Babiš euro odmieta, české firmy majú opačný názor

Prijatie eura by podľa Babiša znamenalo, že Česko by ručilo za cudzie dlhy a prišlo by o jeden z nástrojov, ktoré pomáhajú riešiť hospodárske krízy.

Andrej Babiš.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

PRAHA. Bývalý český minister financií Andrej Babiš má na euro rovnaký názor ako ODS. Jeho prijatie odmieta, koaliční partneri ANO ale zastávajú opačný názor. A za zavedenie spoločnej európskej meny sa vyslovujú aj podnikatelia.

Prijatie eura by podľa Babiša znamenalo, že Česko by ručilo za cudzie dlhy a prišlo by o jeden z nástrojov, ktoré pomáhajú riešiť hospodárske krízy.

"Eurozóna bol ekonomický projekt, stal sa však politickým. A ja nechcem ručiť za grécke dlhy, za talianske banky, nechcem byť súčasťou tohto systému, pretože to nám nič dobrého neprinesie," povedal Babiš s tým, že eurozóna by predstavovala len ďalšiu závislosť od rozhodovania niekoho o nás bez nás.

Článok pokračuje pod video reklamou

Rovnaký pohľad na vec

Babiš tak podľa serveru E15.cz preferuje rovnakú myšlienku, ako ním dlhodobo kritizovaná ODS. Jej predseda Petr Fiala tento týždeň uviedol, že výnimku z automatického prijatia eura chce jeho strana dlhodobo. "Keď to bude pre Českú republiku výhodné a eurozóna bude funkčná, tak sa o tom bavme. Chceme výnimku preto, aby sme si sami mohli stanoviť, či a kedy euro prijmeme," uviedol Fiala pre server Pravý břeh.

Za stanovenie termínu prijatia eura sa naopak nedávno vyslovil český premiér a predseda ČSSD Bohuslav Sobotka. Rozhodnúť o tom bude podľa neho musieť budúca vláda. Neprijatie spoločnej európskej meny by podľa Sobotku mohlo odsunúť krajinu do pomalšieho pruhu Európskej únie. Podobne argumentuje aj opozičná TOP 09.

Ako povedal predseda strany Miroslav Kalousek, členstvo v eurozóne bude v budúcnosti tvoriť hranicu viacrýchlostnej Európy. "Nechceme, aby Česká republika bola v pomalšom pruhu už preto, že pomalý pruh pokladáme za eufemizmus pre pomalé odpadávanie," doplnil Kalousek.

Strop päť rokov

Predseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek dokonca hovorí o tom, že Česko by euro malo prijať do piatich rokov a záujem o spoločnú menu má veľký počet českých firiem. To potvrdil aj šéf českej Asociácie malých a stredných podnikov Karel Havlíček.

Ako povedal, v ostatnom prieskume sa väčšina firiem priklonila k názoru, že so zavedením jednotnej európskej meny skôr súhlasia. "Samozrejme, čím je firma väčšia, tým skôr je to pre ňu téma," dodal Havlíček.

Majiteľ miliardového jabloneckého Jablotronu Dalibor Dédek je v otázke eura jednoznačne presvedčený o jeho potrebe. "Závidím Slovákom, že ho už majú. Čím skôr ho Česká republika prijme, tým lepšie," povedal Dédek v rozhovore pre E15. Česko sa zaviazalo prijať euro v rámci zmluvy o vstupe do EÚ v roku 2004, doteraz však nestanovilo pevný dátum, kedy tak mieni urobiť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  2. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  5. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  6. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  7. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  8. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  9. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  10. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 514
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 071
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 429
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 994
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 629
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 6 856
  7. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 202
  8. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 149
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 551
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 047

Téma: Česká republika


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gajdošovi úradníci vybrali stíhačky F-16, čakajú na vládu

Ponuku na kúpu stíhačiek F-16 za 2,91 miliardy dolárov schválil americký kongres. Švédske gripeny by boli lacnejšie.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Minister obrany klamal, dôvodom sú nové stíhačky

Ako SNS vyberá nové slovenské stíhačky.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

V SNS opäť vymenili hodnoty za peniaze

Už Mečiar o Slotovi povedal, že jeho hrdosť sa končí v Slovenskej poisťovni.

Neprehliadnite tiež

Siekel mlčí, z čoho zaplatí Nový Čas. Nakrátko mu požičala Poštová banka

Firma Antona Siekela si na pár týždňov požičala desiatky miliónov eur, aby zaplatila kúpu Nového Času. Podrobnosti povedať nechce.

Biznis s kanceláriami v Bratislave vynáša. Láka to investorov

Bratislava už láka realitných investorov viac ako Praha. Kancelárie im vedia zarobiť viac ako peniaze v banke.

Pivo v plechovke vydrží menej, ukázal test

Český denník testoval s odborníkmi štrnásť vzoriek svetlého ležiaka.

Richter chce viac kontrolovať eseročky. Odborníci hovoria o šikane

Ministerstvo práce si chce posvietiť na jednoosobové firmy.

Volkswagen chce s Fordom vyrábať úžitkové vozidlá

Spolupráca by mala viesť k tomu, že vozidlá budú plniť kritériá na množstvo škodlivín.