SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Érsek: Nemáme na to, aby sme dostavali diaľnice

Dodatočné zdroje by štát mohol získať uvoľnením podmienok dlhovej brzdy.

Árpád Érsek, minister dopravy.Árpád Érsek, minister dopravy. (Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Slovensko podľa ministra dopravy Arpáda Érseka nemá zabezpečené finančné krytie výstavby všetkých plánovaných diaľnic či rýchlostných ciest.

V prípade, že parlament neuvoľní pravidlá takzvanej dlhovej brzdy, ministerstvo zváži iný model financovania infraštruktúrnych stavieb, ako napríklad projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Érsek to povedal na konferencii zástupcov stavebných spoločností. Analytik v reakcii uviedol, že štát nemá pripravené väčšie projekty k výstavbe.

Podľa najnovšej analýzy poradenskej spoločnosti CEEC Research stavebné firmy na Slovensku mierne znížili výhľad tohtoročného rastu odvetvia.

Skryť Vypnúť reklamu

"Najväčší problém je s finančnými prostriedkami. Je potrebné špecifikovať stavby, ktoré sú nevyhnutné. Ak nebudem mať finančné krytie, nemôžem vypísať súťaž," povedal minister dopravy.

Prečítajte si tiež: Érsek pustil drahú diaľnicu, Prešov dostane obchvat Čítajte 

Iné spôsoby financovania

Dodatočné zdroje by štát podľa ministra mohol získať uvoľnením podmienok dlhovej brzdy, ktorá vláde pod hrozbou sankcií bráni výraznejšie zvyšovať zadlženie krajiny.

Na zmenu príslušného ústavného zákona koalícia premiéra Roberta Fica (Smer) dostatok hlasov v parlamente nemá a najväčšie opozičné strany už skôr myšlienku na uvoľnenie pravidiel dlhovej brzdy odmietli.

Balík peňazí z európskych fondov pre oblasť výstavby infraštruktúrnych projektov Slovensko prakticky už rozdelilo.

"Ak neprejde dlhová brzda v Národnej rade, musíme hľadať ďalší spôsob financovania, ako napríklad projekty PPP," uviedol Érsek. V rámci PPP projektov verejno-súkromného partnerstva investor cesty postaví a štát mu dielo postupne spláca.

Skryť Vypnúť reklamu

Limitujúci faktor

Analytik mimovládneho inštitútu Ineko Ján Kovalčík vyjadrenia ministra ohľadom potreby zmien pravidiel dlhovej brzdy odmietol.

"Financie nie sú limitujúcim faktorom. Agenda dlhovej brzdy je len zastieracím manévrom, že ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť nemajú pripravené žiadne (väčšie) stavby," povedal.

Podľa analýzy CEEC Research štyri pätiny riaditeľov stavebných spoločností očakávajú v tomto roku zvýšenie výkonov slovenského stavebníctva v priemere o štyri percentá a v budúcom roku o 2,3 percenta.

Vlani slovenské stavebníctvo zaznamenalo prepad o viac ako desatinu oproti predchádzajúcemu roku, kedy krajina dokončila čerpanie peňazí z fondov EÚ z predchádzajúceho rozpočtového obdobia.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  2. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  3. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  4. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  5. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  6. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  7. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  3. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  4. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  5. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  6. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  7. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  8. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  9. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  10. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 16 963
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 13 155
  3. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 10 855
  4. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 459
  5. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 8 264
  6. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 243
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 6 580
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 381
  9. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 371
  10. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 5 913
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ján Vojtaššák (v biskupskej reverende) hajluje spoločne s veliteľom Hlinkovej gardy Alexandrom Machom (v popredí s gardistickým dvojkrížom na uniforme) a vojakmi, ktorí prepadli s nacistami Poľsko.

Proces blahorečenia v roku 2003 pozastavil Vatikán, nedávno ho cirkev obnovila.

14. máj
Naložiť auto alebo motorku pred cestou do chorvátskeho Splitu treba 1,5 hodiny pred odchodom vlaku.

Prehľad cien a stornopoplatkov.

13. máj
Veroniku Remišovú zaočkovali proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 387-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 224 obetí.

6 h
Katalin Cseh je maďarská europoslankyňa za stranu Momentum.

Právny štát nie je ohrozený len v Maďarsku a v Poľsku, vraví europoslankyňa KATALIN CSEH.

13. máj

Neprehliadnite tiež

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý.

Novela zákona by mala nadobudnúť účinnosť od 1. januára 2022.

6m
Minister práce Milan Krajniak.

Richter hovorí o volebnej kampani.

26m
Ryanair.

Podľa Ryanairu by sa letecká doprava medzi Írskom, Veľkou Britániou a zvyškom EÚ už nemala obmedzovať.

57m
Zásielkovňa chce po slovenských dedinách rozmiestniť vlastné samoobslužné boxy.

Firmy bojujú o zákazníka v malých obciach

14. máj