Érsek stopne Počiatkov veľký IT projekt, hrozilo by nepreplatenie eurofondov

Atlas pasívnej štruktúry mala dodať spoločnosť Slovak Telekom za 48 miliónov eur

Minister dopravy Árpád Érsek.(Zdroj: TASR - Michal Svítok)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Informačný systém za desiatky miliónov eur, vďaka ktorému sa malo uľahčiť šírenie internetu v rôznych stavbách, napokon nebude.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa súťaž, ktorú vyhlásil ešte jeho predchodca Ján Počiatek (Smer), rozhodol zrušiť. Tender už bol v štádiu, že mal víťaza. Vyhral ho Slovak Telekom, ktorý je známy napríklad aj z dodávky kritizovaných takzvaných štátnych máp.

Systém sa volá Atlas pasívnej infraštruktúry. Jeho úlohou malo byť zhromažďovanie údajov o všetkých sieťach, vedeniach, stavbách, diaľniciach, železniciach či inej infraštruktúre, v ktorej sa dá relatívne lacno a rýchlo potiahnuť internet.

„Dohodli sme sa, že na projekt Atlas pasívnej infraštruktúry máme s Petrom Pellegrinim (vicepremiér pre investície a informatizáciu, pozn. red.) spoločný názor. Nie je to totiž ten program, ktorý my chceme,“ povedal Érsek.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Štátne mapy za milióny Únia nežiadala, vymyslelo si ich Slovensko

Hrozil Brusel

Rozhodnutie ministerstva dopravy prišlo v čase, keď do súťaže chcel zasiahnuť aj vicepremiér pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer).

Zvažoval, že Érsekovmu rezortu odporučí, aby v tomto projekte nepokračoval. Hrozilo by totiž podľa neho veľké riziko korekcií z Európskej komisie, prípadne až úplného nepreplatenia z eurofondov. Projekt by sa potom musel zaplatiť zo štátneho rozpočtu.

„Máme vážne pochybnosti o projekte, ktorý s mierou pravdepodobnosti blížiacou sa k istote nebude môcť byť financovaný z európskych prostriedkov,“ konštatoval Pellegrini.

Nie je to ten program, ktorý my chceme.

Minister dopravy Árpád Érsek o informačnom systéme Atlase pasívnej infaštruktúry

Érsekovi chce odporučiť, aby sa informačný systém prepracoval a aktualizoval. Slovensko podľa neho musí mať systém, ktorý okrem telekomunikačných sietí poskytne kompletné informácie aj o inžinierskych sieťach ako napríklad rozvodoch plynu, elektriny a vody.

„V takomto prípade by mohol mať projekt zmysel,“ konštatoval. Rezort dopravy projekt spustil s odôvodnením, že to od nás žiadala Európska únia.

Ministerstvo dopravy však o ďalších krokoch nehovorí. Skonštatovalo, že spolu s vicepremiérom vyhodnocujú celý proces verejného obstarávania na Atlas pasívnej infraštruktúry aj potenciálne spôsoby, ako tento tender zrušiť.

„O výsledkoch celého procesu budeme verejnosť spoločne informovať,“ dodalo ministerstvo.

Víťazom tohto tendra sa stala pred vyše rokom spoločnosť Slovak Telekom. Tender ešte vyhodnotil exminister dopravy Ján Počiatek (Smer). Zmluvu nakoniec nepodpísal. Slovak Telekom sa k celej záležitosti vyjadrovať nechcel.

„Kým nepoznáme dôvody, ktoré by mali meniť súčasný stav, a na základe čoho by malo prísť k zrušeniu súťaže, nemôžeme zaujať stanovisko ani k našim prípadným krokom,“ dodal jeho hovorca Peter Kimijan

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Kritizovaný dopravný systém dodávala aj firma z mýtneho kšeftu

Ďalšie IT projekty

Hoci jeden projekt rezort dopravy zrejme stopne, ostane mu ešte ďalší. Ide o súťaž na Informačný systém výstavby, ktorý za 45 miliónov eur má dodať spoločnosť Asseco. Jeho úlohou má byť zjednodušenie stavebného konania a jeho elektronizáciu.

Napriek tomu, že Asseco vyhrala tender rovnako ako Slovak Telekom ešte v čase, keď bol ministrom dopravy Počiatek, štát s ňou zmluvu stále nepodpísal.

Nie je jasné, kedy o osude tohto tendra Érsek rozhodne. Ministerstvo pritom ešte koncom minulého týždňa spustilo verejnú debatu o celom informačnom systéme. Zverejnilo aj štúdiu realizovateľnosti k tomuto projektu.

„Tá však obsahuje len výber informácií. My žiadame všetky podklady, aby sme zistili, či to je, alebo nie je rizikový projekt,“ povedal Jaroslav Hargaš zo Slovensko.digital.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 127
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 469
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 135
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 632
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 850
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 200
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 109
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 097
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 074
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 942

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.