Richter má výhrady k eurosmernici o vysielaní pracovníkov

Slovenský minister práce upozorňuje, že jednotlivé krajiny majú rozdielnu legislatívu v pracovno-právnej oblasti.

Minister práce Ján Richter (Smer).(Zdroj: TASR - Michal Svítok)

BRATISLAVA. Ministerstvo práce neodmieta eurosmernicu o vysielaní pracovníkov do zahraničia, ktorá im má zabezpečiť lepšie mzdové podmienky.

Upozorňuje však na legislatívne rozdiely v jednotlivých krajinách Európy, o ktorých je podľa ministra práce Jána Richtera (Smer-SD) potrebné ešte diskutovať a neunáhliť sa v prijatí konečného riešenia.

Slovensko sa touto témou zaoberalo aj počas predsedníctva v Rade Európskej únie. Opäť o nej diskutovali predstavitelia ministerstiev práce krajín V4 aj na štvrtkovom (1.6.) rokovaní v Bratislave.

"Nechcem povedať, že smernica bude z našej strany odmietnutá, ale minimálne bude pripomienkovaná. V žiadnom prípade nechceme, aby sa smernica prijímala na základe váhy jednotlivých krajín, to znamená podľa počtu obyvateľov jednotlivých krajín. V tom prípade by sa vytvoril politický precedens medzi bývalými východnými a bývalými západnými krajinami," skonštatoval Richter.

Žltá karta

Jedenásť krajín vrátane Slovenska už dalo tejto smernici tzv. "žltú kartu" a pripomienkovalo ju. "Hľadali sme spôsob, ako získať čo najviac informácií a riešiť regionálny problém. V žiadnom prípade neodmietame smernicu, ale je potrebné všetko zvážiť. Pokiaľ sa na tom vedelo zhodnúť 11 krajín, tak zvyšný počet to musí rešpektovať a mať záujem hľadať kompromis, ktorý by odstránil nejednotu," priblížil Richter.

Zámery komisie upraviť smernicu by sa mohli dotknúť viacerých firiem, ktoré posielajú pracovníkov do zahraničia. Ide napríklad o stavbárov, autodopravcov, či firmy podnikajúce v spracovateľskom priemysle. Okrem rovnakej mzdy, ako majú domáci zamestnanci, by mali dodržiavať aj podmienky týkajúce sa pracovnej doby, odmien, a to nielen podľa zákonov, ale aj podľa kolektívnych zmlúv.

"Zasadala Európska komisia a prijala miernejší návrh, ktorý súvisí s tým, že tri dni by nemala platiť minimálna mzda, pokiaľ prepravca prechádza cez územie. Je tam ale návrh Nemecka o tom, že nemôžu prespávať kamionisti v kabínach, ale mali by dokonca predkladať doklad o hoteli, či ubytovaní. Toto treba vážne prediskutovať," priblížil Richter.

Rozdielna legislatíva

Upozornil tiež na to, že jednotlivé krajiny majú rozdielnu legislatívu v pracovno-právnej oblasti. "Napríklad Nemci nepoznajú niečo ako je klasický cesťák, ktorý máme na Slovensku pri akejkoľvek služobnej ceste. V rámci neho je snahou zamestnávateľa preplácať napríklad náklady súvisiace so stravou. Tieto náklady sú v podmienkach Nemecka riešené priamo v mzde. Toto sú odlišnosti, o ktorých musíme diskutovať," vysvetlil Richter.

Uponáhľané prijatie riešenia preto nebude podľa ministra v prospech krajín. "Akékoľvek uponáhľanie prijatia záverov politicky Európu rozdelí. Na tom nikomu nemôže záležať. Nech platí minimálna mzda, ale možno je potrebné identifikovať všetky rozdielnosti a veľmi vážne sa baviť o podmienkach súvisiacich s kolektívnou zmluvou," tvrdí Richter.

Je presvedčený, že by sa malo pri smernici stanoviť určité prechodné obdobie, aby sa vyriešili všetky možné komplikácie. "My v žiadnom prípade nie sme proti smernici. Naopak, ja prajem všetkým vyslaným zamestnancom zo Slovenska nie minimálnu, ale aspoň priemernú nemeckú mzdu. Ale je potrebné v tom mať jasno a hľadať mechanizmy, keď prídu problémy, aby sa vedeli vyriešiť. Na to odpovede európska smernica nedáva," dodal Richter.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 905
  2. Od septembra opäť po starom 6 098
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 781
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 364
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 751
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 708
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 201
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 191
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 092
  10. Leto nekončí! 1 067

Téma: Práca


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala.

ŠPORT

Neapol hrá ako Real. Hamšíkovi sa vernosť môže oplatiť

Ľudia sa rozprávajú len o zápase, tvrdí Hamšík.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.