Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Ministerstvo životného prostredia (MŽP) vydalo záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a odsúhlasilo stavbu diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová vo variante s tunelmi Korbeľka a Havran, ktorý obchádza malofatranské údolia.

Stavbu diaľnice s tunelom Korbeľka odporučila správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie a zdravie obyvateľstva, ktorú vypracovala spoločnosť Dopravoprojekt na žiadosť Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Záverečné stanovisko bude záväzné pre ministerstvo dopravy.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Ministerstvo súhlasí s variantom 2, teda s vybudovaním tunela. V prospech tohto riešenia hovorí viacero faktorov,“ uviedol v pondelok pre agentúru SITA hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák.

Prečítajte si tiež: Diaľnica do Košíc môže byť dokončená až v roku 2026

Najmenšie riziko

Riešenie predstavuje najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ako ku krajine, tak i samotnej prírode.

„Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu emisnú záťaž v obciach. Čo je rovnako podstatné, ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý, aj z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta,“ konštatoval Ferenčák.

Rozhodnutie ministerstva už privítali environmentalisti. „Konečne sa tak odchádza od údolného variantu, ktorý sa v roku 2005 začal presadzovať bez odbornej diskusie, a to napriek hroziacim rizikám pre prírodu či bezpečnosť premávky, a na dlho zablokoval výstavbu chýbajúceho úseku diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Toto stanovisko tak značne urýchli prípravu diaľnice,“ uviedla na facebookovej stránke organizácia SOS/BirdLife Slovensko.

Posudzovali štyri varianty

Povrchový variant údolím Váhu by podľa ochranárov ohrozil vzácne rašeliniská, jaskyne, chránené územia aj obyvateľov.

Údolné varianty by zasiahli šesť chránených území, pričom tunelový variant sa im vyhne. Údolné varianty by tiež úplne znehodnotili turisticky atraktívny sútok Oravy a Váhu i rekreačný areál Kraľovianskych jazier.

Hodnotenie posudzovalo štyri varianty výstavby diaľničného úseku Turany - Hubová.

Išlo o pôvodný variant trasy V1 v dĺžke 13,52 km s tunelom Rojkov, ďalšie dva varianty V1 s odklonom, ktoré sú kombináciou pôvodného povrchového variantu údolím Váhu so subvariantmi a štvrtým je variant V2 v dĺžke 13,53 km s tunelom Korbeľka.

Trasa by cez masív Kopy viedla v tuneli Korbeľka a za premostením údolia Váhu by nasledoval ďalší tunel Havran.

Podľa hovorkyne ministerstva dopravy Karolíny Duckej sa mení trasa diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová na variant s tunelom Korbeľka na základe výsledkov procesu EIA.

"Národná diaľničná spoločnosť teraz pripravuje všetky kroky tak, aby sa mohlo začať stavať čo najskôr, pričom kľúčové pre ďalší postup bude zabezpečenie dostatku financií na prípravu a následne aj na samotnú výstavbu. Presný harmonogram jednotlivých krokov bude možné zverejniť až po tom, ako padne rozhodnutie o ďalšom financovaní výstavby diaľnic a rýchlostných ciest," dodala Ducká.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 963
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 24 223
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 996
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 11 343
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 031
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 645
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 7 827
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 107
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 426

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko, Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Európske akciové trhy na začiatku nového týždňa oslabili

Negatívny vplyv mal spor okolo talianskeho rozpočtu.

Ford opäť kritizuje Trumpove clá na dovoz ocele

Clá podľa Fordu spôsobili, že americká oceľ je najdrahšou na svete.

Finančná správa prijíma ďalšie opatrenia v súvislosti s preclievaním tovaru z Ázie

Sprísnené kontroly sa budú týkať položiek, ktoré OLAF nesleduje.