pri ich boji za zvýšenie platov zamestnancov," skonštatoval Smolinský.

V piatok sa uskutočnilo v poradí deviate vyjednávanie o kolektívnej zmluve aj za účasti sprostredkovateľky z Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Vedenie neplánuje pristúpiť na požiadavku odborárov, ktorá by v kolektívnej zmluvy zakotvila 16-percentné navýšenie tarifných miezd pre zamestnancov.

Odborári navrhujú postupné zvyšovanie miezd, najprv o 12 % a následne o 4 percentá. Smolinský podotkol, že hoci na Slovensku by prvé zvýšenie miezd predstavovalo rast o 12 %, v porovnaní s platmi v nemeckých závodoch je to navýšenie len o 5,3 %.

Stoja na mieste

Ako ďalej podpredsedníčka Jolana Julkeová uviedla, kolektívna zmluva pôvodne platila do konca marca, po dohode s vedením spoločnosti ju predĺžili do júna.

"Vidíme, že sa nikam nehýbeme, preto sme zamestnávateľa požiadali, aby sme kolektívnu zmluvu opäť predĺžili. Dnes, na naše nemilé prekvapenie, zamestnávateľ kolektívnu zmluvu nepredĺžil," povedala v piatok Juleková.

Vedenie spoločnosti namiesto toho pred sprostredkovateľkou vyhlásilo, že všetky body dohodnuté v kolektívnej zmluve budú platiť pre zamestnancov závodu, okrem dohody o zrážkach zo mzdy.

Ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania sa má uskutočniť v utorok 6. júna a v prípade, že ani po tomto rokovaní obe strany nedospejú ku kompromisu, odborári sa pripravujú na vyhlásenie ostrého štrajku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 669
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 985
  3. Od septembra opäť po starom 2 982
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 837
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 640
  6. Ako sme jazdili v socializme 1 623
  7. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 502
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 267
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 165
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 143

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

TECH

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Prudký rozvrat alebo pomalé umieranie? Pôsobilo oboje.

Neprehliadnite tiež

Nemci chcú vymazať RegioJet z mapy, Jančura vykladá z autobusov sedačky

Zvýšená konkurencia na ceste môže znamenať spomalenie rozvoja železníc pre RegioJet.

Športová sieť obchodov EXIsport získala peniaze na rozvoj, pomohli jej Poliaci

O akú sumu ide, strany neuviedli. Hovoria však o niekoľkých miliónoch eur.

Najviac slovenských firiem so zahraničným kapitálom majú Česi

Českí podnikatelia vlastnia na Slovensku 9 857 spoločností, čo je približne o tristo podnikov viac ako vlani.

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.