Stredná Európa má akútny nedostatok pracovníkov, situáciu by mohol zlepšiť návrat emigrantov

K nedostatku pracovnej sily prispela aj nízka pôrodnosť a emigrácia do západnej Európy.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR, AP)

BRATISLAVA. Vývoj na trhu práce v strednej a východnej Európe (SVE) sa v ostatných rokoch stal významným pozitívom pre domácnosti. Rastúce mzdy a nízka inflácia v kombinácii so zvyšovaním dôvery spotrebiteľov viedli k zníženiu miery nezamestnanosti a zvýšeniu súkromnej spotreby.

Vzostup na trhu práce však zároveň spôsobuje, že firmy v regióne čoraz viac čelia ťažkostiam pri obsadzovaní pracovných miest, a to najmä kvalifikovanými pracovníkmi.

Konštatuje to v najnovšej analýze nadnárodná spoločnosť Coface, podnikajúca v poistení pohľadávok firiem a manažovaní ich kreditného rizika.

Čoho sa firmy obávajú

Obavy firiem spôsobuje jednak nedostatok pracovných síl, ako aj následný nárast nákladov na pracovnú silu. Väčšina krajín strednej a východnej Európy zaznamenáva v posledných rokoch pozitívnu dynamiku miezd. Od roku 2010 napríklad vzrástli hrubé mzdy v Rumunsku a Bulharsku o viac ako 30 % a v Maďarsku a Poľsku o viac ako 20 %.

No napriek tomu, že domácnosti a celková hospodárska aktivita regiónu profitujú z tohto vývoja, spoločnosti začínajú mať problémy. Čelia silnejšiemu vyjednávaniu pracovníkov o mzdách, čo zvyšuje náklady, uvádza analýza.

Dynamický vonkajší a domáci dopyt, nízka pôrodnosť a emigrácia do západnej Európy zároveň prispeli k nedostatku pracovnej sily. Rastúci počet spoločností to hlási ako prekážku expanzie svojho podnikania.

Coface zároveň konštatuje, že aj spoločnosti, ktoré platia vyššie mzdy, majú ťažkosti s obsadzovaním pracovných miest. Akútny stav je najmä v Česku a v Maďarsku, ale problémy začína mať aj Rumunsko a Slovensko.

Problém majú väčšie mestá

Nie je prekvapením, že ťažkosti s obsadzovaním pracovných miest sú najmä vo veľkých mestách a priemyselných regiónoch, napríklad na Slovensku v Bratislave a v okolitom regióne, v prípade Česka v Prahe a okolitom regióne či v západnej časti Maďarska, uvádza Coface.

Nárast miezd je v súčasnosti vyšší než nárast produktivity práce. Stále sú však regionálne náklady na prácu v priemere viac ako trikrát nižšie v porovnaní s krajinami západnej Európy.

Región má vďaka geografickej a kultúrnej blízkosti a jednotkovým nákladom práce aj naďalej konkurenčnú výhodu, no v strednodobom horizonte by mohol o ňu prísť, ak bude emigrácia najmladších a vysokokvalifikovaných pracovníkov pokračovať. Nateraz však na Slovensku, v Poľsku, Macedónsku, v Bosne a Hercegovine či Albánsku dokázal dynamický prirodzený rast obyvateľstva kompenzovať či minimálne tlmiť negatívny účinok migrácie.

Chýbajúce profesie

Spoločnosti budú aj ďalej čeliť nedostatku pracovných síl, najmä kvalifikovaných zamestnancov. Nedávne prieskumy naznačujú, že profesie ako vodiči a inžinieri patria medzi najťažšie obsadzované voľné pracovné miesta vo firmách v regióne strednej a východnej Európy, konštatuje sa v analýze.

Nedostatok pracovných síl by sa mohol zmierniť povzbudzovaním emigrantov k návratu a zvýšením prisťahovalectva. Dostatočný návrat emigrantov do ich domovských krajín je však nepravdepodobný. Tých, ktorí doplatia na brexit (alebo podobné budúce scenáre), bude skôr motivovať nájdenie si práce v iných západoeurópskych krajinách pre výrazné rozdiely v príjmoch.

Riešením by však bola podľa Coface aj podpora významnejšieho začlenenia etnických menšín, žien, ako aj starších obyvateľov na trhu práce. A pomohla by aj podpora programov odborného vzdelávania a terciárneho vzdelávania.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 960
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 271
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 153
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 827
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 244
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 542
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 485
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 378
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 237
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 786

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.