Keby vozne ZSSK jazdili viac, ich využitie by mohlo byť efektívnejšie

Útvar hodnoty za peniaze poukázal na spôsob, ako by Železničná spoločnosť Slovensko nemusela rozširovať svoj vozňový park.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Existuje potenciál pre efektívnejšie využitie vozňov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a to zvýšením ich vyťaženosti a obsadenosti vlakov. Vo svojej analýze aktuálneho nákupu rýchlikových vozňov to konštatuje Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií (MF) SR.

"ZSSK by zvýšením priemerného denného počtu hodín jazdy každého vozňa o 15 % (úroveň ČR) mohla znížiť potrebu vozňov o 42, alebo zvýšením priemernej obsadenosti vozňov o 10 % znížiť potrebu vozňov o 30. Kombináciou týchto zlepšení predpokladáme nižšiu potrebu o 68 vozňov," vyčíslili analytici útvaru.

Článok pokračuje pod video reklamou

Železničiari aktuálne kupujú päť nových rýchlikových vozňov v diaľkovej doprave s opciou na ďalších 30 vozňov spolu za 68 miliónov eur, s termínom dodania do roku 2019. Verejné obstarávanie bolo vyhlásené vlani v decembri, víťaz bol vybratý v marci tohto roka.

V rámci tendra sa predpokladá nákup piatich vozňov s rýchlosťou 160 km/h za 1,9 milióna eur a opcia na ďalších 25 vozňov na tú istú rýchlosť, ako aj piatich vozňov na rýchlosť 200 km/h za 2,2 milióna eur.

Ide to aj za menej peňazí

Ako vo svojej analýze konštatuje ÚHP, tieto ceny sú podľa porovnania prevažne vyššie ako nákupy, ktoré boli realizované v ostatných rokoch v zahraničí. České dráhy napríklad nakúpili v roku 2011 vozne na rýchlosť 230 km/h, ktoré po úprave o infláciu stáli v dnešných cenách 1,86 milióna eur. V súčasnosti obstarávajú vozne na rýchlosť 200 km/h s odhadovanou cenou 1,6 milióna eur.

V Poľsku boli zase v roku 2014 náklady na jeden vozeň (rýchlosť 200 km/h) v dnešných cenách 1,73 milióna eur. Podľa informácie od ZSSK však boli v minulosti aj vyššie ceny - České dráhy napríklad v roku 2006 nakupovali vozne na 200 km/h v dnešných cenách za 2,4 milióna eur.

Už dnes sa na Slovensku modernizuje trať Bratislava - Kúty na 200 km/h, pripomína ÚHP. Výhľadovo je preto nevyhnutná možnosť modernizácie nakupovaných vozňov na vyššiu rýchlosť. Podľa informácií od ZSSK sú vozne, ktoré sú v rámci obstarávania ponúkané v konštrukčnej rýchlosti 160 km/h, pripravené jazdiť rýchlosťou 200 km/h.

Strategické plánovanie

"Náklady na potrebnú certifikáciu si môžu vyžiadať dodatočných 100 - 150 tisíc eur na jeden vozeň, teda o 65 - 115 tisíc eur menej ako cena ponúkaná vo verejnom obstarávaní," vyčíslili analytici útvaru. ZSSK zároveň plánuje dlhodobo využívať vozne zahraničných partnerov a s vlastnými vozňami na 200 km/h uvažuje v horizonte približne desiatich rokov v závislosti od plánov rozvoja prevádzkovateľa koľají, teda Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

"Pri strategickom plánovaní by ZSSK mali bližšie špecifikovať budúci dopyt pre diaľkovú a regionálnu dopravu, aj konkrétne linky. Strategické ciele by mali vychádzať z kľúčových ukazovateľov výkonnosti - pri vozňoch je to dôraz na ich využitie (počet odjazdených kilometrov a hodín denne, obsadenosť vlakov, záloha). Investičné projekty by mali pomôcť k zlepšeniu týchto ukazovateľov," odporúča ÚHP.

V prípade nákupu vozňov môžu byť podľa útvaru alternatívami nákup ojazdených zo zahraničia alebo modernizácia existujúcich vozňov. Napríklad České dráhy za približne polovicu ceny nakupovali a modernizovali ojazdené vozne konštruované na rýchlosť 200 km/h. Útvar hodnoty za peniaze tak ZSSK odporúča pri nákupoch vozňov dodržiavať princípy hodnoty za peniaze.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Kreditná karta – áno alebo nie
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 31 403
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 459
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 918
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 326
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 890
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 442
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 6 165
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 5 600
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 257
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 055

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Aktivitou v parlamente nesrší, politickú budúcnosť má Kaliňák už spečatenú

V Smere je stále veľmi silný, hovorí o Robertovi Kaliňákovi politológ.

DOMOV

Minúta po minúte: Farmári na traktoroch smerujú k prezidentskému palácu

Prijali aj ponuku ministerky Matečnej, chcú ísť ale všetci.

Komentár Zuzany Kepplovej

Všetci sú napojení na všetkých. Aj farmári na slušných

Protestujúci sa učia jeden od druhého. No a čo?

Neprehliadnite tiež

Európska únia uvalila odvetné clá na tovar z USA

Najnovšie opatrenie je reakciou na americká clá na dovoz ocele a hliníka.

Poslanci odhlasovali nové pravidlá pre finančných sprostredkovateľov

Cieľom je regulácia odmien finančných sprostredkovateľov ako aj regulácia stanovenia odkupnej hodnoty v životnom poistení.

Návrh Sme rodina o exekučnej amnestii neprešiel

Poslanci upozorňujú, že na Slovensku prebieha v súčasnom období tri milióny exekúcií.

Európske firmy čelia v Číne tlaku, aby sprístupnili svoje technológie

Ak chcú firmy vstúpiť na čínsky trh, tak údajne musia odovzdať svoje technológie.

Štátna prémia pri stavebnom sporení má klesnúť o polovicu

Po novom môžu ľudia nasporené peniaze použiť výlučne na stavebné účely.