Schválili novelu, ktorá dovolí stavať diaľnice na nevyvlastnenej pôde

Poslanci schválili spustenie časti prác na diaľniciach pred vyvlastnením pozemkov.

Ilustračné(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Na pozemkoch pod budúcimi diaľnicami či cestami bude možné uskutočňovať niektoré práce ešte predtým, ako sa ukončí ich vyvlastňovací proces.

Vyplýva to z novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest, ktorú poslanci Národnej rady schválili v zrýchlenom režime.

Právna norma má nadobudnúť účinnosť dňom zverejnenia v zbierke zákonov. Novelu pripravil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) s tým, že jej cieľom je zefektívnenie procesu povoľovania a výstavby vybraných diaľnic a ciest.

Zároveň sa však podľa rezortu dopravy majú zachovať adekvátne možnosti obhájiť svoje záujmy všetkým dotknutým vlastníkom pozemkov, na ktorých majú byť diaľnice postavené.

Nový právny inštitút

Novelou sa tak zavádza do praxe nový právny inštitút predbežnej držby. Ten umožní pred ukončením časovo náročného vyvlastňovacieho procesu vykonávať vopred vymedzené a odstrániteľné práce v nevyhnutnom rozsahu.

"Účelom inštitútu predbežnej držby je podpora väčšej efektivity a rýchlosti prípravy výstavby diaľnic v situácii, kedy je vyvlastňovacie konanie časovo náročné a je blokované najmä zo strany vlastníkov pozemkov a stavieb, ktorí vlastnícke právo k nim nadobudli zo špekulatívnych dôvodov pred začiatkom prípravných prác výstavby diaľnic v snahe ekonomicky profitovať a využiť všetky procesné prostriedky na oddialenie získania stavebného povolenia na stavbu diaľnic a rozhodnutia o vyvlastnení s úmyslom dosiahnuť čo najvyššiu kúpnu cenu za prevod pozemkov a stavieb," vysvetlilo ministerstvo dopravy.

Inštitút predbežnej držby podľa rezortu v žiadnom prípade neupravuje podmienky vyvlastnenia.

Predbežnú držbu možno podľa novely priznať iba vtedy, ak verejný záujem na dosiahnutie účelu vyvlastnenia prevažuje nad zachovaním doterajších práv vyvlastňovaného.

Zároveň môže byť povolený iba taký rozsah prác, po ktorých je možné vrátiť vyvlastňovanú nehnuteľnosť do pôvodného stavu.

Právo na finančnú náhradu

Súčasne sa novelou zavádza, že odvolanie proti rozhodnutiu o predbežnej držbe nemá odkladný účinok a zároveň sa vylučuje možnosť správneho súdu priznať odkladný účinok žalobe proti rozhodnutiu o predbežnej držbe.

Vyvlastňovaný má však za čas výkonu predbežnej držby právo na finančnú náhradu. "V prípade spôsobenej škody nie je dotknuté právo vyvlastňovaného domáhať sa po zrušení predbežnej držby jej náhrady," dodalo ministerstvo dopravy.

Novelu rezort dopravy pripravil predovšetkým pre problémy s vyvlastnením pozemkov pod obchvatom Bratislavy. Opozícia však kritizovala takýto zrýchlený režim pri schvaľovaní tak zásadného zákona.

Zároveň viacerí poslanci upozorňovali, že novela môže byť protiústavná, keďže umožňuje stavať na ešte nevyvlastnených pozemkoch.

Cez pozmeňujúci návrh tak napríklad poslanec SaS Ondrej Dostál žiadal vypustiť z novely inštitút predbežnej držby, s návrhom ale neuspel. Predstavitelia opozície pritom už avizovali, že v prípade schválenia novely zvažujú podanie podnetu na Ústavný súd SR.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Používate make-up? Potom spozornite
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  2. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  3. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  4. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  5. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  6. Používate make-up? Potom spozornite
  7. Legendárna Transsibírska magistrála
  8. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  9. Vianočný bázar chalaňov
  10. Vianočné mecheche 2017
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 33 954
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 136
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 060
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 010
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 049
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 043
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 035
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 991
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 677
  10. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 628

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Velez-Zuzulová: Išla som do niečoho, čo sa doteraz nikomu nepodarilo

Som športovkyňa, ktorá sa nikdy neuspokojí s tým, čo dosiahla, hovorí slovenská slalomárka.

KOMENTÁRE

Soros píše pre SME. O takzvanom Sorosovom pláne

Rozhodnutie, ako riešiť migračnú krízu, robia priamo členské štáty EÚ.

KOMENTÁRE

Rok 1998: Keď Mečiar urobil národu jedinú službu

Najviac pomohol tým, že odišiel.

KOMENTÁRE

Horcruxy na ústavnom súde

Prezident výberom Mamojku, Laššákovej a Duriša trafil jednu z lepších kombinácií.

Neprehliadnite tiež

Ruský Rosnefť získal vo Venezuele licencie na prieskum plynových polí

Rusi sú blízkym spojencom Venezuely, ktorá je v dôsledku prepadu cien ropy a hyperinflácie na pokraji ekonomického kolapsu.

Inflácia v eurozóne sa v novembri zrýchlila na 1,5 percenta

Najnižšiu medziročnú mieru inflácie vykázali v novembri 2017 Cyprus.

EasyJet prevzala časti aktív skrachovanej aerolinky Air Berlin

Ani jedna strana nezverejnila žiadne finančné detaily o akvizícii.

O vlastné kryptomeny začínajú mať záujem aj centrálne banky

Prístup centrálnych bánk a vlád ku kryptomenám sa medzi krajinami líši.

Jedna banka v eurozóne nespĺňa kapitálové požiadavky Európskej centrálnej banky

ECB požiadala komerčné banky, aby si vytvorili kapitálové rezervy vo výške 10,6 percenta svojich rizikových aktív.