Brusel prijal opatrenia pre modernizáciu mobility a dopravy

Stratégia má za cieľ dosiahnuť do roku 2025 inteligentnú a konkurencieschopnú mobilitu.

Ilustračné foto(Zdroj: SME – Ján Krošlák)

BRUSEL. Európska komisia prijala nový ambiciózny balík legislatívnych opatrení zameraných na modernizáciu mobility a dopravy.

Európa musí využiť túto príležitosť a vtlačiť budúcnosti mobility svoju pečať, zdôraznil podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.

Cesta k nízkym emisiám

Cieľom nového legislatívneho balíka s názvom "Európa v pohybe" je pomôcť tomuto odvetviu zachovať si konkurencieschopnosť v rámci sociálne spravodlivej transformácie smerom k čistej energii a digitalizácii.

Nové opatrenia majú zvýšiť bezpečnosť dopravy, stimulovať spravodlivejšie spoplatnenie ciest, znížiť emisie CO2, znečistenie ovzdušia a preťaženie dopravy, odstrániť byrokratické prekážky pre podnikanie, bojovať proti nelegálnemu zamestnávaniu a zabezpečiť pracovníkom v rezorte dopravy vhodné pracovné podmienky a časy odpočinku.

Podľa dokumentu dlhodobé prínosy týchto opatrení presiahnu hranice odvetvia dopravy a podporia zamestnanosť, rast a investície, posilnia sociálnu spravodlivosť a nasmerujú Európu na cestu k nízkym emisiám.

Príležitosť

Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová pripomenula, že Únia dostala príležitosť, aby stála na čele modernizácie cestnej dopravy nielen doma, ale na celom svete.

"Naše reformy položia základ pre štandardizované a digitálne riešenia v cestnej doprave, spravodlivejšie sociálne podmienky a vynútiteľné pravidlá trhu," zdôraznila.

Podľa jej slov tento balík opatrení pomôže znížiť socioekonomické náklady spojené s dopravou, ako je stratený čas v dôsledku dopravného preťaženia, smrteľné úrazy a ťažké zranenia na cestách, zdravotné riziká spojené so znečistením ovzdušia a hlukom, a zároveň budú reagovať na potreby občanov, podnikov a životného prostredia.

"Vďaka spoločným štandardom a cezhraničným službám sa multimodálne cestovanie stane realitou v celej Európe," dodala.

Dlhodobá stratégia

Na širší legislatívny dosah týchto opatrení upozornil aj podpredseda Komisie pre pracovné miesta, rast, investície a konkurencieschopnosť Jyrki Katainen, keď vyhlásil, že exekutíva Únie nový vývoj v oblasti dopravy vníma aj vo svetle nových hospodárskych trendov, ako je kolaboratívne alebo obehové hospodárstvo.

Komisia zdôrazňuje, že mobilita má veľký vplyv na každodenný život občanov Únie a priamo zamestnáva viac ako 11 miliónov ľudí, pričom tento sektor prechádza sériou technologických, hospodárskych a sociálnych zmien.

Prijatá dlhodobá stratégia má za cieľ dosiahnuť do roku 2025 inteligentnú, sociálne spravodlivú a konkurencieschopnú mobilitu.

Únia bude podporovať túto transformáciu cielenými právnymi predpismi a opatreniami vrátane investícií do infraštruktúry, výskumu a inovácií.

Novú stratégiu sprevádza prvý súbor ôsmich legislatívnych iniciatív zameraných na cestnú dopravu, odvetvie, ktoré priamo zamestnáva päť miliónov Európanov a ktoré spôsobuje takmer pätinu emisií skleníkových plynov v Únii.

Prvý balík ôsmich návrhov doplnia v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov ďalšie návrhy - okrem iného emisné normy na obdobie po roku 2020 pre osobné automobily a dodávky, ako aj vôbec prvé emisné normy pre ťažké úžitkové vozidlá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 943
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 213
  3. Od septembra opäť po starom 4 181
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 115
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 838
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 715
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 457
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 277
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 113
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 089

Téma: Mobilita


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O 13. a 14. plate hovoril Danko, teraz ho podporil aj Smer

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú trináste a štrnáste platy.

KULTÚRA

Rytmus bude nadávať, orchester hrať

Ľahší primitivizmus a ukáznenosť vraj idú dokopy.

SVET

Správca budúcnosti, o ktorom ste nepočuli. Zomrel de Brum

Klimatická dohoda by bez neho nevznikla.

Neprehliadnite tiež

Bundesbank presunula už polovicu zlatých rezerv, v zahraničí ich ukryla počas vojny

Banka pôvodne predpokladala, že presun 374 ton zlata z Paríža a 300 ton zlata z New Yorku sa jej podarí dokončiť v roku 2020.

Našli škodlivý výživový doplnok Zelený jíl, obsahuje príliš veľa olova

Úrad verejného zdravotníctva odporúča spotrebiteľom, aby výrobok nekupovali, už zakúpený výrobok nepoužívali.

Érseka má v slovensko-maďarskej komisii pre dopravu nahradiť Stromček

Návrhom rezortu by sa mala na svojom najbližšom zasadnutí zaoberať vláda.

Trump varoval pred ukončením NAFTA s Mexikom a Kanadou

Prezident Trump po nastúpení do úradu znova otvoril zmluvu z roku 1994 pre obavy, že nie je v súlade s ekonomickými záujmami USA.