Býť šéfom vo Švajčiarsku sa oplatí, manažéri tu zarábajú najviac v Európe

Akcionári aj zamestnanci sú vždy nahnevaní, keď firmy rozdeľujú členom vedenia vysoké bonusy.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR/AP)

ZÜRICH. Akcionári aj zamestnanci sú vždy nahnevaní, keď firmy rozdeľujú členom vedenia vysoké bonusy.

Nemeckí manažéri sú však v porovnaní so švajčiarskymi kolegami skôr v pozícii skromného príbuzného. No aj tam už firmy narážajú na odpor.

Odmeny pre manažérov

Neobvyklý počet akcionárov technologického koncernu ABB (až 40 %) na valnom zhromaždení hlasoval proti plánovanej veľkorysej odmene pre manažérov. V tradičnom švajčiarskom podniku Georg Fischer dokonca akcionári akékoľvek bonusy odmietli.

Vo veľkobanke Credit Suisse sa o rozruch postarali poradcovia, ktorí investorom radia, ako využívať svoje hlasovacie práva. Najprv prinútili dozornú radu znížiť už zverejnené návrhy odmien, aby napokon odmietli aj menej veľkorysý kompromis.

Čo vedie akcionárov k takýmto rozhodným krokom? "Vedeniu firiem sa opakovane darí dôsledky svojich neúspechov zvaliť na akcionárov a zachovať si čistý štít," kritizuje banky denník Neue Züricher Zeitung. "Kultúra prehnaných bonusov môže mať za následok nebezpečný efekt: láka ľudí, ktorí sú fixovaní na finančné výhody."

Byť šéfom sa oplatí

Vo Švajčiarsku sa oplatí byť šéfom koncernu. V roku 2015 tu šéfovia najväčších európskych spoločností zarobili v priemere 7,7 milióna eur. Podľa konzultačnej spoločnosti Willis Towers Watson sa tak švajčiarski manažéri ocitli na prvom mieste európskeho rebríčka, po nich nasledujú Španielsko, Británia a Nemecko.

Podľa poradenskej spoločnosti Kienbaum mohli topmanažéri vo Švajčiarsku vlani len na bonusoch zarobiť takmer 80.000 eur ročne, kým v Nemecku išlo o sumu 31.000 eur. Členovia najvyššieho vedenia mohli počítať s miliónovými sumami.

Veľké rozdiely našli odborníci aj medzi prezidentmi dozorných rád. Konzultačná spoločnosť HKP vypočítala, že kým v Nemecku išlo v priemere o 386.000 eur, vo Švajčiarsku sa príjmy pohybovali v rádoch miliónov eur.

Ako príklad uvádza šéfa dozornej rady Deutsche Bank Paula Achleitnera, ktorý vlani získal 800.000 eur. Naproti tomu Axel Weber zo švajčiarskej UBS si prilepšil až o päť miliónov eur. Argumentuje sa pritom, že vo Švajčiarsku je predsedníctvo v dozornej rade práca na plný úväzok a s vyššou pracovnou záťažou.

V centre pozornosti

Manažéri však v súčasnosti stoja oveľa viac v centre pozornosti než pred 15 rokmi, hovorí Christoph Lütge, profesor hospodárskej etiky na Technickej univerzite Mníchov. Dokonca aj vtedy, ak sú bonusy ukotvené v zmluvách, nemôžu sa na ne spoliehať a musia sa postaviť zoči-voči verejnosti.

"Dlho si mysleli, že je možné rozhodnúť niečo za zatvorenými dverami. A v Nemecku je tento názor ešte stále veľmi rozšírený," hovorí Lütge. "Firmy si musia vypestovať viac citu. Už nemôžu podceňovať vplyv na ich reputáciu."

Podľa analýzy Univerzity Bamberg prehnané bonusy poškodzujú aj klímu vo firmách. "Platby pre topmanažérov, ktoré sú pociťované ako nezaslúžené, môžu mať negatívny vplyv, napríklad, na spoluprácu, výkony, produktivitu a ochotu ľudí dať výpoveď."

Ako dôvod uvádza fakt, že príjmy predstavenstiev v rokoch 1987 až 2010 reálne stúpli o 624 %, kým reálne hrubé mzdy zamestnancov klesli o 4 %.

To má aj politickú dimenziu, varuje Lütge. "Frustrácia je silná a strata dôvery k firemným elitám vedie aj k strate dôvery k politickým elitám. Mnohí ľudia nadobúdajú dojem, že "tam hore" sa zarába čoraz viac, ale oni dostávajú stále to isté."

Firmy sa preto musia postarať o to, aby sa táto frustrácia nerozrastala. Vysoké bonusy sú v poriadku, ak ide o odmenu za dobré výkony. "Nesmie však vzniknúť dojem, že si elity čosi strkajú do vreciek," varuje Lütge.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 947
  2. Od septembra opäť po starom 5 050
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 472
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 585
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 817
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 771
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 280
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 262
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 057
  10. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 026

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

Zorjanov príbeh je ťažko uveriteľný.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.