Slovensko o ekonomickej spolupráci s Čínou viac hovorí, no menej koná

Slovensko zaujímajú najmä investície do železničnej dopravy, vrátane prekladísk, ale aj ďalšie čínske investičné aktivity.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR, AP)

BRATISLAVA. Slovensko má záujem na zlepšovaní ekonomickej spolupráce s Čínou, no viac o tom hovorí, ako reálne koná. Zhodli sa na tom odborníci, ktorých oslovila TASR v súvislosti s hodnotením hospodárskych vzťahov oboch krajín.

"Slovensko zaspalo v tejto oblasti. Vláda síce deklaruje, že má eminentný záujem o zlepšovanie spolupráce s Čínou, no reálne výsledky v tejto oblasti nie sú," povedal pre TASR profesor Peter Baláž z Ekonomickej univerzity v Bratislave.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nie sme dôležitý partner

Podľa riaditeľa Stratpolu Richarda Turcsányiho Slovensko je pre Čínu najmenej dôležitý partner spomedzi krajín V4.

"Najväčší rozdiel medzi nami a zvyškom V4 je však v tom, že v nich existuje záujem o rozvoj vzťahov s Čínou. V Poľsku a Maďarsku existuje dokonca v tejto otázke pomerne široký konsenzus naprieč politickým spektrom. U nás sa o tom nediskutuje. Od druhej vlády Roberta Fica Slovensko voči Číne robí prakticky minimum toho, čo je nutné, alebo ani to nie," uviedol pre TASR Turcsányi.

Obchodný obrat medzi obomi krajinami je na úrovni 6 miliárd eur. Čína je tretí najväčší exportér na Slovensko a naša obchodná bilancia s ňou je dlhodobo pasívna. Slovenská vláda sa zaujíma o čínsku iniciatívu Novej Hodvábnej cesty, kde by sa malo v najbližších rokoch investovať 124 miliárd USD (114,01 miliardy eur).

"Ide o historickú príležitosť a považuje sa za projekt storočia. Všetko nasvedčuje tomu, že čínska strana a ďalšie významné štáty ako Rusko majú silný záujem novú Hodvábnu cestu rozbehnúť. Hoci podrobnosti ešte nie sú známe, zdá sa, že otázka už stojí len tak, či bude s nami, alebo bez nás," konštatoval minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD).

Širokorozchodná

Slovensko zaujímajú najmä investície do železničnej dopravy, vrátane prekladísk, ale aj ďalšie čínske investičné aktivity.

V prípade Slovenska sa v minulosti uvažovalo, že by sa mohlo zapojiť cez pokračovanie širokorozchodnej železnice z Košíc až do Viedne. Spoločný podnik rakúskych, slovenských, ukrajinských a ruských železníc Breitspur Plannunggesselschaft zadal štúdiu realizovateľnosti na tento projekt.

Profesor Baláž však nevidí jeho realizáciu reálne.

"Širokorozchodná nebude pokračovať cez Slovensko. Problémom môže byť výkup pozemkov. Diaľničný obchvat Bratislavy je toho príkladom a v prípade širokorozchodnej by to mohlo trvať mnoho rokov. Otázka je aj, prečo by sa o ňu Číňania zaujímali, keď sa bude ich južná železnica končiť v Budapešti, načo by vynakladali miliardy eur na takýto projekt," dodal Baláž.

Vláda chce s čínskou stranou rokovať aj v blízkej budúcnosti na základe Koncepcie rozvoja vzájomných vzťahov, ktorú schválila v apríli.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 499
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 454
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 13 485
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 994
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 532
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 629
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 433
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 483
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 380
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 166

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chorvátsky novinár pre SME: Nie som šťastný z futbalového úspechu

Tréner Zlatko Dalič premrhal možnosť zmeniť veci.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Neprehliadnite tiež

Umelo vyrobené mäso by sa mohlo objaviť v reštauráciách už za tri roky

Firma Mosa Meat už pred piatimi rokmi predstavila laboratórne vyrobený hovädzí burger.

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.

Šefčovič dohodol rokovania medzi Ukrajinou a Ruskom o tranzite plynu

Treba oddeliť staré problémy od nových, bude sa rokovať o novej zmluve.

Britská Banka Lloyds bude mať po brexite v Európe tri pobočky

Predpokladalo sa, že banka bude svoje kontinentálne podnikanie riadiť iba z Berlina.