Usporili by 6 miliónov ročne. Zvážia prípadné zrušenie najmenej využitých tratí

Slovensko má z hľadiska rozlohy o 40 percent viac koľajníc ako je priemer v pôvodných 15 krajinách EÚ.

Ilustračné foto.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú do januára budúceho roka posúdiť vplyv prípadnej eliminácie 234 kilometrov tratí s nízkym využitím bez osobnej dopravy a ďalších 91 km tratí s minimálnou osobnou dopravou.

Malo by ísť predbežne o úsporu 6 milíonov eur ročne s potenciálnymi jednorazovými nákladmi maximálne 70 miliónov eur, vyplýva z Národného programu reforiem SR 2017, ktorý minulý týždeň schválila vláda.

Prevádzkovanie tratí má vysoké fixné náklady a preto je efektívne zvyšovať objem prepravy osôb a nákladu po železnici. Slovensko z hľadiska svojej rozlohy prevádzkuje o 40 percent viac koľajníc ako je priemer v pôvodných pätnástich krajinách Európskej únie, no podľa 11-tisíc najazdených vlakových kilometrov na kilometer tratí výrazne zaostáva za priemerom EÚ.

Článok pokračuje pod video reklamou

Železnice by mali znižovať zamestnanosť

"Veľká časť železničných koľají je v zhoršenom stave, čo sa prejavuje nízkymi priemernými traťovými rýchlosťami a častými rýchlostnými prepadmi. Zaostalá železničná infraštruktúra vyžaduje viac manuálnych úkonov, je preto jedným z dôvodov štvrtého najvyššieho počtu zamestnancov na kilometer tratí v EÚ," vyplýva ďalej z NPR.

ŽSR majú približne štrnásťtisíc zamestnancov a v rokoch 2017 až 2019 by podľa materiálu mali naďalej znižovať zamestnanosť.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), národný osobný vlakový dopravca, má oproti Českým dráham, a. s., vyššie priemerné náklady na vlakový kilometer o 76 percent, resp. o 53 percent bez poplatku za dopravnú cestu. Súvisí to napríklad s nízkym využitím vozidiel, obmedzením maximálneho počtu vlakových kilometrov či s prevádzkovaním dopravy na tratiach s nízkym dopytom.

"Ministerstvo dopravy a výstavby bude hľadať opatrenia na optimalizáciu jednotkových nákladov a zvyšovanie výnosov spolu o 20 % v dotovanej verejnej osobnej doprave," uvádza sa v dokumente.

Nežiaduca rovnaká trasa

Komplexný pohľad na riešenie dopravných vzťahov na Slovensku a nastavenie dlhodobých priorít v doprave a dopravnej infraštruktúre by mal priniesť Národný generel dopravy. V rámci neho bude zostavený cieľový grafikon železničnej dopravy do rokov 2020/2030 a komplexný plán dopravnej obslužnosti vlakovej a autobusovej dopravy. Dôvodom nízkej vyťaženosti niektorých vlakov a autobusov môže byť aj ich nežiadúci súbeh na jednej trase.

Ministerstvo dopravy a výstavby preto plánuje zriadiť dopravnú autoritu, ktorá bude zabezpečovať koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a prípadne i mestskej hromadnej dopravy.

"Jej cieľom je zvýšiť dostupnosť, komfort, a teda atraktivitu verejnej osobnej dopravy. Plán dopravnej obslužnosti SR, ktorý má byť spracovaný v rámci Národného generelu dopravy, bude základným programovým dokumentom fungovania dopravnej autority," vyplýva z Národného programu reforiem.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 22 287
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 774
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 15 665
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 671
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 761
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 4 660
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 178
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 309
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 247
  10. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 101

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu.

ŠPORT

Keď Sagan musel stiahnuť nohavice, zastal pri karavane

Keď si cyklisti potrebujú uľaviť, majú to komplikované.

Neprehliadnite tiež

Stavebníctvo eurozóny aj celej Únie v máji posilnilo, na Slovensku kleslo

Májová stavebná produkcia celej EÚ stúpla o 1,2 percenta.s

Šesť slovenských miest plánuje zaviesť riešenia smart city

Mestá sa zaujímali predovšetkým o dopravné riešenia, ktoré zlepšujú dopravnú infraštruktúru a zefektívňujú premávku v meste.

Na nivách bude najskôr jama, až potom kruhový objazd

Nový bulvár má byť hotový na jeseň 2019.

Dohoda o voľnom obchode zvýši zahraničný obchod, profitovať môže aj Slovensko

Analytici poukázali na prínosy dohody o voľnom obchode.