LONDÝN. Britským spotrebiteľom sa tento mesiac nečakane zlepšila nálada a ich dôvera v ekonomiku prekvapujúco vzrástla.
Vyplýva to z najnovšieho prieskumu inštitútu GfK, ktorý tiež ukázal, že v máji stúpla dôvera Britov aj k vývoju osobných financií, s čím súvisí aj ich schopnosť šetriť a ochota utrácať.
Podľa najnovšieho prieskumu GfK sa index spotrebiteľskej dôvery v Británii v máji zvýšil na -5 bodov z aprílových -7 bodov. Analytici pritom očakávali, že májový index klesne o 1 bod na -8 bodov.
Prieskum tiež ukázal, že Briti majú väčšiu dôveru vo vývoj osobných financií v nasledujúcich 12 mesiacoch a sú ochotnejší nakupovať drahšie položky, aj keď sa ich názor na všeobecnú situáciu v ekonomike nezmenil.
Inflácia v Británii pritom zrýchľuje v dôsledku oslabenia libry a tempo jej rastu zaostáva za rastom platov. Podľa GfK domácnosti možno ešte naplno nepocítili vplyv týchto faktorov na svoju životnú úroveň.
To znamená, že aj napriek súčasnému optimizmu v budúcnosti pravdepodobne obmedzia nákupy. Spotrebiteľské výdavky sú pritom kľúčovým motorom britskej ekonomiky. Tá už v 1. kvartáli spomalila viac, ako sa čakalo.
Agentúry v tejto súvislosti upozorňujú, že prieskum GfK kontrastuje s ostatnými signálmi z ekonomiky, podľa ktorých spotrebitelia už pocítili cenové tlaky a začali s obmedzovaním výdavkov v reakcii na rast cien tovarov a služieb po oslabení libry.