SME
Pondelok, 16. september, 2019 | Meniny má Ľudmila

Érsek: Nemáme na to, aby sme dostavali diaľnice

Dodatočné zdroje by štát mohol získať uvoľnením podmienok dlhovej brzdy.

Árpád Érsek, minister dopravy.Árpád Érsek, minister dopravy.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Slovensko podľa ministra dopravy Arpáda Érseka nemá zabezpečené finančné krytie výstavby všetkých plánovaných diaľnic či rýchlostných ciest.

V prípade, že parlament neuvoľní pravidlá takzvanej dlhovej brzdy, ministerstvo zváži iný model financovania infraštruktúrnych stavieb, ako napríklad projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Érsek to povedal na konferencii zástupcov stavebných spoločností. Analytik v reakcii uviedol, že štát nemá pripravené väčšie projekty k výstavbe.

Podľa najnovšej analýzy poradenskej spoločnosti CEEC Research stavebné firmy na Slovensku mierne znížili výhľad tohtoročného rastu odvetvia.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Najväčší problém je s finančnými prostriedkami. Je potrebné špecifikovať stavby, ktoré sú nevyhnutné. Ak nebudem mať finančné krytie, nemôžem vypísať súťaž," povedal minister dopravy.

Prečítajte si tiež: Érsek pustil drahú diaľnicu, Prešov dostane obchvat Čítajte 

Iné spôsoby financovania

Dodatočné zdroje by štát podľa ministra mohol získať uvoľnením podmienok dlhovej brzdy, ktorá vláde pod hrozbou sankcií bráni výraznejšie zvyšovať zadlženie krajiny.

Na zmenu príslušného ústavného zákona koalícia premiéra Roberta Fica (Smer) dostatok hlasov v parlamente nemá a najväčšie opozičné strany už skôr myšlienku na uvoľnenie pravidiel dlhovej brzdy odmietli.

Balík peňazí z európskych fondov pre oblasť výstavby infraštruktúrnych projektov Slovensko prakticky už rozdelilo.

"Ak neprejde dlhová brzda v Národnej rade, musíme hľadať ďalší spôsob financovania, ako napríklad projekty PPP," uviedol Érsek. V rámci PPP projektov verejno-súkromného partnerstva investor cesty postaví a štát mu dielo postupne spláca.

Limitujúci faktor

Analytik mimovládneho inštitútu Ineko Ján Kovalčík vyjadrenia ministra ohľadom potreby zmien pravidiel dlhovej brzdy odmietol.

"Financie nie sú limitujúcim faktorom. Agenda dlhovej brzdy je len zastieracím manévrom, že ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť nemajú pripravené žiadne (väčšie) stavby," povedal.

Podľa analýzy CEEC Research štyri pätiny riaditeľov stavebných spoločností očakávajú v tomto roku zvýšenie výkonov slovenského stavebníctva v priemere o štyri percentá a v budúcom roku o 2,3 percenta.

Vlani slovenské stavebníctvo zaznamenalo prepad o viac ako desatinu oproti predchádzajúcemu roku, kedy krajina dokončila čerpanie peňazí z fondov EÚ z predchádzajúceho rozpočtového obdobia.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  2. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  3. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  5. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  6. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  7. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  9. Vynovený VW Passat: Stovky drobností
  10. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov?
  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tepelné čerpadlo - v lete schladí, v zime ohreje
  3. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  5. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  6. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  7. Návod na renováciu starých rodinných domov
  8. Spoločnosť HORNBACH otvorila svoju štvrtú predajňu na Slovensku
  9. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  10. Pozrite sa, kde všade je vhodná fúkaná izolácia
  1. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 9 958
  2. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 8 848
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 8 604
  4. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 8 521
  5. Vyhrajte cestu okolo sveta 6 526
  6. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 5 417
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 4 871
  8. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 793
  9. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 465
  10. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena 4 429

Téma: Árpád Érsek


Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto
Podcast Dobré Ráno
Petr Weiss (1954) je český sexuológ, klinický psychológ a psychoterapeut. Narodil sa v Levoči, no žije a pôsobí v Prahe. Zaoberá sa sexuálnymi dysfunkciami, deviáciami, transsexualitou, partnerskými vzťahmi a psychoterapiou.vyučuje na Katedre psychológie na Karlovej univerzite. V domácich a zahraničných odborných časopisoch publikoval vyše 500 odborných článkov a o sexualite doposiaľ napísal už 15 kníh.
Budova Astórie v Bratislave.

Neprehliadnite tiež

Newyorský guvernér chce zakázať príchute do elektronických cigariet

Príchute sú podľa guvernéra zamerané na mladých ľudí.

Elektronické cigarety sa vďaka cielenému marketingu popularizovali najmä medzi mladými ľu´dmi. Ochorenie postihuje práve ľudí okolo dvadsiatky.

Ropa v reakcii na útoky v Saudskej Arábii výrazne zdražela

Ceny ropy sú najvyššie za posledné štyri mesiace.

Ilustračné foto

Súťaž na licencie vyvoláva ďalšie pochybnosti, opäť ju preverujú

Štátni zamestnanci majú zatiaľ s čím pracovať.

Nová aktualizácia Windows 10 má ľuďom vrátiť čas bez rozptyľovania.

Emiráty tvrdia, že boeingy 737 MAX sa vrátia až v roku 2020

Úrad pre leteckú dopravu v Spojených arabských emirátoch pochybuje o návrate boeingov do konca tohto roka.

Boeing 737 MAX.