Usporili by 6 miliónov ročne. Zvážia prípadné zrušenie najmenej využitých tratí

Slovensko má z hľadiska rozlohy o 40 percent viac koľajníc ako je priemer v pôvodných 15 krajinách EÚ.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú do januára budúceho roka posúdiť vplyv prípadnej eliminácie 234 kilometrov tratí s nízkym využitím bez osobnej dopravy a ďalších 91 km tratí s minimálnou osobnou dopravou.

Malo by ísť predbežne o úsporu 6 milíonov eur ročne s potenciálnymi jednorazovými nákladmi maximálne 70 miliónov eur, vyplýva z Národného programu reforiem SR 2017, ktorý minulý týždeň schválila vláda.

Prevádzkovanie tratí má vysoké fixné náklady a preto je efektívne zvyšovať objem prepravy osôb a nákladu po železnici. Slovensko z hľadiska svojej rozlohy prevádzkuje o 40 percent viac koľajníc ako je priemer v pôvodných pätnástich krajinách Európskej únie, no podľa 11-tisíc najazdených vlakových kilometrov na kilometer tratí výrazne zaostáva za priemerom EÚ.

Železnice by mali znižovať zamestnanosť

"Veľká časť železničných koľají je v zhoršenom stave, čo sa prejavuje nízkymi priemernými traťovými rýchlosťami a častými rýchlostnými prepadmi. Zaostalá železničná infraštruktúra vyžaduje viac manuálnych úkonov, je preto jedným z dôvodov štvrtého najvyššieho počtu zamestnancov na kilometer tratí v EÚ," vyplýva ďalej z NPR.

ŽSR majú približne štrnásťtisíc zamestnancov a v rokoch 2017 až 2019 by podľa materiálu mali naďalej znižovať zamestnanosť.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), národný osobný vlakový dopravca, má oproti Českým dráham, a. s., vyššie priemerné náklady na vlakový kilometer o 76 percent, resp. o 53 percent bez poplatku za dopravnú cestu. Súvisí to napríklad s nízkym využitím vozidiel, obmedzením maximálneho počtu vlakových kilometrov či s prevádzkovaním dopravy na tratiach s nízkym dopytom.

"Ministerstvo dopravy a výstavby bude hľadať opatrenia na optimalizáciu jednotkových nákladov a zvyšovanie výnosov spolu o 20 % v dotovanej verejnej osobnej doprave," uvádza sa v dokumente.

Nežiaduca rovnaká trasa

Komplexný pohľad na riešenie dopravných vzťahov na Slovensku a nastavenie dlhodobých priorít v doprave a dopravnej infraštruktúre by mal priniesť Národný generel dopravy. V rámci neho bude zostavený cieľový grafikon železničnej dopravy do rokov 2020/2030 a komplexný plán dopravnej obslužnosti vlakovej a autobusovej dopravy. Dôvodom nízkej vyťaženosti niektorých vlakov a autobusov môže byť aj ich nežiadúci súbeh na jednej trase.

Ministerstvo dopravy a výstavby preto plánuje zriadiť dopravnú autoritu, ktorá bude zabezpečovať koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a prípadne i mestskej hromadnej dopravy.

"Jej cieľom je zvýšiť dostupnosť, komfort, a teda atraktivitu verejnej osobnej dopravy. Plán dopravnej obslužnosti SR, ktorý má byť spracovaný v rámci Národného generelu dopravy, bude základným programovým dokumentom fungovania dopravnej autority," vyplýva z Národného programu reforiem.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 651
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 226
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 260
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 174
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 586
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 414
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 397
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 104
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 076
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 906

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k sociálnemu dumpingu.

Neprehliadnite tiež

Podľa nemeckých ekonómov má Trump na svetovú ekonomiku negatívny vplyv

Jedinou oblasťou, v ktorej boli reakcie ekonómov na Trumpove kroky v úrade prezidenta viac pozitívne ako negatívne, bola oblasť boja s nelegálnou migráciou.

Nemci jedia horšie maslo ako Česi, odhalil dTest

Testy neziskovej organizácie dTest odhalili, že maslo rovnakej značky bolo kvalitnejšie v Česku.

Rozpočet EÚ na rok 2018 trestá Turecko a dá viac na boj proti propagande z Ruska

Budúcoročný rozpočet Únie bude voči pôvodnému návrhu bohatší o 105 miliónov eur.

Bundesbank: Nemecká ekonomika pokračuje v prudkom raste

Domáca spotreba je už dlhší čas jedným z motorov expanzie najväčšej európskej ekonomiky.