Domácich výrobkov je na pultoch opäť menej

V roku 2011 bolo na pultoch 50 percent domácich potravín, podiel sa odvtedy znižuje.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Podiel domácich potravín na pultoch obchodov sa aj v tomto roku znížil a dosiahol 37,2 %.

V porovnaní s minulým rokom to znamená pokles o 1,3 percentuálneho bodu, keďže vtedy predstavoval 38,5 %.

Vyplýva to z najnovších výsledkov prieskumu agentúry GfK, ktorý realizovala pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS).

"Potravinársky priemysel na Slovensku neustále upadá a pokiaľ sa táto situácia nezmení, pokiaľ štát nezvýši podporu, tak s týmto zlým stavom neurobíme nič," konštatoval prezident PKS Daniel Poturnay.

Vážne zistenie

Slovenské potravinárstvo a poľnohospodárstvo má totiž podľa jeho slov tretiu najnižšiu podporu štátu v rámci Európskej únie.

"Problém je systémový a je problémom potravinárskeho priemyslu na Slovensku ako takého. Máme problém s tým, aby sme boli konkurencieschopní voči zahraničným potravinám," dodal Poturnay.

Preto je podľa neho kľúčové dostať do sektora viac financií a tiež zlepšiť podnikateľské prostredie ako také a znížiť daňové a odvodové zaťaženie.

Napríklad, len nový zákon o odpadoch z dielne ministerstva životného prostredia podľa potravinárov zvýšil náklady výrobcov na recykláciu odpadov z obalov z doterajších 5 miliónov eur na približne 40 miliónov eur ročne.

Z prieskumu však podľa Poturnaya vyplynulo vážne zistenie aj v tom, že nadpolovičný podiel na pultoch si zachovávajú len potraviny s nízkou pridanou hodnotou, ako je mlieko alebo minerálne vody.

Zatiaľ čo podiel výrobkov, ktoré majú vyššiu pridanú hodnotu, klesá a sú nahrádzané stále viac dovážanými potravinami.

"Toto je veľmi vážne zistenie a je to zlá správa nielen pre občanov, ale aj pre budúcnosť slovenskej ekonomiky ako takej," zdôraznil Poturnay.

Stále klesá

Agentúra GfK uskutočňuje takýto prieskum od roku 2011, kedy predstavovalo zastúpenie domácich potravín na pultoch 50 % a odvtedy sa znižuje.

"Každý rok priemerne klesá podiel vystavených slovenských výrobkov o približne jeden percentuálny bod," vyčíslil obchodný riaditeľ GfK Rastislav Kočan.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že najviac slovenských potravín je vystavených v reťazcoch Coop Jednota, a to 56 %, nasleduje CBA so 48 % a zhodne 40 % domácich výrobkov na pultoch má Tesco, Billa a Metro.

Približne 37 % domácich potravín má vystavených Kaufland a 14 % Lidl.

Najmenej zastúpené domáce potraviny na pultoch sú pritom v rámci kategórií oleje, cukrovinky nečokoládové, konzervované produkty, a tiež cukrovinky čokoládové.

Naopak, najvyšší podiel je pri mlieku, minerálkach, víne, pive či liehovinách a destilátoch.

Z regionálneho pohľadu je pritom najmenej slovenských výrobkov vystavených na pultoch v obchodoch v Bratislavskom a Trnavskom kraji. Naopak, najviac je v Banskobystrickom, Trenčianskom či Žilinskom kraji.

Čo sa týka vystavenia privátnych značiek na pultoch predajní, tie podľa prieskumu v súčasnosti dosahujú 21,1 %. Táto hodnota je oproti minulému roku takmer nezmenená.

Prieskum sa uskutočnil v 360 predajniach po celom Slovensku a sledoval sedem vybraných reťazcov. Už každoročne sa robí pred Veľkou nocou, aby bol porovnateľný a sleduje 16 kategórií výrobkov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 273
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 933
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 116
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 485
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 769
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 607
  7. Kam do tepla v januári? 1 963
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 800
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 619
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 977

Téma: Potraviny


Článok je zaradený aj do ďalších tém Prieskumy volebných preferencií, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trump útočí na Mexičanov, nemá rád Afroameričanov. Prezidentovi neveria, že nie je rasista.

KOMENTÁRE

Trumpova Amerika prichádza o líderstvo

Neschopnosť a nepredvídateľnosť Trumpa je dôvodom pádu povesti USA.

Neprehliadnite tiež

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.