Brexit ohrozuje krehkú symbiózu mesta La Línea a Gibraltáru

Gibraltárska ekonomika je robustná, jej motorom sú finančné služby a technológie.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

GIBRALTÁR. Brexit ohrozuje krehkú hospodársku symbiózu španielskeho mesta La Línea de la Concepción a britskej enklávy Gibraltár, prezývanej "Skala".

"Neverím Madridu, ale neverím ani Londýnu," vyhlásil manažér Michael Netto, ktorý sa pýta, čo sa stane, keď tisíce zamestnancov uviaznu na hraniciach.

Británia koncom marca odštartovala proces svojho odchodu z Európskej únie (EÚ). To sa dotkne aj britskej enklávy na strategickej skale nad Gibraltárskym prielivom.

V hre je totiž veľa. Konkrétne blahobyt 33-tisíc obyvateľov enklávy, ktorí podnikajú a nakupujú v Španielsku. Podľa gibraltárskej obchodnej komory firmy v enkláve ročne privezú zo Španielska tovary a služby v hodnote 445 miliónov eur. A ešte je tu 12-tisíc Španielov, ktorí pracujú v enkláve a dvakrát denne prekračujú hranicu.

Už teraz sa zvýšili hraničné kontroly a premávka vzrástla, takže vodičom sa predĺžila čakacia doba na niekoľko hodín.

Gibraltárska ekonomika je robustná a jej motorom sú finančné služby a technológie. Pomáha jej aj veľmi nízka, 10-% firemná daň a oslobodenie od dane z pridanej hodnoty (DPH). Túto kombináciu zaviedla enkláva v roku 2009 a láka firmy z celej Európy. Hospodárstvo La Línea je naopak dlhodobo slabé. No aj napriek tejto nerovnováhe majú obyvatelia na oboch stranách hranice rovnaké obavy z výsledku rokovaní o brexite.

Mnohí ľudia majú totiž stále na pamäti dva prípady zasahovania politikov do ich životov. Prvýkrát v roku 1969, keď sa hranice zatvorili na príkaz niekdajšieho španielskeho diktátora Franca.

To vyvolalo exodus obyvateľov La Línea pred chudobou a za prácou. A druhý prípad sa odohral len nedávno. V roku 2013 sa prehĺbilo napätie medzi Britániou a Španielskom, čo spôsobilo päťhodinové rady na hraniciach. Tie takmer rok komplikovali život ľudom na oboch stranách.

Španielske mesto La Línea de la Concepción leží len 50 metrov od hranice s Gibraltárom. Má 63.000 obyvateľov a mieru nezamestnanosti na úrovni 35 %.

Nezamestnanosť v Gibraltári dosahuje len 1 % a hrubý domáci produkt (HDP) na jedného obyvateľa enklávy je 64.000 eur. A zatiaľ čo Gibraltár prosperuje a vďaka prílevu investícii prekvitá, ročný rozpočet La Línea je 50 miliónov eur a výška jeho dlhu 160 miliónov eur. To je obrovský kontrast.

Medzi oboma však panuje zvláštna symbióza v dôsledku neustáleho toku tovarov, služieb a pracovnej sily.

Prosperita a prežitie enklávy aj španielskeho mesta tak závisia od tejto symbiózy. Zatiaľ je príliš skoro predpovedať, ako brexit ovplyvní Skalu. Britská premiérka Theresa Mayová odmietla rokovať o suverenite enklávy bez súhlasu jej obyvateľov, kým Brusel poskytol Španielsku právo vetovať akúkoľvek dohodu týkajúcu sa britského územia na južnom cípe Pyrenejského polostrova.

Španieli z miest blízko Skaly sa obávajú najhoršieho a vyzvali vládu v Madride, aby seriózne zvážila potenciálne dôsledky svojho rozhodnutia o osude Gibraltáru.

"La Línea nemá dostatok priemyselných podnikov a hotely v meste aj sektor služieb sú závislé od Gibraltáru," pripomenul Mario Fernández, zástupca primátora mesta, ktorý požaduje osobitný ekonomický štatút pre La Línea.

Keď Franco v roku 1969 zatvoril hranicu, vybudoval tam rafinériu, aby zastavil exodus a priniesol pracovné miesta. La Línea však vtedy prišla až o 40 percent obyvateľov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 9 663
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 850
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 928
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 237
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 421
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 966
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 113
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 962
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 711
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 624

Téma: Brexit


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahovala u kotlebovcov, prehľadala Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

Sľuby sa iba sľubujú? Čo všetko politici naozaj splnili

Spúšťame Sľuby.sme.sk. Skontrolujeme (ne)splnené záväzky politikov a úradov.

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

EKONOMIKA

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie. Príklady, kedy Smer pochybil

Prijatých bolo veľa nezmyselných zákonov.

Neprehliadnite tiež

Médiá: Deutsche Telekom zvažuje predaj divízie T-Mobile v Poľsku

Nemecký podnik zároveň poskytol vedeniu divízie T-Mobile Poľska niekoľko mesiacov na zlepšenie hospodárskych výsledkov.

Sporiteľňa zdražila hypotéky. Zvráti jej pokus trend lacných úverov?

Nejde síce o výrazné zdvihnutie úrokových sadzieb. Podľa analytika však bude zaujímavé sledovať reakciu konkurenčných bánk.

Štvorprúdovky nahraďte lepšími cestami prvej triedy, odkazujú odborníci

Na Slovensku je v prevádzke 718 km diaľnic a rýchlostných ciest, 155,6 km sa stavia.

Slovensko dá za účasť na zimnej olympiáde viac ako dva milióny eur

Z rozpočtu ministerstva školstva pôjde približne 1,5 milióna eur, zvyšok doplatia výbory.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop