Domácich výrobkov je na pultoch opäť menej

V roku 2011 bolo na pultoch 50 percent domácich potravín, podiel sa odvtedy znižuje.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Podiel domácich potravín na pultoch obchodov sa aj v tomto roku znížil a dosiahol 37,2 %.

V porovnaní s minulým rokom to znamená pokles o 1,3 percentuálneho bodu, keďže vtedy predstavoval 38,5 %.

Vyplýva to z najnovších výsledkov prieskumu agentúry GfK, ktorý realizovala pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS).

"Potravinársky priemysel na Slovensku neustále upadá a pokiaľ sa táto situácia nezmení, pokiaľ štát nezvýši podporu, tak s týmto zlým stavom neurobíme nič," konštatoval prezident PKS Daniel Poturnay.

Vážne zistenie

Slovenské potravinárstvo a poľnohospodárstvo má totiž podľa jeho slov tretiu najnižšiu podporu štátu v rámci Európskej únie.

"Problém je systémový a je problémom potravinárskeho priemyslu na Slovensku ako takého. Máme problém s tým, aby sme boli konkurencieschopní voči zahraničným potravinám," dodal Poturnay.

Preto je podľa neho kľúčové dostať do sektora viac financií a tiež zlepšiť podnikateľské prostredie ako také a znížiť daňové a odvodové zaťaženie.

Napríklad, len nový zákon o odpadoch z dielne ministerstva životného prostredia podľa potravinárov zvýšil náklady výrobcov na recykláciu odpadov z obalov z doterajších 5 miliónov eur na približne 40 miliónov eur ročne.

Z prieskumu však podľa Poturnaya vyplynulo vážne zistenie aj v tom, že nadpolovičný podiel na pultoch si zachovávajú len potraviny s nízkou pridanou hodnotou, ako je mlieko alebo minerálne vody.

Zatiaľ čo podiel výrobkov, ktoré majú vyššiu pridanú hodnotu, klesá a sú nahrádzané stále viac dovážanými potravinami.

"Toto je veľmi vážne zistenie a je to zlá správa nielen pre občanov, ale aj pre budúcnosť slovenskej ekonomiky ako takej," zdôraznil Poturnay.

Stále klesá

Agentúra GfK uskutočňuje takýto prieskum od roku 2011, kedy predstavovalo zastúpenie domácich potravín na pultoch 50 % a odvtedy sa znižuje.

"Každý rok priemerne klesá podiel vystavených slovenských výrobkov o približne jeden percentuálny bod," vyčíslil obchodný riaditeľ GfK Rastislav Kočan.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že najviac slovenských potravín je vystavených v reťazcoch Coop Jednota, a to 56 %, nasleduje CBA so 48 % a zhodne 40 % domácich výrobkov na pultoch má Tesco, Billa a Metro.

Približne 37 % domácich potravín má vystavených Kaufland a 14 % Lidl.

Najmenej zastúpené domáce potraviny na pultoch sú pritom v rámci kategórií oleje, cukrovinky nečokoládové, konzervované produkty, a tiež cukrovinky čokoládové.

Naopak, najvyšší podiel je pri mlieku, minerálkach, víne, pive či liehovinách a destilátoch.

Z regionálneho pohľadu je pritom najmenej slovenských výrobkov vystavených na pultoch v obchodoch v Bratislavskom a Trnavskom kraji. Naopak, najviac je v Banskobystrickom, Trenčianskom či Žilinskom kraji.

Čo sa týka vystavenia privátnych značiek na pultoch predajní, tie podľa prieskumu v súčasnosti dosahujú 21,1 %. Táto hodnota je oproti minulému roku takmer nezmenená.

Prieskum sa uskutočnil v 360 predajniach po celom Slovensku a sledoval sedem vybraných reťazcov. Už každoročne sa robí pred Veľkou nocou, aby bol porovnateľný a sleduje 16 kategórií výrobkov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 238
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 588
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 527
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 163
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 768
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 506
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 935
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 909
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 976
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 770

Téma: Prieskumy volebných preferencií


Článok je zaradený aj do ďalších tém Eurofondy, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.