Košice by chceli byť inteligentným mestom. Chcú prilákať nové investície

Svoju smart city stratégiu začne čoskoro pripravovať aj mesto Košice v spolupráci s košickou Technickou univerzitou.

Na snímke zľava poslanci EP Ivan Štefanec a Monika Smolková, štvrtý zľava podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič a vpravo viceprimátorka mesta Košice Renáta Lenártová. (Zdroj: TASR/Roman Hanc)

KOŠICE. Inteligentné mestá (smart cities) ponúkajú čisté životné prostredie, efektívnu dopravu, inovatívne využitie informačných technológií, kvalitnejší život obyvateľov.

Ako sa takýmito smart cities môžu stať aj slovenské mestá a čo je pre to potrebné spraviť, boli hlavné otázky v rámci Regionálneho diskusného fóra Informačnej kancelárie Európskeho parlamentu, ktoré sa v piatok konalo v priestoroch Univerzitnej knižnice Technickej univerzity v Košiciach.

„Pri podpore a budovaní smart cities je potrebné počúvať starostov a samotné mestá. Je evidentné, že bez miest sa veci riešiť nedajú. Každý primátor chce svoje mesto spraviť inteligentné,” uviedol podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič. Upozornil na spoluprácu viac než 7 400 miest v rámci takzvaného Globálneho konventu starostov.

Rôzne spôsoby financovania

Eurokomisár tiež pripomenul rôzne spôsoby financovania, ktoré môžu mestá využiť. Okrem klasických eurofondov sa mestá „musia naučiť využívať finančné nástroje a PPP platformy”. Za jeden z nástrojov vhodných na podporu smart cities označil aj Európsky fond pre strategické investície (EFSI).

„Smart cities sú budúcnosť únie. Základným predpokladom využitia tohto konceptu je rozvoj nových technológií,“ povedal v rámci diskusie poslanec Európskeho parlamentu Ivan Štefanec. Digitalizácia a výmena informácií robí mestá inteligentnejšími, preto považuje za jednu zo základných bariér takzvané geoblokovanie - obmedzovanie prenosnosti online služieb. Rozdiely v rozvinutosti miest sa podľa neho podarí znížiť najmä podporou infraštruktúry, inovácií, ako aj ľudského kapitálu.

„V Európskom parlamente sme schválili harmonizáciu frekvenčných pásiem, čo privedie rýchly internet do našich miest, ale aj na vidiek. Schválili sme aj odstránenie geoblokovania, čo umožní lepšiu cezhraničnú spoluprácu samospráv. A čoskoro príde aj nový digitálny trh, ktorý otvorí celkom nové možnosti pre ľudí, firmy a samosprávy,“ dodal Štefanec.

Smart city v Košiciach

Aj podľa europoslankyne Moniky Smolkovej poskytuje Európska únia mestám dostatok možností financovania. „Často je však v mysli starostov a primátorov, že stačí len pokosiť trávnik či pozbierať odpadky,” upozornila Smolková. Veľa spôsobov ako mesto spraviť inteligentným už podľa nej existuje, treba ich však aplikovať. Spomenula napríklad využívanie digitálnych technológií v turizme.

„Svoju smart city stratégiu začne čoskoro pripravovať aj mesto Košice v spolupráci s košickou Technickou univerzitou, ktorá toto diskusné fórum hostila,“ oznámila námestníčka košického primátora Renáta Lenártová. Dodala, že cieľom tejto stratégie bude nielen modernizácia mobility ľudí a čistota životného prostredia v meste, ale aj prilákanie nových investícií.

Organizátorom diskusného fóra v rámci Dni Európy v Košiciach bola Informačná kancelária Európskeho parlamentu na Slovensku v spolupráci so Zastúpením Európskej komisie v SR a Technickou univerzitou v Košiciach.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 663
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 969
  3. Od septembra opäť po starom 2 855
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 846
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 636
  6. Ako sme jazdili v socializme 1 634
  7. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 460
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 270
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 170
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 142

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko: Mnohí z SNS chcú odísť z vlády. Fico na vyhlásenie nakoniec neprišiel

Vláda nezasadla tak, ako to žiadal predseda SNS.

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

TECH

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Prudký rozvrat alebo pomalé umieranie? Pôsobilo oboje.

Neprehliadnite tiež

Nemci chcú vymazať RegioJet z mapy, Jančura vykladá z autobusov sedačky

Zvýšená konkurencia na ceste môže znamenať spomalenie rozvoja železníc pre RegioJet.

Športová sieť obchodov EXIsport získala peniaze na rozvoj, pomohli jej Poliaci

O akú sumu ide, strany neuviedli. Hovoria však o niekoľkých miliónoch eur.

Najviac slovenských firiem so zahraničným kapitálom majú Česi

Českí podnikatelia vlastnia na Slovensku 9 857 spoločností, čo je približne o tristo podnikov viac ako vlani.

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.