SME
Streda, 8. apríl, 2020 | Meniny má Albert

Štvorprúdovky nahraďte lepšími cestami prvej triedy, odkazujú odborníci

Na Slovensku je v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Diaľnice a rýchlostné cesty by sa mali postaviť predovšetkým na medzinárodných trasách a ostatné úseky v rámci Slovenska možno vyriešiť kvalitnejšími cestami I. triedy s povolenou rýchlosťou 110 kilometrov za hodinu (km/h).

Takýto návrh predstavil Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) s tým, že je ochotný o ňom diskutovať s ministerstvom dopravy a ministerstvom financií.

Pri takomto preorganizovaní navrhovanej cestnej siete by sa podľa inštitútu postavili potrebné cesty na Slovensku o päť rokov skôr, než to v súčasnosti plánuje štát a stálo by to o päť miliárd eur menej.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Štát má v tejto oblasti až príliš veľké ambície, ktoré sa dlhodobo nedarí plniť. Plánuje postaviť sieť diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke približne 2000 km, z ktorých dnes reálne stojí asi tretina a asi 10 % sa stavia," vyčíslil riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

To znamená, že aktuálne je na Slovensku v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia a štát plánuje postaviť ešte ďalších 1110 km diaľnic a rýchlostných ciest. Ich výstavba by si podľa IDH vyžiadala približne 19,6 miliardy eur.

Chcú aj modernizovať

Inštitút však navrhuje nechať z už dostavaných diaľnic a rýchlostných 685,25 km a 32,8 km preklasifikovať na cesty I. triedy. Dokončí sa rozostavaných 155,6 km diaľnic a rýchlostných ciest a následne by sa ešte dostavalo ďalších 574,4 km diaľnic a rýchlociest.

Zároveň ale chce IDH zmodernizovať alebo prestavať 1130 km ciest I. triedy na rýchlosť 110 km/h a tým zabezpečiť potrebné rýchle cestné spojenie v krajine.

Podľa predsedu správnej rady IDH Ondreja Mateja by sa tak v mnohých úsekoch už existujúce cesty I. triedy len zrekonštruovali a niekde by sa spravili ich preložky, aby napríklad obchádzali mesto.

Prípadne by sa nanovo upravila ich trasa, aby mohli po nich motoristi jazdiť rýchlosťou 110 km/ h oproti súčasnej rýchlosti 90 km/h.

Takéto riešenie si podľa IDH vyžiada náklady na diaľnice a rýchlocesty vo výške 11,57 miliardy eur a na cesty I. triedy to bude 3,39 miliardy eur.

Podľa návrhu IDH by sa tak cestou I. triedy nahradila napríklad plánovaná rýchlostná cesta R7 na juhu Slovenska od Dunajskej Stredy po Lučenec či rýchlostná cesta R3 na Orave.

Na výnimku

Čo sa týka financovania tohto návrhu, potrebných 11,57 miliardy eur na diaľnice a rýchlostné cesty by podľa IDH mohol z väčšej časti pokryť úver štátu alebo Národnej diaľničná spoločnosť vo výške 10,5 miliardy eur.

V tomto prípade inštitút navrhuje, aby sa štát pokúsil získať výnimku v Európskej komisii a nemusel úver zarátavať do dlhu. "Rakúsko túto výnimku dosiahlo. Preukázali návratnosť týchto investícií z mýta a diaľničných nálepiek," opísal Matej.

Ďalších približne 1,07 miliardy eur navrhuje IDH prefinancovať cez PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva). Vhodným adeptom na takto financovanú diaľnicu je podľa Mateja úsek na diaľnici D1 Turany - Hubová, keďže jeden ďalší takýto projekt štátny rozpočet ešte zvládne.

V prípade financií na cesty I. triedy vo výške 3,39 miliardy eur navrhuje Matej použiť súčasných 226 miliónov eur ročne po dobu 15 rokov, ktoré sú v súčasnosti určené na cesty I. triedy a následne aj financie, ktoré sa dnes používajú na spolufinancovanie k eurofondom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  2. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  3. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  4. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  6. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  10. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  1. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  2. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  3. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  6. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  7. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  8. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  9. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  10. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  1. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 32 563
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 30 281
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 20 573
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 20 265
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 19 615
  6. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 709
  7. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 17 027
  8. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 14 326
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 293
  10. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 478

Téma: Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Diaľnice

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister hospodárstva SR Richard Sulík.
Dnes píše Nataša Holinová

Cholera? Vypneme a škrtneme

Politici zakazujú slová aj celé diagnózy. Alebo si aspoň požičiavajú anglické výrazy, ktorým nerozumejú.

Ilustračné foto.
STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Umŕtvenie

Dúfajme, že túto karanténu prežijeme duševne zdraví.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Trump chce ďalšiu podporu pre malé firmy, program za 250 miliárd dolárov má udržať zamestnanosť

Minister financií o novej podpore rokoval s kongresovými lídrami republikánov aj demokratov.

Donald Trump.

Vláda pripravuje pomoc aj pre podnikateľov, ktorí neplatili odvody

Pomoc podnikatelia dostanú, ale vyššia bude pre tých, ktorí platili dlhodobo.

Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak.

PSA vytvorí fond solidarity na pomoc zamestnancom po zatvorení tovární

Skupina predstavila aj nové kroky na ochranu zdravia svojich pracovníkov.

Montovanie osobného automobilu Peugeot v závode PSA Peugeot Citroën.

Odpúšťajú odvody. Vláda prijala ďalšie ekonomické opatrenia

Ministri predstavili ďalšie ekonomické opatrenia.

Minister financií Eduard Heger.