SME

Érsek stopne Počiatkov veľký IT projekt, hrozilo by nepreplatenie eurofondov

Atlas pasívnej štruktúry mala dodať spoločnosť Slovak Telekom za 48 miliónov eur

Minister dopravy Árpád Érsek.Minister dopravy Árpád Érsek. (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Informačný systém za desiatky miliónov eur, vďaka ktorému sa malo uľahčiť šírenie internetu v rôznych stavbách, napokon nebude.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa súťaž, ktorú vyhlásil ešte jeho predchodca Ján Počiatek (Smer), rozhodol zrušiť. Tender už bol v štádiu, že mal víťaza. Vyhral ho Slovak Telekom, ktorý je známy napríklad aj z dodávky kritizovaných takzvaných štátnych máp.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Systém sa volá Atlas pasívnej infraštruktúry. Jeho úlohou malo byť zhromažďovanie údajov o všetkých sieťach, vedeniach, stavbách, diaľniciach, železniciach či inej infraštruktúre, v ktorej sa dá relatívne lacno a rýchlo potiahnuť internet.

SkryťVypnúť reklamu

„Dohodli sme sa, že na projekt Atlas pasívnej infraštruktúry máme s Petrom Pellegrinim (vicepremiér pre investície a informatizáciu, pozn. red.) spoločný názor. Nie je to totiž ten program, ktorý my chceme,“ povedal Érsek.

Prečítajte si tiež: Štátne mapy za milióny Únia nežiadala, vymyslelo si ich Slovensko Čítajte 

Hrozil Brusel

Rozhodnutie ministerstva dopravy prišlo v čase, keď do súťaže chcel zasiahnuť aj vicepremiér pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer).

Zvažoval, že Érsekovmu rezortu odporučí, aby v tomto projekte nepokračoval. Hrozilo by totiž podľa neho veľké riziko korekcií z Európskej komisie, prípadne až úplného nepreplatenia z eurofondov. Projekt by sa potom musel zaplatiť zo štátneho rozpočtu.

„Máme vážne pochybnosti o projekte, ktorý s mierou pravdepodobnosti blížiacou sa k istote nebude môcť byť financovaný z európskych prostriedkov,“ konštatoval Pellegrini.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je to ten program, ktorý my chceme.

Minister dopravy Árpád Érsek o informačnom systéme Atlase pasívnej infaštruktúry

Érsekovi chce odporučiť, aby sa informačný systém prepracoval a aktualizoval. Slovensko podľa neho musí mať systém, ktorý okrem telekomunikačných sietí poskytne kompletné informácie aj o inžinierskych sieťach ako napríklad rozvodoch plynu, elektriny a vody.

„V takomto prípade by mohol mať projekt zmysel,“ konštatoval. Rezort dopravy projekt spustil s odôvodnením, že to od nás žiadala Európska únia.

Ministerstvo dopravy však o ďalších krokoch nehovorí. Skonštatovalo, že spolu s vicepremiérom vyhodnocujú celý proces verejného obstarávania na Atlas pasívnej infraštruktúry aj potenciálne spôsoby, ako tento tender zrušiť.

„O výsledkoch celého procesu budeme verejnosť spoločne informovať,“ dodalo ministerstvo.

Víťazom tohto tendra sa stala pred vyše rokom spoločnosť Slovak Telekom. Tender ešte vyhodnotil exminister dopravy Ján Počiatek (Smer). Zmluvu nakoniec nepodpísal. Slovak Telekom sa k celej záležitosti vyjadrovať nechcel.

SkryťVypnúť reklamu

„Kým nepoznáme dôvody, ktoré by mali meniť súčasný stav, a na základe čoho by malo prísť k zrušeniu súťaže, nemôžeme zaujať stanovisko ani k našim prípadným krokom,“ dodal jeho hovorca Peter Kimijan

Prečítajte si tiež: Kritizovaný dopravný systém dodávala aj firma z mýtneho kšeftu Čítajte 

Ďalšie IT projekty

Hoci jeden projekt rezort dopravy zrejme stopne, ostane mu ešte ďalší. Ide o súťaž na Informačný systém výstavby, ktorý za 45 miliónov eur má dodať spoločnosť Asseco. Jeho úlohou má byť zjednodušenie stavebného konania a jeho elektronizáciu.

Napriek tomu, že Asseco vyhrala tender rovnako ako Slovak Telekom ešte v čase, keď bol ministrom dopravy Počiatek, štát s ňou zmluvu stále nepodpísal.

Nie je jasné, kedy o osude tohto tendra Érsek rozhodne. Ministerstvo pritom ešte koncom minulého týždňa spustilo verejnú debatu o celom informačnom systéme. Zverejnilo aj štúdiu realizovateľnosti k tomuto projektu.

SkryťVypnúť reklamu

„Tá však obsahuje len výber informácií. My žiadame všetky podklady, aby sme zistili, či to je, alebo nie je rizikový projekt,“ povedal Jaroslav Hargaš zo Slovensko.digital.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.656
CZK 25.228
JPY 164.540
CAD 1.469
GBP 0.854
HUF 393.000
PLN 4.351
CHF 0.969
SEK 11.679

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  2. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  3. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  4. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  5. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  6. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  7. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  8. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 835
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 364
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 811
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 348
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 132
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 878
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 367
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 977
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 054
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 73 188
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 254
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 690
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 457
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 570
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 166
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 662
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ursula von der Leyenová.

Očakáva sa, že lídri EÚ vyhlásia novú európsku dohodu o konkurencieschopnosti.


TASR
Ilustračné foto.

Predaj vozidiel Hyundai v Európe v prvých troch mesiacoch stúpol o 1,3 percenta.


TASR
Ilustračné foto.

Doposiaľ táto oblasť zdanená nebola.


SITA
Ilustračné foto.

Vývoz klesol menej ako dovoz.


TASR
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 054
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 73 188
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 254
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 690
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 457
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 570
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 166
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 662
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu