SME
Utorok, 13. apríl, 2021 | Meniny má AlešKrížovkyKrížovky

Keby vozne ZSSK jazdili viac, ich využitie by mohlo byť efektívnejšie

Útvar hodnoty za peniaze poukázal na spôsob, ako by Železničná spoločnosť Slovensko nemusela rozširovať svoj vozňový park.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Existuje potenciál pre efektívnejšie využitie vozňov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a to zvýšením ich vyťaženosti a obsadenosti vlakov. Vo svojej analýze aktuálneho nákupu rýchlikových vozňov to konštatuje Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií (MF) SR.

"ZSSK by zvýšením priemerného denného počtu hodín jazdy každého vozňa o 15 % (úroveň ČR) mohla znížiť potrebu vozňov o 42, alebo zvýšením priemernej obsadenosti vozňov o 10 % znížiť potrebu vozňov o 30. Kombináciou týchto zlepšení predpokladáme nižšiu potrebu o 68 vozňov," vyčíslili analytici útvaru.

Skryť Vypnúť reklamu

Železničiari aktuálne kupujú päť nových rýchlikových vozňov v diaľkovej doprave s opciou na ďalších 30 vozňov spolu za 68 miliónov eur, s termínom dodania do roku 2019. Verejné obstarávanie bolo vyhlásené vlani v decembri, víťaz bol vybratý v marci tohto roka.

V rámci tendra sa predpokladá nákup piatich vozňov s rýchlosťou 160 km/h za 1,9 milióna eur a opcia na ďalších 25 vozňov na tú istú rýchlosť, ako aj piatich vozňov na rýchlosť 200 km/h za 2,2 milióna eur.

Ide to aj za menej peňazí

Ako vo svojej analýze konštatuje ÚHP, tieto ceny sú podľa porovnania prevažne vyššie ako nákupy, ktoré boli realizované v ostatných rokoch v zahraničí. České dráhy napríklad nakúpili v roku 2011 vozne na rýchlosť 230 km/h, ktoré po úprave o infláciu stáli v dnešných cenách 1,86 milióna eur. V súčasnosti obstarávajú vozne na rýchlosť 200 km/h s odhadovanou cenou 1,6 milióna eur.

Skryť Vypnúť reklamu

V Poľsku boli zase v roku 2014 náklady na jeden vozeň (rýchlosť 200 km/h) v dnešných cenách 1,73 milióna eur. Podľa informácie od ZSSK však boli v minulosti aj vyššie ceny - České dráhy napríklad v roku 2006 nakupovali vozne na 200 km/h v dnešných cenách za 2,4 milióna eur.

Už dnes sa na Slovensku modernizuje trať Bratislava - Kúty na 200 km/h, pripomína ÚHP. Výhľadovo je preto nevyhnutná možnosť modernizácie nakupovaných vozňov na vyššiu rýchlosť. Podľa informácií od ZSSK sú vozne, ktoré sú v rámci obstarávania ponúkané v konštrukčnej rýchlosti 160 km/h, pripravené jazdiť rýchlosťou 200 km/h.

Strategické plánovanie

"Náklady na potrebnú certifikáciu si môžu vyžiadať dodatočných 100 - 150 tisíc eur na jeden vozeň, teda o 65 - 115 tisíc eur menej ako cena ponúkaná vo verejnom obstarávaní," vyčíslili analytici útvaru. ZSSK zároveň plánuje dlhodobo využívať vozne zahraničných partnerov a s vlastnými vozňami na 200 km/h uvažuje v horizonte približne desiatich rokov v závislosti od plánov rozvoja prevádzkovateľa koľají, teda Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

Skryť Vypnúť reklamu

"Pri strategickom plánovaní by ZSSK mali bližšie špecifikovať budúci dopyt pre diaľkovú a regionálnu dopravu, aj konkrétne linky. Strategické ciele by mali vychádzať z kľúčových ukazovateľov výkonnosti - pri vozňoch je to dôraz na ich využitie (počet odjazdených kilometrov a hodín denne, obsadenosť vlakov, záloha). Investičné projekty by mali pomôcť k zlepšeniu týchto ukazovateľov," odporúča ÚHP.

V prípade nákupu vozňov môžu byť podľa útvaru alternatívami nákup ojazdených zo zahraničia alebo modernizácia existujúcich vozňov. Napríklad České dráhy za približne polovicu ceny nakupovali a modernizovali ojazdené vozne konštruované na rýchlosť 200 km/h. Útvar hodnoty za peniaze tak ZSSK odporúča pri nákupoch vozňov dodržiavať princípy hodnoty za peniaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  4. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  5. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  6. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  7. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  9. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  10. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  1. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  2. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  3. SodaStream predstavuje príchute ikonických nápojov od PepsiCo
  4. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  5. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  6. Biobavlnu nahradila viskóza
  7. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  8. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  9. Helping people with apps and social networks in Kosice
  10. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 54 214
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 504
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 24 260
  4. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 23 471
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 17 817
  6. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 317
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 10 369
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 554
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 491
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 317
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železničná spoločnosť Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úvod zmluvy medzi Ruskom a Maďarskom na nákup vakcíny Sputnik V

Transparency sa môže o zmluvu súdiť.

2 h

Problémom nie je Sputnik, ale správanie expremiéra.

10m

Neprehliadnite tiež

Zakladatelia Capturing Reality (zľava): Martin Bujňák a Michal Jančošek

Slovenská firma patrí medzi svetovú špičku.

10 h
Na emisii dlhopisov Prima banky so zápornou úrokovou sadzbou sa podieľali kancelárie White & Case a Allen & Overy Bratislava.

Ponuka bola časovo limitovaná.

1 h
Minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ján Mičovský.

Ešte tento mesiac bude výberový pohovor pred odbornou komisiou.

4 h
Zľava poslanec Peter Pčolinský a minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak (obidvaja Sme rodina) debatujú v budove Úradu vlády počas rokovania Hospodárskej a sociálnej rady.

Všetci sociálni partneri dostanú návrh plánu obnovy a budú sa môcť k nemu priamo vyjadriť.

6 h