SME
Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Štvorprúdovky nahraďte lepšími cestami prvej triedy, odkazujú odborníci

Na Slovensku je v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia.

Ilustračné fotoIlustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Diaľnice a rýchlostné cesty by sa mali postaviť predovšetkým na medzinárodných trasách a ostatné úseky v rámci Slovenska možno vyriešiť kvalitnejšími cestami I. triedy s povolenou rýchlosťou 110 kilometrov za hodinu (km/h).

Takýto návrh predstavil Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) s tým, že je ochotný o ňom diskutovať s ministerstvom dopravy a ministerstvom financií.

Pri takomto preorganizovaní navrhovanej cestnej siete by sa podľa inštitútu postavili potrebné cesty na Slovensku o päť rokov skôr, než to v súčasnosti plánuje štát a stálo by to o päť miliárd eur menej.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Štát má v tejto oblasti až príliš veľké ambície, ktoré sa dlhodobo nedarí plniť. Plánuje postaviť sieť diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke približne 2000 km, z ktorých dnes reálne stojí asi tretina a asi 10 % sa stavia," vyčíslil riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

To znamená, že aktuálne je na Slovensku v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia a štát plánuje postaviť ešte ďalších 1110 km diaľnic a rýchlostných ciest. Ich výstavba by si podľa IDH vyžiadala približne 19,6 miliardy eur.

Chcú aj modernizovať

Inštitút však navrhuje nechať z už dostavaných diaľnic a rýchlostných 685,25 km a 32,8 km preklasifikovať na cesty I. triedy. Dokončí sa rozostavaných 155,6 km diaľnic a rýchlostných ciest a následne by sa ešte dostavalo ďalších 574,4 km diaľnic a rýchlociest.

Zároveň ale chce IDH zmodernizovať alebo prestavať 1130 km ciest I. triedy na rýchlosť 110 km/h a tým zabezpečiť potrebné rýchle cestné spojenie v krajine.

Podľa predsedu správnej rady IDH Ondreja Mateja by sa tak v mnohých úsekoch už existujúce cesty I. triedy len zrekonštruovali a niekde by sa spravili ich preložky, aby napríklad obchádzali mesto.

Prípadne by sa nanovo upravila ich trasa, aby mohli po nich motoristi jazdiť rýchlosťou 110 km/ h oproti súčasnej rýchlosti 90 km/h.

Takéto riešenie si podľa IDH vyžiada náklady na diaľnice a rýchlocesty vo výške 11,57 miliardy eur a na cesty I. triedy to bude 3,39 miliardy eur.

Podľa návrhu IDH by sa tak cestou I. triedy nahradila napríklad plánovaná rýchlostná cesta R7 na juhu Slovenska od Dunajskej Stredy po Lučenec či rýchlostná cesta R3 na Orave.

Na výnimku

Čo sa týka financovania tohto návrhu, potrebných 11,57 miliardy eur na diaľnice a rýchlostné cesty by podľa IDH mohol z väčšej časti pokryť úver štátu alebo Národnej diaľničná spoločnosť vo výške 10,5 miliardy eur.

V tomto prípade inštitút navrhuje, aby sa štát pokúsil získať výnimku v Európskej komisii a nemusel úver zarátavať do dlhu. "Rakúsko túto výnimku dosiahlo. Preukázali návratnosť týchto investícií z mýta a diaľničných nálepiek," opísal Matej.

Ďalších približne 1,07 miliardy eur navrhuje IDH prefinancovať cez PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva). Vhodným adeptom na takto financovanú diaľnicu je podľa Mateja úsek na diaľnici D1 Turany - Hubová, keďže jeden ďalší takýto projekt štátny rozpočet ešte zvládne.

V prípade financií na cesty I. triedy vo výške 3,39 miliardy eur navrhuje Matej použiť súčasných 226 miliónov eur ročne po dobu 15 rokov, ktoré sú v súčasnosti určené na cesty I. triedy a následne aj financie, ktoré sa dnes používajú na spolufinancovanie k eurofondom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  4. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  5. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  7. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  9. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  1. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  2. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  4. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  5. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 13 089
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 079
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 543
  4. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 10 683
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 10 324
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 985
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 9 804
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 8 964
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 863
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 353

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

Šteňo skončí ako prednosta neurochirurgie

Šteňa sa rozhodla odvolať šéfka Univerzitnej nemocnice Bratislava.

Prednosta Neurochirurgickej kliniky Univerzitnej nemocnice Bratislava na Kramároch Andrej Šteňo.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

V Smere sa vedia aj odznámiť

Sledujeme ďalší príklad krízovej komunikácie Smeru.

Peter Tkačenko
Momentka zo zápasu Slovensko - Francúzsko v kvalifikácii EURO do 21 rokov.
Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Jama, ktorá zostala po projekte firmy KLM Group.

Nórsko zaznamenalo prvý obchodný deficit takmer za dva roky

Ukázali to v utorok zverejnené údaje nórskeho štatistického úradu.

Ilustračné foto

Americký Whirlpool zatvorí od novembra závod v Neapole

Závod zamestnáva 450 ľudí a nachádza sa v oblasti s jednou z najvyšších úrovní nezamestnanosti v Taliansku.

Ilustračné foto

Štát bude môcť daňovým dlžníkom zadržať vodičák

Od zadržiavania vodičských preukazov pre dlžoby na daniach budú oslobodení vodiči z povolania.

Ilustračné foto.