BRATISLAVA. Zjednodušenie podpisovania elektronických podaní, elektronické online platby kartou v reálnom čase, centrálny register elektronických rozhodnutí a jednotné úradné doručovanie. Ide o časť noviniek, ktoré zavádza novela zákona o eGovernmente, ktorej návrh v stredu schválila vláda. Odobriť ju musí ešte parlament.
Podľa predkladateľa, podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu Petra Pellegriniho, ide o ďalší krok k informatizácii spoločnosti, novelou sa napĺňa princíp "jedenkrát a dosť" pri vydaných rozhodnutiach.
"Umožňujeme ľuďom, občanom, podnikateľom, ale aj úradom a verejnej správe ešte jednoduchšie komunikovať a priamo tak šetriť náklady, financie, čas a ľudí," uviedol nedávno.
Občiansky preukaz
Novelou sa zavádza možnosť podpisovať elektronické podania len s použitím občianskeho preukazu, bez potreby elektronického podpisu - takzvané podpisovanie klikom. Ide o spôsob, ktorý sa v súčasnosti používa na potvrdzovanie doručeniek v elektronickej schránke a rozširuje sa aj v osobitných konaniach ako alternatíva k elektronickému podpisu.
Vďaka tejto zmene bude stačiť elektronický občiansky preukaz a občan bude môcť cez ústredný portál verejnej správy využívať elektronické služby v plnom rozsahu, bez potreby zakúpenia ďalších technických, či programových prostriedkov.
Spolu so zavedením možnosti úhrady poplatkov priamo cez ústredný portál verejnej správy platobnou kartou alebo bezhotovostným prevodom sa podľa Pellegriniho vytvorí priestor na plnohodnotnú komunikáciu smerom k úradom z jedného miesta a bez zložitých technických postupov.
Ďalšie podstatné zmeny
Legislatívna úprava tiež zavádza niekoľko podstatných zmien. Prvou z nich je jednotný, centrálny spôsob doručovania v prípadoch, kedy elektronická schránka nie je aktivovaná. Štát ročne vynakladá milióny eur na doručovanie úradných dokumentov, pričom ide o rovnakú činnosť, ktorú však vykonáva každý úrad samostatne.
Podľa novely úrad len odošle dokumenty elektronicky do Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby, ktorá automatizovaným spôsobom overí, či adresát má aktivovanú schránku. Ak áno, rozhodnutie mu odošle do nej, ak nie, zabezpečí jeho vytlačenie a odovzdá na doručenie poštovému podniku.
Štát by tak mal podľa podpredsedu vlády ušetriť množstvo prostriedkov na zautomatizovaní a centralizácii všetkých činností, ktoré sú s tým spojené, ako aj na poštovnom.
Ďalšou zo zmien, ktorá by mala smerovať k úsporám, je vypustenie možnosti budovania vlastných systémov, ktoré zabezpečujú rovnaké činnosti ako už existujúce spoločné centrálne systémy. V tejto súvislosti sa všetkým úradom ukladá povinnosť používať existujúcu centrálnu elektronickú podateľňu a nebudovať si vlastné podateľne.