SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Érsek stopne Počiatkov veľký IT projekt, hrozilo by nepreplatenie eurofondov

Atlas pasívnej štruktúry mala dodať spoločnosť Slovak Telekom za 48 miliónov eur

Minister dopravy Árpád Érsek.Minister dopravy Árpád Érsek. (Zdroj: TASR - Michal Svítok)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Informačný systém za desiatky miliónov eur, vďaka ktorému sa malo uľahčiť šírenie internetu v rôznych stavbách, napokon nebude.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) sa súťaž, ktorú vyhlásil ešte jeho predchodca Ján Počiatek (Smer), rozhodol zrušiť. Tender už bol v štádiu, že mal víťaza. Vyhral ho Slovak Telekom, ktorý je známy napríklad aj z dodávky kritizovaných takzvaných štátnych máp.

Systém sa volá Atlas pasívnej infraštruktúry. Jeho úlohou malo byť zhromažďovanie údajov o všetkých sieťach, vedeniach, stavbách, diaľniciach, železniciach či inej infraštruktúre, v ktorej sa dá relatívne lacno a rýchlo potiahnuť internet.

Skryť Vypnúť reklamu

„Dohodli sme sa, že na projekt Atlas pasívnej infraštruktúry máme s Petrom Pellegrinim (vicepremiér pre investície a informatizáciu, pozn. red.) spoločný názor. Nie je to totiž ten program, ktorý my chceme,“ povedal Érsek.

Prečítajte si tiež: Štátne mapy za milióny Únia nežiadala, vymyslelo si ich Slovensko Čítajte 

Hrozil Brusel

Rozhodnutie ministerstva dopravy prišlo v čase, keď do súťaže chcel zasiahnuť aj vicepremiér pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer).

Zvažoval, že Érsekovmu rezortu odporučí, aby v tomto projekte nepokračoval. Hrozilo by totiž podľa neho veľké riziko korekcií z Európskej komisie, prípadne až úplného nepreplatenia z eurofondov. Projekt by sa potom musel zaplatiť zo štátneho rozpočtu.

„Máme vážne pochybnosti o projekte, ktorý s mierou pravdepodobnosti blížiacou sa k istote nebude môcť byť financovaný z európskych prostriedkov,“ konštatoval Pellegrini.

Skryť Vypnúť reklamu

Nie je to ten program, ktorý my chceme.

Minister dopravy Árpád Érsek o informačnom systéme Atlase pasívnej infaštruktúry

Érsekovi chce odporučiť, aby sa informačný systém prepracoval a aktualizoval. Slovensko podľa neho musí mať systém, ktorý okrem telekomunikačných sietí poskytne kompletné informácie aj o inžinierskych sieťach ako napríklad rozvodoch plynu, elektriny a vody.

„V takomto prípade by mohol mať projekt zmysel,“ konštatoval. Rezort dopravy projekt spustil s odôvodnením, že to od nás žiadala Európska únia.

Ministerstvo dopravy však o ďalších krokoch nehovorí. Skonštatovalo, že spolu s vicepremiérom vyhodnocujú celý proces verejného obstarávania na Atlas pasívnej infraštruktúry aj potenciálne spôsoby, ako tento tender zrušiť.

„O výsledkoch celého procesu budeme verejnosť spoločne informovať,“ dodalo ministerstvo.

Víťazom tohto tendra sa stala pred vyše rokom spoločnosť Slovak Telekom. Tender ešte vyhodnotil exminister dopravy Ján Počiatek (Smer). Zmluvu nakoniec nepodpísal. Slovak Telekom sa k celej záležitosti vyjadrovať nechcel.

Skryť Vypnúť reklamu

„Kým nepoznáme dôvody, ktoré by mali meniť súčasný stav, a na základe čoho by malo prísť k zrušeniu súťaže, nemôžeme zaujať stanovisko ani k našim prípadným krokom,“ dodal jeho hovorca Peter Kimijan

Prečítajte si tiež: Kritizovaný dopravný systém dodávala aj firma z mýtneho kšeftu Čítajte 

Ďalšie IT projekty

Hoci jeden projekt rezort dopravy zrejme stopne, ostane mu ešte ďalší. Ide o súťaž na Informačný systém výstavby, ktorý za 45 miliónov eur má dodať spoločnosť Asseco. Jeho úlohou má byť zjednodušenie stavebného konania a jeho elektronizáciu.

Napriek tomu, že Asseco vyhrala tender rovnako ako Slovak Telekom ešte v čase, keď bol ministrom dopravy Počiatek, štát s ňou zmluvu stále nepodpísal.

Nie je jasné, kedy o osude tohto tendra Érsek rozhodne. Ministerstvo pritom ešte koncom minulého týždňa spustilo verejnú debatu o celom informačnom systéme. Zverejnilo aj štúdiu realizovateľnosti k tomuto projektu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Tá však obsahuje len výber informácií. My žiadame všetky podklady, aby sme zistili, či to je, alebo nie je rizikový projekt,“ povedal Jaroslav Hargaš zo Slovensko.digital.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  2. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  3. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  4. Novinka medzi prefabrikátmi
  5. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  6. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  7. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  8. The future of M&A in Europe
  9. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  10. ADLO sa presťahovalo bližšie k zákazníkom
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 134
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 443
  3. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 854
  4. Aká je chémia vôní 10 626
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 477
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 452
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 830
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 804
  9. Bývanie v meste predlžuje život 8 193
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 781
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Peter Pellegrini
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší Kollárov problém

Krajniak povedal, že za Kollárom do nemocnice nechodili žiadne mladé priateľky, ale výhradne "dámy v rokoch".

Kollár ležal na špeciálnom oddelení. Nemal prijímať návštevy ani nahrávať videá

O tom, že počas hospitalizácie vystúpil v televízii, nemocnica nevedela.

Dobré ráno

Dobré ráno: Raz si pamätá, raz nie. Čo priznala Jankovská?

Vo výpovedi spomína aj Roberta Fica.

Katarína Knechtová vydala nový album Svety.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Reklama na Národnú bločkovú lotériu so speváčkou Evou Mázikovou

Turecká ekonomika rástla štvrťročne najrýchlejšie za dva a pol roka

Turecká ekonomika sa v treťom kvartáli zotavila.

Turci zažívajú problémy s lírou.

Mičovský poveril dočasným vedením štátnych lesov Tomáša Čuku

Minister po krátkom pôsobení odvolal z postu šéfa Lesov SR Vigodu.

Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR Ján Mičovský (OĽaNO).