SME
Štvrtok, 20. január, 2022 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Štvorprúdovky nahraďte lepšími cestami prvej triedy, odkazujú odborníci

Na Slovensku je v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Diaľnice a rýchlostné cesty by sa mali postaviť predovšetkým na medzinárodných trasách a ostatné úseky v rámci Slovenska možno vyriešiť kvalitnejšími cestami I. triedy s povolenou rýchlosťou 110 kilometrov za hodinu (km/h).

Takýto návrh predstavil Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) s tým, že je ochotný o ňom diskutovať s ministerstvom dopravy a ministerstvom financií.

Pri takomto preorganizovaní navrhovanej cestnej siete by sa podľa inštitútu postavili potrebné cesty na Slovensku o päť rokov skôr, než to v súčasnosti plánuje štát a stálo by to o päť miliárd eur menej.

Skryť Vypnúť reklamu

"Štát má v tejto oblasti až príliš veľké ambície, ktoré sa dlhodobo nedarí plniť. Plánuje postaviť sieť diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke približne 2000 km, z ktorých dnes reálne stojí asi tretina a asi 10 % sa stavia," vyčíslil riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

To znamená, že aktuálne je na Slovensku v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia a štát plánuje postaviť ešte ďalších 1110 km diaľnic a rýchlostných ciest. Ich výstavba by si podľa IDH vyžiadala približne 19,6 miliardy eur.

Chcú aj modernizovať

Inštitút však navrhuje nechať z už dostavaných diaľnic a rýchlostných 685,25 km a 32,8 km preklasifikovať na cesty I. triedy. Dokončí sa rozostavaných 155,6 km diaľnic a rýchlostných ciest a následne by sa ešte dostavalo ďalších 574,4 km diaľnic a rýchlociest.

Skryť Vypnúť reklamu

Zároveň ale chce IDH zmodernizovať alebo prestavať 1130 km ciest I. triedy na rýchlosť 110 km/h a tým zabezpečiť potrebné rýchle cestné spojenie v krajine.

Podľa predsedu správnej rady IDH Ondreja Mateja by sa tak v mnohých úsekoch už existujúce cesty I. triedy len zrekonštruovali a niekde by sa spravili ich preložky, aby napríklad obchádzali mesto.

Prípadne by sa nanovo upravila ich trasa, aby mohli po nich motoristi jazdiť rýchlosťou 110 km/ h oproti súčasnej rýchlosti 90 km/h.

Takéto riešenie si podľa IDH vyžiada náklady na diaľnice a rýchlocesty vo výške 11,57 miliardy eur a na cesty I. triedy to bude 3,39 miliardy eur.

Podľa návrhu IDH by sa tak cestou I. triedy nahradila napríklad plánovaná rýchlostná cesta R7 na juhu Slovenska od Dunajskej Stredy po Lučenec či rýchlostná cesta R3 na Orave.

Skryť Vypnúť reklamu

Na výnimku

Čo sa týka financovania tohto návrhu, potrebných 11,57 miliardy eur na diaľnice a rýchlostné cesty by podľa IDH mohol z väčšej časti pokryť úver štátu alebo Národnej diaľničná spoločnosť vo výške 10,5 miliardy eur.

V tomto prípade inštitút navrhuje, aby sa štát pokúsil získať výnimku v Európskej komisii a nemusel úver zarátavať do dlhu. "Rakúsko túto výnimku dosiahlo. Preukázali návratnosť týchto investícií z mýta a diaľničných nálepiek," opísal Matej.

Ďalších približne 1,07 miliardy eur navrhuje IDH prefinancovať cez PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva). Vhodným adeptom na takto financovanú diaľnicu je podľa Mateja úsek na diaľnici D1 Turany - Hubová, keďže jeden ďalší takýto projekt štátny rozpočet ešte zvládne.

Skryť Vypnúť reklamu

V prípade financií na cesty I. triedy vo výške 3,39 miliardy eur navrhuje Matej použiť súčasných 226 miliónov eur ročne po dobu 15 rokov, ktoré sú v súčasnosti určené na cesty I. triedy a následne aj financie, ktoré sa dnes používajú na spolufinancovanie k eurofondom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  2. Mecom ide na zelenú
  3. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  4. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  9. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  2. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  3. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  4. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  5. Medzi kritické ochorenia pribudli autizmus, celiakia či malária
  6. Poisťovne pod značkou Union prichádzajú na prvú pobočku pošty
  7. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  8. Garmin predstavil dlho očakávanú radu športových hodiniek
  9. 53 predajní, kde získate zľavy aj peniaze na ďalší nákup
  10. Mecom ide na zelenú
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 748
  2. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 5 337
  3. Marrákeš je červená perla Maroka 5 266
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 596
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 536
  6. Cukrovkári a covid-19 2 633
  7. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 389
  8. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 345
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 194
  10. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Americký prezident Joe Biden

Mocnosti ešte na diplomaciu nezanevreli.


3 h

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy Andrej Doležal.

Problémov sa železnice tak skoro zrejme nezbavia.


TASR 25m
Ilustračný obrázok

Miera evidovanej nezamestnanosti za vlaňajší december dosiahla 6,76 percenta.


TASR 54m
Hranica Rakúska na slovensko-rakúskom diaľničnom hraničnom priechode Petržalka-Berg.

Súdny dvor EÚ rozhodol, že pracovníci z EÚ musia mať nárok na tie isté prídavky.


SITA 1 h
Na snímke zľava generálny riaditeľ Lesov SR Tibor Köszeghy, obchodný riaditeľ Lesov SR Michal Demák a organizačný riaditeľ Lesov SR Ján Golian.

Argumentuje neúmernou kritikou voči jeho osobe.


SITA 4 h

Blogy SME

  1. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  2. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 863
  2. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 647
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 489
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 032
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 177
  6. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 4 043
  7. Pavel Macko: Vodka a cigary? 4 000
  8. Tomáš Harustiak: Biblický Exodus Izraelitov z Egypta sa nikdy neodohral 2 427
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu