Érsek: Nemáme na to, aby sme dostavali diaľnice

Dodatočné zdroje by štát mohol získať uvoľnením podmienok dlhovej brzdy.

Árpád Érsek, minister dopravy.(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Slovensko podľa ministra dopravy Arpáda Érseka nemá zabezpečené finančné krytie výstavby všetkých plánovaných diaľnic či rýchlostných ciest.

V prípade, že parlament neuvoľní pravidlá takzvanej dlhovej brzdy, ministerstvo zváži iný model financovania infraštruktúrnych stavieb, ako napríklad projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP).

Érsek to povedal na konferencii zástupcov stavebných spoločností. Analytik v reakcii uviedol, že štát nemá pripravené väčšie projekty k výstavbe.

Podľa najnovšej analýzy poradenskej spoločnosti CEEC Research stavebné firmy na Slovensku mierne znížili výhľad tohtoročného rastu odvetvia.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Najväčší problém je s finančnými prostriedkami. Je potrebné špecifikovať stavby, ktoré sú nevyhnutné. Ak nebudem mať finančné krytie, nemôžem vypísať súťaž," povedal minister dopravy.

Prečítajte si tiež: Érsek pustil drahú diaľnicu, Prešov dostane obchvat

Iné spôsoby financovania

Dodatočné zdroje by štát podľa ministra mohol získať uvoľnením podmienok dlhovej brzdy, ktorá vláde pod hrozbou sankcií bráni výraznejšie zvyšovať zadlženie krajiny.

Na zmenu príslušného ústavného zákona koalícia premiéra Roberta Fica (Smer) dostatok hlasov v parlamente nemá a najväčšie opozičné strany už skôr myšlienku na uvoľnenie pravidiel dlhovej brzdy odmietli.

Balík peňazí z európskych fondov pre oblasť výstavby infraštruktúrnych projektov Slovensko prakticky už rozdelilo.

"Ak neprejde dlhová brzda v Národnej rade, musíme hľadať ďalší spôsob financovania, ako napríklad projekty PPP," uviedol Érsek. V rámci PPP projektov verejno-súkromného partnerstva investor cesty postaví a štát mu dielo postupne spláca.

Limitujúci faktor

Analytik mimovládneho inštitútu Ineko Ján Kovalčík vyjadrenia ministra ohľadom potreby zmien pravidiel dlhovej brzdy odmietol.

"Financie nie sú limitujúcim faktorom. Agenda dlhovej brzdy je len zastieracím manévrom, že ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť nemajú pripravené žiadne (väčšie) stavby," povedal.

Podľa analýzy CEEC Research štyri pätiny riaditeľov stavebných spoločností očakávajú v tomto roku zvýšenie výkonov slovenského stavebníctva v priemere o štyri percentá a v budúcom roku o 2,3 percenta.

Vlani slovenské stavebníctvo zaznamenalo prepad o viac ako desatinu oproti predchádzajúcemu roku, kedy krajina dokončila čerpanie peňazí z fondov EÚ z predchádzajúceho rozpočtového obdobia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 446
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 751
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 405
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 311
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 928
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 900
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 638
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 105
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 3 413

Téma: Árpád Érsek


Hlavné správy zo Sme.sk

TV

Cez čiaru s Pavlom Fejérom: Ľudí v Humennom ovláda strach

O tom, ako v meste vládne primátorka, sa šíria nelichotivé príbehy.

DOMOV

Polícia smeruje k obvineniu Kočnera z vraždy

Zsuzsová nemala dôvod na objednávku vraždy Kuciaka, upozornil Najvyšší súd.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kočnera vodili v putách, polícia hľadala dôkazy

Ako fungoval Marian Kočner a zmenky.

Neprehliadnite tiež

Venezuela vylúči americký dolár z oficiálnych devízových transakcií

Venezuelský viceprezident pre ekonomiku kritizuje americké sankcie.

Počet voľných pracovných miest v USA je rekordne vysoký

Firmy takisto prijali rekordný počet zamestnancov.