Érsek stopne Počiatkov veľký IT projekt, hrozilo by nepreplatenie eurofondov

Atlas pasívnej štruktúry mala dodať spoločnosť Slovak Telekom za 48 miliónov eur

Minister dopravy Árpád Érsek.(Zdroj: TASR - Michal Svítok)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Informačný systém za desiatky miliónov eur, vďaka ktorému sa malo uľahčiť šírenie internetu v rôznych stavbách, napokon nebude.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa súťaž, ktorú vyhlásil ešte jeho predchodca Ján Počiatek (Smer), rozhodol zrušiť. Tender už bol v štádiu, že mal víťaza. Vyhral ho Slovak Telekom, ktorý je známy napríklad aj z dodávky kritizovaných takzvaných štátnych máp.

Systém sa volá Atlas pasívnej infraštruktúry. Jeho úlohou malo byť zhromažďovanie údajov o všetkých sieťach, vedeniach, stavbách, diaľniciach, železniciach či inej infraštruktúre, v ktorej sa dá relatívne lacno a rýchlo potiahnuť internet.

„Dohodli sme sa, že na projekt Atlas pasívnej infraštruktúry máme s Petrom Pellegrinim (vicepremiér pre investície a informatizáciu, pozn. red.) spoločný názor. Nie je to totiž ten program, ktorý my chceme,“ povedal Érsek.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Štátne mapy za milióny Únia nežiadala, vymyslelo si ich Slovensko

Hrozil Brusel

Rozhodnutie ministerstva dopravy prišlo v čase, keď do súťaže chcel zasiahnuť aj vicepremiér pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer).

Zvažoval, že Érsekovmu rezortu odporučí, aby v tomto projekte nepokračoval. Hrozilo by totiž podľa neho veľké riziko korekcií z Európskej komisie, prípadne až úplného nepreplatenia z eurofondov. Projekt by sa potom musel zaplatiť zo štátneho rozpočtu.

„Máme vážne pochybnosti o projekte, ktorý s mierou pravdepodobnosti blížiacou sa k istote nebude môcť byť financovaný z európskych prostriedkov,“ konštatoval Pellegrini.

Nie je to ten program, ktorý my chceme.

Minister dopravy Árpád Érsek o informačnom systéme Atlase pasívnej infaštruktúry

Érsekovi chce odporučiť, aby sa informačný systém prepracoval a aktualizoval. Slovensko podľa neho musí mať systém, ktorý okrem telekomunikačných sietí poskytne kompletné informácie aj o inžinierskych sieťach ako napríklad rozvodoch plynu, elektriny a vody.

„V takomto prípade by mohol mať projekt zmysel,“ konštatoval. Rezort dopravy projekt spustil s odôvodnením, že to od nás žiadala Európska únia.

Ministerstvo dopravy však o ďalších krokoch nehovorí. Skonštatovalo, že spolu s vicepremiérom vyhodnocujú celý proces verejného obstarávania na Atlas pasívnej infraštruktúry aj potenciálne spôsoby, ako tento tender zrušiť.

„O výsledkoch celého procesu budeme verejnosť spoločne informovať,“ dodalo ministerstvo.

Víťazom tohto tendra sa stala pred vyše rokom spoločnosť Slovak Telekom. Tender ešte vyhodnotil exminister dopravy Ján Počiatek (Smer). Zmluvu nakoniec nepodpísal. Slovak Telekom sa k celej záležitosti vyjadrovať nechcel.

„Kým nepoznáme dôvody, ktoré by mali meniť súčasný stav, a na základe čoho by malo prísť k zrušeniu súťaže, nemôžeme zaujať stanovisko ani k našim prípadným krokom,“ dodal jeho hovorca Peter Kimijan

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Kritizovaný dopravný systém dodávala aj firma z mýtneho kšeftu

Ďalšie IT projekty

Hoci jeden projekt rezort dopravy zrejme stopne, ostane mu ešte ďalší. Ide o súťaž na Informačný systém výstavby, ktorý za 45 miliónov eur má dodať spoločnosť Asseco. Jeho úlohou má byť zjednodušenie stavebného konania a jeho elektronizáciu.

Napriek tomu, že Asseco vyhrala tender rovnako ako Slovak Telekom ešte v čase, keď bol ministrom dopravy Počiatek, štát s ňou zmluvu stále nepodpísal.

Nie je jasné, kedy o osude tohto tendra Érsek rozhodne. Ministerstvo pritom ešte koncom minulého týždňa spustilo verejnú debatu o celom informačnom systéme. Zverejnilo aj štúdiu realizovateľnosti k tomuto projektu.

„Tá však obsahuje len výber informácií. My žiadame všetky podklady, aby sme zistili, či to je, alebo nie je rizikový projekt,“ povedal Jaroslav Hargaš zo Slovensko.digital.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 261
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 950
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 629
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 322
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 557
  6. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 189
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 183
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 723
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 617
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 191

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Filmár: To, čo sa deje v lesoch, presiahlo únosnú mieru

Zmenu už žiadajú tisíce ľudí.

KOMENTÁRE

O ozajstných hlupákoch. Bez mien, všeobecne

Vždy bol na smiech, čo však, neznamená, že by sme sa ho nemali báť.

Neprehliadnite tiež

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.

Fico žiada Kisku, aby zaplatil milión za používanie vládneho lietadla

Fico sa na konci tlačovej konferencie pustil do prezidenta Andreja Kisku.