Keby vozne ZSSK jazdili viac, ich využitie by mohlo byť efektívnejšie

Útvar hodnoty za peniaze poukázal na spôsob, ako by Železničná spoločnosť Slovensko nemusela rozširovať svoj vozňový park.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Existuje potenciál pre efektívnejšie využitie vozňov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), a to zvýšením ich vyťaženosti a obsadenosti vlakov. Vo svojej analýze aktuálneho nákupu rýchlikových vozňov to konštatuje Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií (MF) SR.

"ZSSK by zvýšením priemerného denného počtu hodín jazdy každého vozňa o 15 % (úroveň ČR) mohla znížiť potrebu vozňov o 42, alebo zvýšením priemernej obsadenosti vozňov o 10 % znížiť potrebu vozňov o 30. Kombináciou týchto zlepšení predpokladáme nižšiu potrebu o 68 vozňov," vyčíslili analytici útvaru.

Železničiari aktuálne kupujú päť nových rýchlikových vozňov v diaľkovej doprave s opciou na ďalších 30 vozňov spolu za 68 miliónov eur, s termínom dodania do roku 2019. Verejné obstarávanie bolo vyhlásené vlani v decembri, víťaz bol vybratý v marci tohto roka.

V rámci tendra sa predpokladá nákup piatich vozňov s rýchlosťou 160 km/h za 1,9 milióna eur a opcia na ďalších 25 vozňov na tú istú rýchlosť, ako aj piatich vozňov na rýchlosť 200 km/h za 2,2 milióna eur.

Ide to aj za menej peňazí

Ako vo svojej analýze konštatuje ÚHP, tieto ceny sú podľa porovnania prevažne vyššie ako nákupy, ktoré boli realizované v ostatných rokoch v zahraničí. České dráhy napríklad nakúpili v roku 2011 vozne na rýchlosť 230 km/h, ktoré po úprave o infláciu stáli v dnešných cenách 1,86 milióna eur. V súčasnosti obstarávajú vozne na rýchlosť 200 km/h s odhadovanou cenou 1,6 milióna eur.

V Poľsku boli zase v roku 2014 náklady na jeden vozeň (rýchlosť 200 km/h) v dnešných cenách 1,73 milióna eur. Podľa informácie od ZSSK však boli v minulosti aj vyššie ceny - České dráhy napríklad v roku 2006 nakupovali vozne na 200 km/h v dnešných cenách za 2,4 milióna eur.

Už dnes sa na Slovensku modernizuje trať Bratislava - Kúty na 200 km/h, pripomína ÚHP. Výhľadovo je preto nevyhnutná možnosť modernizácie nakupovaných vozňov na vyššiu rýchlosť. Podľa informácií od ZSSK sú vozne, ktoré sú v rámci obstarávania ponúkané v konštrukčnej rýchlosti 160 km/h, pripravené jazdiť rýchlosťou 200 km/h.

Strategické plánovanie

"Náklady na potrebnú certifikáciu si môžu vyžiadať dodatočných 100 - 150 tisíc eur na jeden vozeň, teda o 65 - 115 tisíc eur menej ako cena ponúkaná vo verejnom obstarávaní," vyčíslili analytici útvaru. ZSSK zároveň plánuje dlhodobo využívať vozne zahraničných partnerov a s vlastnými vozňami na 200 km/h uvažuje v horizonte približne desiatich rokov v závislosti od plánov rozvoja prevádzkovateľa koľají, teda Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

"Pri strategickom plánovaní by ZSSK mali bližšie špecifikovať budúci dopyt pre diaľkovú a regionálnu dopravu, aj konkrétne linky. Strategické ciele by mali vychádzať z kľúčových ukazovateľov výkonnosti - pri vozňoch je to dôraz na ich využitie (počet odjazdených kilometrov a hodín denne, obsadenosť vlakov, záloha). Investičné projekty by mali pomôcť k zlepšeniu týchto ukazovateľov," odporúča ÚHP.

V prípade nákupu vozňov môžu byť podľa útvaru alternatívami nákup ojazdených zo zahraničia alebo modernizácia existujúcich vozňov. Napríklad České dráhy za približne polovicu ceny nakupovali a modernizovali ojazdené vozne konštruované na rýchlosť 200 km/h. Útvar hodnoty za peniaze tak ZSSK odporúča pri nákupoch vozňov dodržiavať princípy hodnoty za peniaze.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Noc architektúry 2018
  2. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  3. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  6. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  7. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  8. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  9. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  10. 5 pravidiel ako prenajať nehnuteľnosť
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 183
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 17 599
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 130
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 412
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 351
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 234
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 108
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 103
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 3 246
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 571

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan: Z nášho trendu nezľavíme. Budeme v ňom pokračovať

Keď sa pozriem na turnaj, vidím pozitíva.

ŽENA

Ženy protestujú nahé, aby spoločnosť vypočula ich hlasy

Odporcovia argumentujú, či ženy nič lepšie ako svoje telá nemajú.

KOMENTÁRE

Fondy sú európske, ale amaterizmus náš domáci

Ťažko nájsť väčší konflikt záujmov ako pomoc s písaním eurofondových výziev.

Neprehliadnite tiež

Nezamestnanosť ďalej klesá, bez práce je 5,88 percenta ľudí

Nezamestnanosť na Slovensku sa znižuje nepretržite od leta 2016. Aktuálne klesla na nové minimum.

O pestovanie viniča je čoraz väčší záujem, agrorezort rozširuje vinohradnícke obce

Po novom bude mať Slovensko dvakrát viac vinohradníckych obcí, ako susedné Česko.

Americká daňová reforma vymazala tretinu z polročného zisku ťažobného koncernu BHP

Dôvodom zlého výsledku je jednorazová strata vo výške 2 miliardy dolárov, pod čo sa podpísala najmä daňová reforma v USA.

Česi testovali čaje, predávajú sa aj u nás. Ako dopadli?

V teste neobstáli bylinné čaje určené pre deti.

Uber dočasne končí v Maroku, počká na zmenu pravidiel

Uber má v Maroku asi 19-tisíc pravidelných zákazníkov a tristo vodičov.