Kažimír pre Financial Times: Našim najväčším problémom je regionálna nerovnosť

Vláda má ambiciózne plány na revitalizáciu východu krajiny, kam by chcela pritiahnuť investície z Číny.

Minister financií Peter Kažimír (Smer)(Zdroj: TASR - Martin Baumann)

BRATISLAVA. Na Slovensko aktuálne smeruje vysoký objem zahraničných investícií od firiem, ako sú Jaguar Land Rover alebo Amazon. Problémom je ale regionálna majetková nerovnosť medzi prosperujúcimi západnými regiónmi a východom, uviedol v rozhovore pre britský denník Financial Times (FT) slovenský minister financií Peter Kažimír.

"Najväčším problémom tejto krajiny je regionálna nerovnosť," konštatoval Kažimír a upozornil na to, že nezamestnanosť v Bratislave a jej okolí je nízka, ale v niektorých oblastiach východného Slovenska dosahuje 20 %. Preto je podľa neho potrebné zvýšiť mobilitu pracovnej sily.

Západ Slovenska

Aktuálne vznikajú nové pracovné miesta, predovšetkým v expandujúcom automobilovom priemysle, ktorý už celkovo podporuje 200.000 miest. Väčšina z nich však vzniká na západe Slovenska. Tu pôsobia automobilky ako Volkswagen či Peugeot, ktoré plánujú na Slovensku ďalšie investície a expanziu.

Kažimír spomenul aj investíciu automobilky Jaguar Land Rover (JLR) v hodnote 1 miliardy GBP (1,19 miliardy eur), ktorá postaví svoj závod pri Nitre. Keďže mnoho súčiastok sa bude dovážať z Nemecka alebo Británie, vláde sa nepodarilo presvedčiť firmu, aby posunula závod viac na východ. "Smerom na východ pre nich klesala atraktivita," vysvetlil Kažimír. "Dôležitý je každý kilometer."

Vláda chce podľa neho zvýšiť mobilitu pracovnej sily prijatím oparení, ktoré podporia prenájom rezidenčných nehnuteľností. "Nájmy sú veľmi ojedinelé, 85 % nehnuteľností je v rukách individuálnych vlastníkov," upozornil minister. "Títo ľudia nie sú mobilní."

Investície z Číny

Vláda má tiež ambiciózne plány na revitalizáciu východu krajiny, kam by chcela pritiahnuť investície z Číny. Kažimír nedávno navštívil mesto Čchung-čching na juhozápade Číny, ktoré je logistickým centrom železničného spojenia medzi touto krajinou a Nemeckom a ktoré vedie cez Rusko, Bielorusko a Poľsko. Ide o súčasť novej Hodvábnej cesty, teda strategického prepojenia medzi Čínou a Európou.

"Dokážu dodať tovary z Číny do západnej Európy len za 18 dní," uviedol Kažimír. "Spojenie s čínskym trhom je životne dôležité a pre východ Slovenska môže byť rozhodujúce," zdôraznil.

Medzi ďalšie veľké medzinárodné projekty, ktoré chce vláda získať, patrí aj jedna zo spoločností vyvíjajúcich hyperloop. Uvažuje sa, že tento moderný dopravný systém by mohol spojiť Bratislavu s Viedňou. Vláda tiež chce vytvoriť oblasti na testovanie autonómnych áut, aby pritiahla zahraničné firmy, ako je Tesla.

Minister financií spomenul tiež slovenský start-up AeroMobil, ktorý vyvíja lietajúce auto. To je však jedna z mála výnimiek technológií ktoré sa vyvíjajú na Slovensku. Veľké firmy ako Volkswagen, Peugeot, JLR a Kia ponechávajú výskum a vývoj doma, upozorňujú FT. Investorov na Slovensko láka predovšetkým lacná pracovná sila, a preto u nás stavajú montážne závody, ale nemajú záujem umiestniť sem výskum. "Chceli by sme sa sústrediť na toto," zdôraznil Kažimír.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 389
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 194
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 177
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 718
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 288
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 100
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 061
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 013
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 810
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 649

Téma: Medzinárodný menový fond


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

EKONOMIKA

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky.

Neprehliadnite tiež

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.

Minimálna mzda v Česku vzrastie na 12.200 korún, rozhodla vláda

Zvýšenie minimálnej mzdy zohľadňuje priaznivý ekonomický vývoj. Česko má v súčasnosti najnižšiu nezamestnanosť v Európskej únii.