Staré jadrové reaktory na Ukrajine môžu byť pre Slovensko stále riziko

Európska banka pre obnovu a rozvoj a agentúra Euratom poskytli Ukrajine úvery v hodnote 600 miliónov eur na zvyšovanie bezpečnosti prevádzky jadrových elektrární.

Ilustračné foto. (Zdroj: Profimedia)

BRATISLAVA. Aj viac ako 30 rokov po jadrovej havárii v Černobyle môžu byť staré ukrajinské jadrové reaktory bezpečnostným rizikom. Väčšine z tamojších 15 jadrových elektrární sa do roku 2020 skončí doba životnosti.

Jej predlžovanie sa však nespája so zvyšovaním ich bezpečnosti. V rozhovore pre TASR pri príležitosti výročia černobyľskej havárie to povedala projektová koordinátorka Človeka v ohrození a CEE Bankwatch Network Dana Mareková.

Článok pokračuje pod video reklamou

Predĺženie životnosti

"Chceme, aby procesy pri schvaľovaní predlžovania životnosti jadrových elektrární boli bezpečné a transparentné. Bezpečnostné riziká musia byť seriózne vyhodnotené. Platí, že čím je reaktor starší, tak tým je hrozba vážnejšia. Upozorňujeme na to, no často sme ignorovaní, vládami i prevádzkovateľmi jadrových elektrární," zdôraznila Mareková.

Podľa ukrajinského aktivistu Yuriho Urbanského je jadrová elektrina na Ukrajina považovaná za najlacnejšiu.

"Vlády sa zdráhajú zvyšovať ceny energií, ktoré sú príliš nízke. Potom chýbajú peniaze, ktoré by sa mohli investovať do zvyšovania bezpečnosti jadrových elektrární. Na Ukrajine sa predĺžila doba životnosti šiestich elektrární, no opatrenia, ktoré by mali prijať na zlepšenie bezpečnosti, ostali len na papieri. Mnoho dôležitých opatrení sa bude realizovať až neskôr a pri relicencovaní neboli striktnou podmienkou na udelenie predĺženia životnosti. Fukušima ukázala, že jadrová havária sa môže udiať aj vo vyspelej ekonomike, ak sa naplní kombinácia prírodnej katastrofy a zlej prevádzky jadrovej elektrárne," konštatoval pre TASR Urbansky.

Európska banka pre obnovu a rozvoj a agentúra Euratom poskytli Ukrajine úvery v hodnote 600 miliónov eur na zvyšovanie bezpečnosti prevádzky jadrových elektrární. Mareková upozorňuje, že sa tieto zdroje nevyužívajú efektívne.

Sprístupnenie dokumentácie

"Peniaze európskych občanov zdanlivo idú na zvyšovanie bezpečnosti, to však nevidíme, ale dochádza k predlžovaniu životnosti reaktorov, ktoré sú staré a, naopak, mali by byť postupne vyradené prevádzky," zdôraznila Mareková. Vyzdvihla, že sa Ukrajina aj vďaka tlaku Slovenska zapojila do cezhraničného posudzovania vplyvov na životné prostredie.

"Slovensko má záujem byť súčasťou posudzovania vplyvov v prípade predlžovania životnosti jadrových reaktorov na Ukrajine. V najbližších dňoch bude aj pre slovenskú verejnosť sprístupnená dokumentácia, ktorá sa týka dvoch elektrární na Ukrajine. Je to správny krok vpred a dôležité slovo, ktoré sa musí vziať do úvahy, keď Slovensko v mene svojich občanov vyjadrilo záujem sa podieľať na takomto procese," dodala Mareková.

Černobyľská havária sa stala 26. apríla 1986 v atómovej elektrárni na Ukrajine (vtedy časť Sovietskeho zväzu). Ide o najhoršiu jadrovú haváriu v histórii jadrovej energetiky. V priebehu testu nového bezpečnostného systému vtedy došlo k prehriatiu a následne explózii reaktora a do vzduchu sa uvoľnil rádioaktívny mrak, ktorý postupoval cez západnú časť Sovietskeho zväzu, východnú Európu a Škandináviu. Kontaminoval rozsiahle oblasti Ukrajiny, Bieloruska a Ruska.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 519
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 991
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 492
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 752
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 222
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 601
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 7 390
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 317
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 478
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 965

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

Píše Roman Jančiga - Fórum

Kým sme boli pred sto rokmi

Rómovia nám najlepšie ukazujú našu minulosť v Uhorsku.

Píše Petr Kocina

Podvody so záverečnými prácami sa vymkli kontrole

Kauza Dankovej práce je takou hanbou, pri ktorej sa ťažko hľadajú paralely.

PRIMÁR

Záchranár: Prvou pomocou z človeka väčšiu mŕtvolu neurobíte

Rozhovor s prezidentom Červeného kríža.

Neprehliadnite tiež

Rýchlostná trať len pre Slovensko nemá veľký význam, tvrdí ministerstvo

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo je v prípade projektu vysokorýchlostnej trate skeptický.

Izrael je podľa USA výborné miesto pre investície do technológií

USA zvýšia svoju účasť na infraštrukturálnych projektoch v Izraeli.

Inštitút pre dopravu kritizuje meškanie pri výstavbe diaľnic

Inštitút má výhrady aj k schváleniu zmien v projekte výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

Bernaťák: Osobitný odvod pre reťazce je ešte predmetom diskusie

Akákoľvek panika je v prípade osobitného odvodu podľa Bernaťáka zbytočná.

Britské firmy sa podľa prieskumu pripravujú na tvrdý brexit

Slabý pokrok v rokovaniach medzi Londýnom a Bruselom ohrozuje firmy aj ekonomiku.