BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) majú do januára budúceho roka posúdiť vplyv prípadnej eliminácie 234 kilometrov tratí s nízkym využitím bez osobnej dopravy a ďalších 91 km tratí s minimálnou osobnou dopravou.
Malo by ísť predbežne o úsporu 6 milíonov eur ročne s potenciálnymi jednorazovými nákladmi maximálne 70 miliónov eur, vyplýva z Národného programu reforiem SR 2017, ktorý minulý týždeň schválila vláda.
Prevádzkovanie tratí má vysoké fixné náklady a preto je efektívne zvyšovať objem prepravy osôb a nákladu po železnici. Slovensko z hľadiska svojej rozlohy prevádzkuje o 40 percent viac koľajníc ako je priemer v pôvodných pätnástich krajinách Európskej únie, no podľa 11-tisíc najazdených vlakových kilometrov na kilometer tratí výrazne zaostáva za priemerom EÚ.
Železnice by mali znižovať zamestnanosť
"Veľká časť železničných koľají je v zhoršenom stave, čo sa prejavuje nízkymi priemernými traťovými rýchlosťami a častými rýchlostnými prepadmi. Zaostalá železničná infraštruktúra vyžaduje viac manuálnych úkonov, je preto jedným z dôvodov štvrtého najvyššieho počtu zamestnancov na kilometer tratí v EÚ," vyplýva ďalej z NPR.
ŽSR majú približne štrnásťtisíc zamestnancov a v rokoch 2017 až 2019 by podľa materiálu mali naďalej znižovať zamestnanosť.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), národný osobný vlakový dopravca, má oproti Českým dráham, a. s., vyššie priemerné náklady na vlakový kilometer o 76 percent, resp. o 53 percent bez poplatku za dopravnú cestu. Súvisí to napríklad s nízkym využitím vozidiel, obmedzením maximálneho počtu vlakových kilometrov či s prevádzkovaním dopravy na tratiach s nízkym dopytom.
"Ministerstvo dopravy a výstavby bude hľadať opatrenia na optimalizáciu jednotkových nákladov a zvyšovanie výnosov spolu o 20 % v dotovanej verejnej osobnej doprave," uvádza sa v dokumente.
Nežiaduca rovnaká trasa
Komplexný pohľad na riešenie dopravných vzťahov na Slovensku a nastavenie dlhodobých priorít v doprave a dopravnej infraštruktúre by mal priniesť Národný generel dopravy. V rámci neho bude zostavený cieľový grafikon železničnej dopravy do rokov 2020/2030 a komplexný plán dopravnej obslužnosti vlakovej a autobusovej dopravy. Dôvodom nízkej vyťaženosti niektorých vlakov a autobusov môže byť aj ich nežiadúci súbeh na jednej trase.
Ministerstvo dopravy a výstavby preto plánuje zriadiť dopravnú autoritu, ktorá bude zabezpečovať koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a prípadne i mestskej hromadnej dopravy.
"Jej cieľom je zvýšiť dostupnosť, komfort, a teda atraktivitu verejnej osobnej dopravy. Plán dopravnej obslužnosti SR, ktorý má byť spracovaný v rámci Národného generelu dopravy, bude základným programovým dokumentom fungovania dopravnej autority," vyplýva z Národného programu reforiem.