SME
Utorok, 25. január, 2022 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Usporili by 6 miliónov ročne. Zvážia prípadné zrušenie najmenej využitých tratí

Slovensko má z hľadiska rozlohy o 40 percent viac koľajníc ako je priemer v pôvodných 15 krajinách EÚ.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú do januára budúceho roka posúdiť vplyv prípadnej eliminácie 234 kilometrov tratí s nízkym využitím bez osobnej dopravy a ďalších 91 km tratí s minimálnou osobnou dopravou.

Malo by ísť predbežne o úsporu 6 milíonov eur ročne s potenciálnymi jednorazovými nákladmi maximálne 70 miliónov eur, vyplýva z Národného programu reforiem SR 2017, ktorý minulý týždeň schválila vláda.

Prevádzkovanie tratí má vysoké fixné náklady a preto je efektívne zvyšovať objem prepravy osôb a nákladu po železnici. Slovensko z hľadiska svojej rozlohy prevádzkuje o 40 percent viac koľajníc ako je priemer v pôvodných pätnástich krajinách Európskej únie, no podľa 11-tisíc najazdených vlakových kilometrov na kilometer tratí výrazne zaostáva za priemerom EÚ.

Skryť Vypnúť reklamu

Železnice by mali znižovať zamestnanosť

"Veľká časť železničných koľají je v zhoršenom stave, čo sa prejavuje nízkymi priemernými traťovými rýchlosťami a častými rýchlostnými prepadmi. Zaostalá železničná infraštruktúra vyžaduje viac manuálnych úkonov, je preto jedným z dôvodov štvrtého najvyššieho počtu zamestnancov na kilometer tratí v EÚ," vyplýva ďalej z NPR.

ŽSR majú približne štrnásťtisíc zamestnancov a v rokoch 2017 až 2019 by podľa materiálu mali naďalej znižovať zamestnanosť.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), národný osobný vlakový dopravca, má oproti Českým dráham, a. s., vyššie priemerné náklady na vlakový kilometer o 76 percent, resp. o 53 percent bez poplatku za dopravnú cestu. Súvisí to napríklad s nízkym využitím vozidiel, obmedzením maximálneho počtu vlakových kilometrov či s prevádzkovaním dopravy na tratiach s nízkym dopytom.

Skryť Vypnúť reklamu

"Ministerstvo dopravy a výstavby bude hľadať opatrenia na optimalizáciu jednotkových nákladov a zvyšovanie výnosov spolu o 20 % v dotovanej verejnej osobnej doprave," uvádza sa v dokumente.

Nežiaduca rovnaká trasa

Komplexný pohľad na riešenie dopravných vzťahov na Slovensku a nastavenie dlhodobých priorít v doprave a dopravnej infraštruktúre by mal priniesť Národný generel dopravy. V rámci neho bude zostavený cieľový grafikon železničnej dopravy do rokov 2020/2030 a komplexný plán dopravnej obslužnosti vlakovej a autobusovej dopravy. Dôvodom nízkej vyťaženosti niektorých vlakov a autobusov môže byť aj ich nežiadúci súbeh na jednej trase.

Ministerstvo dopravy a výstavby preto plánuje zriadiť dopravnú autoritu, ktorá bude zabezpečovať koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a prípadne i mestskej hromadnej dopravy.

Skryť Vypnúť reklamu

"Jej cieľom je zvýšiť dostupnosť, komfort, a teda atraktivitu verejnej osobnej dopravy. Plán dopravnej obslužnosti SR, ktorý má byť spracovaný v rámci Národného generelu dopravy, bude základným programovým dokumentom fungovania dopravnej autority," vyplýva z Národného programu reforiem.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  5. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  6. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  7. Mecom ide na zelenú
  8. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  9. Marrákeš je červená perla Maroka
  10. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  4. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  8. Viac ihrísk aj bylinkových záhrad vo vašom okolí.
  9. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  10. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 5 509
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 687
  3. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 316
  4. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 4 091
  5. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 3 774
  6. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 3 385
  7. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 010
  8. Predplatné SME.sk len za 29 eur 2 929
  9. Marrákeš je červená perla Maroka 2 257
  10. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 120
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Blaščák

Niektorí sa rozhodnú začať abstinovať počas takzvaného suchého januára.


24. jan
Nataša Holinová

Kauzu obžalovaného policajta robí zaujímavou mohutný angažmán Smeru.


6 h

Kniha Židokracia mala aj dotlač.


5 h
Švédski vojaci na Gotlande.

Len dve severské krajiny nie sú v NATO.


8 h

Neprehliadnite tiež

Michal Nalevanko

Michal Nalevanko radí, akú investičnú stratégiu má zvoliť drobný investor.


4 h
Ilustračná fotografia.

Európska únia je závislá na dodávkach plynu z Ruska.


TASR 6 h
Ilustračné foto

Ako dôvod označil šírenie omikronu.


SITA 6 h
Ilustračné foto

Išlo by o zníženie o päť percent.


SITA 8 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  6. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 13 407
  2. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 6 257
  3. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 829
  4. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 4 995
  5. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 122
  6. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 4 067
  7. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 3 817
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 3 482
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  7. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu