Sulík: Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá v doprave

Sulíkovi prekáža, napríklad, zákaz prespávania v kabínach kamiónov.

Richard Sulík z SaS.(Zdroj: SITA)

BRUSEL. Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá o vyslaných pracovníkoch v doprave na ochranu vlastných trhov, uviedol pre TASR europoslanec Richard Sulík.

Európska komisia (EK) pre túto oblasť v stredu (31.5.) navrhla jednotné európske pravidlá, ktoré majú garantovať vodičom pri práci v zahraničí vyšší plat a ďalšie sociálne výhody.

EK navrhuje, aby pri medzinárodnej doprave boli vodiči, ktorí strávia aspoň tri dni na území iného členského štátu, považovaní za vyslaných pracovníkov. V tom prípade majú nárok na minimálnu mzdu v danom štáte. Tento systém v súčasnosti uplatňujú len niektoré členské štáty a EK chce, aby platil naprieč Úniou.

"Samotná minimálna mzda je v poriadku. Keď napríklad štáty ako Nemecko alebo Francúzsko trvajú na tom, že vodič kamiónu, ktorý jazdí po Nemecku, ale je zo Slovenska, má dostávať aspoň minimálnu mzdu nemeckú, s tým sa dá súhlasiť. Západné štáty ale tento inštitút, využívajú na to, aby sťažovali fungovanie našich dopravcov, preto, lebo súbežne s tým si navymýšľali niekoľko ďalších administratívnych prekážok," vyhlásil Sulík.

Zákaz prespávania v kabínach

Prekáža mu napríklad zákaz prespávania v kabínach kamiónov, ktorý už uplatňuje Nemecko a objavil sa aj v návrhu EK. Rovnako kritizuje, že francúzske úrady vyžadujú od vodičov z iných štátov dokumenty vo francúzštine.

"Tieto západoeurópske krajiny majú plné ústa rečí o tom, ako treba byť solidárny, ako dôležitý je spoločný trh, ako sú veľkí Európania, ale v tom momente, ako ide o ich záujmy, zrazu na to všetko zabudnú, zrazu si nekompromisne chránia svoje trhy," dodal Sulík.

V otázke odpočinku vodičov nákladných vozidiel a autobusov EK presadzuje nový systém povinného odpočinku. Vodiči by po šiestich dňoch práce mali odpočívať najmenej 45 hodín.

Najviac dvakrát do mesiaca by mohli mať skrátený odpočinok na 24 hodín, ale zamestnávateľ im to musí neskôr kompenzovať. EK chce tiež zamestnávateľom uložiť povinnosť zohnať vodičom ubytovanie, aby nespali v kabínach.

Oslabenie konkurencie

Opatrenia, týkajúce sa vodičov pracujúcich v zahraničí, podrobil kritike europoslanec Ivan Štefanec. Návrh z dielne EK je podľa neho v rozpore s logikou spoločného európskeho trhu.

"Jeho cieľom nie je zlepšiť situáciu kamionistov, ale oslabovať konkurenciu a vytlačiť aj slovenské prepravné spoločnosti z Nemecka. Výsledkom môže byť len prepúšťanie u nás, najmä u malých firiem, a prevzatie trhu veľkými nadnárodnými prepravnými firmami," vysvetlil.

Štefanec prisľúbil, že sa, podobne ako v minulosti, postaví proti opatreniam, ktoré poškodzujú slovenských podnikateľov v iných členských štátoch.

Návrh od EK ale v rozhovore pre TASR privítal generálny riaditeľ prepravnej spoločnosti Bring Trucking, a.s., Martin Ľupták.

Za veľký problém považuje skutočnosť, že časť európskych predpisov v doprave si ešte niektoré členské štáty upravujú po svojom, čím vzniká veľa nečakaných problémov. Vyslovil sa za jednotnú a zjednodušenú európsku legislatívu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 6 180
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 395
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 089
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 088
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 862
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 818
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 816
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 694
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 885

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.