SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Štvorprúdovky nahraďte lepšími cestami prvej triedy, odkazujú odborníci

Na Slovensku je v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Diaľnice a rýchlostné cesty by sa mali postaviť predovšetkým na medzinárodných trasách a ostatné úseky v rámci Slovenska možno vyriešiť kvalitnejšími cestami I. triedy s povolenou rýchlosťou 110 kilometrov za hodinu (km/h).

Takýto návrh predstavil Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) s tým, že je ochotný o ňom diskutovať s ministerstvom dopravy a ministerstvom financií.

Pri takomto preorganizovaní navrhovanej cestnej siete by sa podľa inštitútu postavili potrebné cesty na Slovensku o päť rokov skôr, než to v súčasnosti plánuje štát a stálo by to o päť miliárd eur menej.

Skryť Vypnúť reklamu

"Štát má v tejto oblasti až príliš veľké ambície, ktoré sa dlhodobo nedarí plniť. Plánuje postaviť sieť diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke približne 2000 km, z ktorých dnes reálne stojí asi tretina a asi 10 % sa stavia," vyčíslil riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

To znamená, že aktuálne je na Slovensku v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia a štát plánuje postaviť ešte ďalších 1110 km diaľnic a rýchlostných ciest. Ich výstavba by si podľa IDH vyžiadala približne 19,6 miliardy eur.

Chcú aj modernizovať

Inštitút však navrhuje nechať z už dostavaných diaľnic a rýchlostných 685,25 km a 32,8 km preklasifikovať na cesty I. triedy. Dokončí sa rozostavaných 155,6 km diaľnic a rýchlostných ciest a následne by sa ešte dostavalo ďalších 574,4 km diaľnic a rýchlociest.

Skryť Vypnúť reklamu

Zároveň ale chce IDH zmodernizovať alebo prestavať 1130 km ciest I. triedy na rýchlosť 110 km/h a tým zabezpečiť potrebné rýchle cestné spojenie v krajine.

Podľa predsedu správnej rady IDH Ondreja Mateja by sa tak v mnohých úsekoch už existujúce cesty I. triedy len zrekonštruovali a niekde by sa spravili ich preložky, aby napríklad obchádzali mesto.

Prípadne by sa nanovo upravila ich trasa, aby mohli po nich motoristi jazdiť rýchlosťou 110 km/ h oproti súčasnej rýchlosti 90 km/h.

Takéto riešenie si podľa IDH vyžiada náklady na diaľnice a rýchlocesty vo výške 11,57 miliardy eur a na cesty I. triedy to bude 3,39 miliardy eur.

Podľa návrhu IDH by sa tak cestou I. triedy nahradila napríklad plánovaná rýchlostná cesta R7 na juhu Slovenska od Dunajskej Stredy po Lučenec či rýchlostná cesta R3 na Orave.

Skryť Vypnúť reklamu

Na výnimku

Čo sa týka financovania tohto návrhu, potrebných 11,57 miliardy eur na diaľnice a rýchlostné cesty by podľa IDH mohol z väčšej časti pokryť úver štátu alebo Národnej diaľničná spoločnosť vo výške 10,5 miliardy eur.

V tomto prípade inštitút navrhuje, aby sa štát pokúsil získať výnimku v Európskej komisii a nemusel úver zarátavať do dlhu. "Rakúsko túto výnimku dosiahlo. Preukázali návratnosť týchto investícií z mýta a diaľničných nálepiek," opísal Matej.

Ďalších približne 1,07 miliardy eur navrhuje IDH prefinancovať cez PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva). Vhodným adeptom na takto financovanú diaľnicu je podľa Mateja úsek na diaľnici D1 Turany - Hubová, keďže jeden ďalší takýto projekt štátny rozpočet ešte zvládne.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade financií na cesty I. triedy vo výške 3,39 miliardy eur navrhuje Matej použiť súčasných 226 miliónov eur ročne po dobu 15 rokov, ktoré sú v súčasnosti určené na cesty I. triedy a následne aj financie, ktoré sa dnes používajú na spolufinancovanie k eurofondom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Aj matematika sa dá skrotiť
  3. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  4. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  5. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  4. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 342
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 068
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 357
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 973
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 438
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 394
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 972
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 913
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 709
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 610
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Slovensko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi (stĺpček šéfredaktorky)

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Monika Jankovská.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za Kollára sa musia hanbiť všetci

Boris Kollár sa nikdy nemal stať predsedom parlamentu.

Peter Tkačenko
AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Teroristi sa rodia aj na štadiónoch (píše Michal Havran)

Fanúšikovské násilie má pôvod v pocite zasvätenia.

Demonštranti a policajti počas nepovoleného protivládneho protestu pred Úradom vlády.
Cynická obluda

Vlakové hliadky 2020

Neviete, či fašisti ešte stále chodia hliadkovať vo vlakoch, či všetci dodržujú platné pravidlá?

Neprehliadnite tiež

Letisko v Šanghaji.

Poľská vláda podporí ekonomiku balíkom v hodnote takmer 9 miliárd eur

Rozvojový fond očakáva budúci rok hospodársky nárast o 4 až 6 percent.

Poľský premiér Mateusz Morawiecki.

Podnikatelia by mali mať možnosť požiadať o dočasnú ochranu aj v budúcom roku

Parlament sa má zákonom zaoberať na aktuálnej schôdzi.

Ilustračná fotografia.

Zatvorenie lyžiarskych stredísk spôsobí Taliansku škody vo výške 20 miliárd eur

Škody nezasiahnu len Alpy, ale celý Apeninský polostrov.

Taliansko. Alpy. Ratrak