Štvorprúdovky nahraďte lepšími cestami prvej triedy, odkazujú odborníci

Na Slovensku je v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Diaľnice a rýchlostné cesty by sa mali postaviť predovšetkým na medzinárodných trasách a ostatné úseky v rámci Slovenska možno vyriešiť kvalitnejšími cestami I. triedy s povolenou rýchlosťou 110 kilometrov za hodinu (km/h).

Takýto návrh predstavil Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) s tým, že je ochotný o ňom diskutovať s ministerstvom dopravy a ministerstvom financií.

Pri takomto preorganizovaní navrhovanej cestnej siete by sa podľa inštitútu postavili potrebné cesty na Slovensku o päť rokov skôr, než to v súčasnosti plánuje štát a stálo by to o päť miliárd eur menej.

"Štát má v tejto oblasti až príliš veľké ambície, ktoré sa dlhodobo nedarí plniť. Plánuje postaviť sieť diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke približne 2000 km, z ktorých dnes reálne stojí asi tretina a asi 10 % sa stavia," vyčíslil riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

To znamená, že aktuálne je na Slovensku v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia a štát plánuje postaviť ešte ďalších 1110 km diaľnic a rýchlostných ciest. Ich výstavba by si podľa IDH vyžiadala približne 19,6 miliardy eur.

Chcú aj modernizovať

Inštitút však navrhuje nechať z už dostavaných diaľnic a rýchlostných 685,25 km a 32,8 km preklasifikovať na cesty I. triedy. Dokončí sa rozostavaných 155,6 km diaľnic a rýchlostných ciest a následne by sa ešte dostavalo ďalších 574,4 km diaľnic a rýchlociest.

Zároveň ale chce IDH zmodernizovať alebo prestavať 1130 km ciest I. triedy na rýchlosť 110 km/h a tým zabezpečiť potrebné rýchle cestné spojenie v krajine.

Podľa predsedu správnej rady IDH Ondreja Mateja by sa tak v mnohých úsekoch už existujúce cesty I. triedy len zrekonštruovali a niekde by sa spravili ich preložky, aby napríklad obchádzali mesto.

Prípadne by sa nanovo upravila ich trasa, aby mohli po nich motoristi jazdiť rýchlosťou 110 km/ h oproti súčasnej rýchlosti 90 km/h.

Takéto riešenie si podľa IDH vyžiada náklady na diaľnice a rýchlocesty vo výške 11,57 miliardy eur a na cesty I. triedy to bude 3,39 miliardy eur.

Podľa návrhu IDH by sa tak cestou I. triedy nahradila napríklad plánovaná rýchlostná cesta R7 na juhu Slovenska od Dunajskej Stredy po Lučenec či rýchlostná cesta R3 na Orave.

Na výnimku

Čo sa týka financovania tohto návrhu, potrebných 11,57 miliardy eur na diaľnice a rýchlostné cesty by podľa IDH mohol z väčšej časti pokryť úver štátu alebo Národnej diaľničná spoločnosť vo výške 10,5 miliardy eur.

V tomto prípade inštitút navrhuje, aby sa štát pokúsil získať výnimku v Európskej komisii a nemusel úver zarátavať do dlhu. "Rakúsko túto výnimku dosiahlo. Preukázali návratnosť týchto investícií z mýta a diaľničných nálepiek," opísal Matej.

Ďalších približne 1,07 miliardy eur navrhuje IDH prefinancovať cez PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva). Vhodným adeptom na takto financovanú diaľnicu je podľa Mateja úsek na diaľnici D1 Turany - Hubová, keďže jeden ďalší takýto projekt štátny rozpočet ešte zvládne.

V prípade financií na cesty I. triedy vo výške 3,39 miliardy eur navrhuje Matej použiť súčasných 226 miliónov eur ročne po dobu 15 rokov, ktoré sú v súčasnosti určené na cesty I. triedy a následne aj financie, ktoré sa dnes používajú na spolufinancovanie k eurofondom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 22 045
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 051
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 854
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 489
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 394
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 173
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 546
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 413
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 368
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 110

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.