Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Snina.(Zdroj: e-obce.sk)

BRATISLAVA. Za hlavné bariéry, ktoré bránia rozvoju regiónov na Slovensku, označili účastníci spoločného seminára Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku SR a inštitútu INEKO vzdelávací systém málo rozvíjajúci zručnosti. Taktiež nedostatočnú dopravnú infraštruktúru, vysoké odvodové zaťaženie pre ľudí s nízkym príjmom, ako aj zložitú administratívu a korupciu pri čerpaní dostupných prostriedkov.

Podľa INEKO, Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti. Príčinou sú najmä dlhodobo nižšie príjmy regiónov v porovnaní s Bratislavou, ako aj dlhodobé zaostávanie regiónov východného a juhu stredného Slovenska v miere nezamestnanosti.

Zaostalosť regiónov

Odborníci preto diskutovali o možnostiach, ako znížiť zaostávanie regiónov Slovenska prostredníctvom lepšieho využitia dostupných prostriedkov na znižovanie nezamestnanosti, rozvoj ľudského kapitálu a skvalitnenie dopravnej infraštruktúry. Aj na tieto priority dáva Európska komisia v rokoch 2014-2020 viac ako 15 miliárd eur.

Vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek poukázal na to, že kým Slovensku ako celku sa v posledných rokoch z makroekonomického hľadiska veľmi dobre darilo a dosahovalo jednu z najvyšších mier hospodárskeho rastu v EÚ, niektoré regióny z tohto pozitívneho vývoja neprofitovali tak ako iné.

"Vidíme na Slovensku stále veľké medziregionálne rozdiely nielen v hospodárskom raste a HDP na osobu, ale aj v miere nezamestnanosti, vzdelanostnej úrovni či v ohrození chudobou," zdôraznil. Podľa neho je pre Európsku komisiu znižovanie regionálnych rozdielov silnou dlhodobou prioritou, ktorú podporuje najmä cez svoju kohéznu politiku.

Lepšia infraštruktúra

"Väčšina prostriedkov, ktoré boli v posledných rokoch vynaložené na riešenie potrieb slovenských regiónov, išli práve z európskych prostriedkov. Inak to nebude ani v rokoch 2014-2020, kedy má Slovensko celkovo k dispozícii až 15,3 miliardy eur. Veľká väčšina z týchto peňazí pôjde na skvalitnenie infraštruktúry, do ľudského kapitálu, zdravotníctva, životného prostredia, inovácií ale aj na riešenie nezamestnanosti či na programy sociálnej inklúzie v menej rozvinutých regiónoch Slovenska," podotkol Chrenek.

Splnomocnenec vlády SR pre podporu najmenej rozvinutých okresov Anton Marcinčin upozornil na nástup nových technológií, ktoré v horizonte 10-15 rokov môžu ohroziť mnoho pracovných miest. "Je otázka, či sa na to pripravujeme, alebo to bude katastrofa," zdôraznil.

V rámci príprav podľa neho treba prispôsobiť vzdelávací systém už od materských škôl, aby dokázal lepšie rozvíjať potenciál ľudí. Regiónom by tiež pomáhal podporou sociálnych podnikov, ktoré by nesúťažili s firmami na trhu, či vhodným nastavením investičných stimulov. "Máme pretlak investorov na západnom Slovensku, mnohí sú pripravení presunúť sa na východ, lebo pracovná sila na západe je už veľmi drahá," dodal

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 556
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 759
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 449
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 276
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 151
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 110
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 080
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 599
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

KOMENTÁRE

Rok 1995: Keď Mečiar zabával vtipmi na úrovni piatej cenovej skupiny

Slovensko preniklo medzi hokejovú elitu.

Neprehliadnite tiež

Tlačové agentúry chcú, aby Facebook či Google platili za spravodajstvo

Európske tlačové agentúry tvrdia, že internetové firmy dosahujú zisk na ich úkor.

Delta Air Lines kúpi sto lietadiel Airbus, zázkazku chcel Boeing

Letecká spoločnosť Delta Air Lines kúpi lietadla Airbus za viac ako 12 miliard dolárov.

Ruská centrálna banka plánuje vytvoriť najväčší neštátny dôchodkový fond

Banka pripravuje zlúčenie troch dôchodkových fondov.

EPH kupuje podiel v maďarskej elektrárni Mátra

Vysporiadanie transakcie sa očakáva počas prvého štvrťroka 2018.

Šéf integrovanej dopravy: Vlak už pred príchodom autobusu neujde

Od apríla do systému vstúpi nový dopravca - RegioJet, ktorý jazdí z hlavného mesta do Dunajskej Stredy.