Brexit ohrozuje krehkú symbiózu mesta La Línea a Gibraltáru

Gibraltárska ekonomika je robustná, jej motorom sú finančné služby a technológie.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

GIBRALTÁR. Brexit ohrozuje krehkú hospodársku symbiózu španielskeho mesta La Línea de la Concepción a britskej enklávy Gibraltár, prezývanej "Skala".

"Neverím Madridu, ale neverím ani Londýnu," vyhlásil manažér Michael Netto, ktorý sa pýta, čo sa stane, keď tisíce zamestnancov uviaznu na hraniciach.

Británia koncom marca odštartovala proces svojho odchodu z Európskej únie (EÚ). To sa dotkne aj britskej enklávy na strategickej skale nad Gibraltárskym prielivom.

V hre je totiž veľa. Konkrétne blahobyt 33-tisíc obyvateľov enklávy, ktorí podnikajú a nakupujú v Španielsku. Podľa gibraltárskej obchodnej komory firmy v enkláve ročne privezú zo Španielska tovary a služby v hodnote 445 miliónov eur. A ešte je tu 12-tisíc Španielov, ktorí pracujú v enkláve a dvakrát denne prekračujú hranicu.

Už teraz sa zvýšili hraničné kontroly a premávka vzrástla, takže vodičom sa predĺžila čakacia doba na niekoľko hodín.

Gibraltárska ekonomika je robustná a jej motorom sú finančné služby a technológie. Pomáha jej aj veľmi nízka, 10-% firemná daň a oslobodenie od dane z pridanej hodnoty (DPH). Túto kombináciu zaviedla enkláva v roku 2009 a láka firmy z celej Európy. Hospodárstvo La Línea je naopak dlhodobo slabé. No aj napriek tejto nerovnováhe majú obyvatelia na oboch stranách hranice rovnaké obavy z výsledku rokovaní o brexite.

Mnohí ľudia majú totiž stále na pamäti dva prípady zasahovania politikov do ich životov. Prvýkrát v roku 1969, keď sa hranice zatvorili na príkaz niekdajšieho španielskeho diktátora Franca.

To vyvolalo exodus obyvateľov La Línea pred chudobou a za prácou. A druhý prípad sa odohral len nedávno. V roku 2013 sa prehĺbilo napätie medzi Britániou a Španielskom, čo spôsobilo päťhodinové rady na hraniciach. Tie takmer rok komplikovali život ľudom na oboch stranách.

Španielske mesto La Línea de la Concepción leží len 50 metrov od hranice s Gibraltárom. Má 63.000 obyvateľov a mieru nezamestnanosti na úrovni 35 %.

Nezamestnanosť v Gibraltári dosahuje len 1 % a hrubý domáci produkt (HDP) na jedného obyvateľa enklávy je 64.000 eur. A zatiaľ čo Gibraltár prosperuje a vďaka prílevu investícii prekvitá, ročný rozpočet La Línea je 50 miliónov eur a výška jeho dlhu 160 miliónov eur. To je obrovský kontrast.

Medzi oboma však panuje zvláštna symbióza v dôsledku neustáleho toku tovarov, služieb a pracovnej sily.

Prosperita a prežitie enklávy aj španielskeho mesta tak závisia od tejto symbiózy. Zatiaľ je príliš skoro predpovedať, ako brexit ovplyvní Skalu. Britská premiérka Theresa Mayová odmietla rokovať o suverenite enklávy bez súhlasu jej obyvateľov, kým Brusel poskytol Španielsku právo vetovať akúkoľvek dohodu týkajúcu sa britského územia na južnom cípe Pyrenejského polostrova.

Španieli z miest blízko Skaly sa obávajú najhoršieho a vyzvali vládu v Madride, aby seriózne zvážila potenciálne dôsledky svojho rozhodnutia o osude Gibraltáru.

"La Línea nemá dostatok priemyselných podnikov a hotely v meste aj sektor služieb sú závislé od Gibraltáru," pripomenul Mario Fernández, zástupca primátora mesta, ktorý požaduje osobitný ekonomický štatút pre La Línea.

Keď Franco v roku 1969 zatvoril hranicu, vybudoval tam rafinériu, aby zastavil exodus a priniesol pracovné miesta. La Línea však vtedy prišla až o 40 percent obyvateľov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Auto na splátky môžu získať aj začínajúci živnostníci
  2. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  3. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  5. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  6. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  7. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  8. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  9. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  10. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 892
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 912
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 606
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 3 962
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 676
  6. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 3 582
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 2 796
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 536
  9. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného 2 456
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 125

Téma: Brexit


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Prečo Rusko stojí za Severnou Kóreou? Chce vyzerať ako veľmoc

Rusko sa na medzinárodnej scéne v posledných mesiacoch správa ako spojenec severokórejského režimu.

DOMOV

Polícia bola na koncerty extrémistov prikrátka

Koncerty extrémistov sa podľa odborníka dajú zastaviť.

EKONOMIKA

Štát chce rušiť sociálne domovy, vyberie tie najhoršie

Od januára začnú štátni zamestnanci bodovať sociálne domovy.

KOMENTÁRE

S rastúcim vekom sa stávate neviditeľnými

Čo si budeme nahovárať, ak človek nie je prínosom, je príťažou.

Neprehliadnite tiež

Štát chce urobiť šesťtisíc kontrol a najhoršie domovy zrušiť

Od januára začnú štátni zamestnanci chodiť do sociálnych domovov, aby ich obodovali.

Cestujete do Chorvátska? Cesta sa vám môže predĺžiť kvôli prázdninám

Začínajúce a končiace prázdniny v niektorých nemeckých spolkových krajinách môžu skomplikovať cestu k moru.

Operátor O2 môže naďalej používať svoje meno, zaplatil za to milióny

Pôvodný majiteľ dovolil českému a slovenskému operátorovi O2, aby svoj názov používal ďalšie roky.

Bratislavskí taxikári idú štrajkovať, podporia ich aj kolegovia z Prahy

Taxikári chcú upozorniť na ignorovanie zákonov v oblasti taxi služieb.