Brexit ohrozuje krehkú symbiózu mesta La Línea a Gibraltáru

Gibraltárska ekonomika je robustná, jej motorom sú finančné služby a technológie.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

GIBRALTÁR. Brexit ohrozuje krehkú hospodársku symbiózu španielskeho mesta La Línea de la Concepción a britskej enklávy Gibraltár, prezývanej "Skala".

"Neverím Madridu, ale neverím ani Londýnu," vyhlásil manažér Michael Netto, ktorý sa pýta, čo sa stane, keď tisíce zamestnancov uviaznu na hraniciach.

Británia koncom marca odštartovala proces svojho odchodu z Európskej únie (EÚ). To sa dotkne aj britskej enklávy na strategickej skale nad Gibraltárskym prielivom.

V hre je totiž veľa. Konkrétne blahobyt 33-tisíc obyvateľov enklávy, ktorí podnikajú a nakupujú v Španielsku. Podľa gibraltárskej obchodnej komory firmy v enkláve ročne privezú zo Španielska tovary a služby v hodnote 445 miliónov eur. A ešte je tu 12-tisíc Španielov, ktorí pracujú v enkláve a dvakrát denne prekračujú hranicu.

Už teraz sa zvýšili hraničné kontroly a premávka vzrástla, takže vodičom sa predĺžila čakacia doba na niekoľko hodín.

Gibraltárska ekonomika je robustná a jej motorom sú finančné služby a technológie. Pomáha jej aj veľmi nízka, 10-% firemná daň a oslobodenie od dane z pridanej hodnoty (DPH). Túto kombináciu zaviedla enkláva v roku 2009 a láka firmy z celej Európy. Hospodárstvo La Línea je naopak dlhodobo slabé. No aj napriek tejto nerovnováhe majú obyvatelia na oboch stranách hranice rovnaké obavy z výsledku rokovaní o brexite.

Mnohí ľudia majú totiž stále na pamäti dva prípady zasahovania politikov do ich životov. Prvýkrát v roku 1969, keď sa hranice zatvorili na príkaz niekdajšieho španielskeho diktátora Franca.

To vyvolalo exodus obyvateľov La Línea pred chudobou a za prácou. A druhý prípad sa odohral len nedávno. V roku 2013 sa prehĺbilo napätie medzi Britániou a Španielskom, čo spôsobilo päťhodinové rady na hraniciach. Tie takmer rok komplikovali život ľudom na oboch stranách.

Španielske mesto La Línea de la Concepción leží len 50 metrov od hranice s Gibraltárom. Má 63.000 obyvateľov a mieru nezamestnanosti na úrovni 35 %.

Nezamestnanosť v Gibraltári dosahuje len 1 % a hrubý domáci produkt (HDP) na jedného obyvateľa enklávy je 64.000 eur. A zatiaľ čo Gibraltár prosperuje a vďaka prílevu investícii prekvitá, ročný rozpočet La Línea je 50 miliónov eur a výška jeho dlhu 160 miliónov eur. To je obrovský kontrast.

Medzi oboma však panuje zvláštna symbióza v dôsledku neustáleho toku tovarov, služieb a pracovnej sily.

Prosperita a prežitie enklávy aj španielskeho mesta tak závisia od tejto symbiózy. Zatiaľ je príliš skoro predpovedať, ako brexit ovplyvní Skalu. Britská premiérka Theresa Mayová odmietla rokovať o suverenite enklávy bez súhlasu jej obyvateľov, kým Brusel poskytol Španielsku právo vetovať akúkoľvek dohodu týkajúcu sa britského územia na južnom cípe Pyrenejského polostrova.

Španieli z miest blízko Skaly sa obávajú najhoršieho a vyzvali vládu v Madride, aby seriózne zvážila potenciálne dôsledky svojho rozhodnutia o osude Gibraltáru.

"La Línea nemá dostatok priemyselných podnikov a hotely v meste aj sektor služieb sú závislé od Gibraltáru," pripomenul Mario Fernández, zástupca primátora mesta, ktorý požaduje osobitný ekonomický štatút pre La Línea.

Keď Franco v roku 1969 zatvoril hranicu, vybudoval tam rafinériu, aby zastavil exodus a priniesol pracovné miesta. La Línea však vtedy prišla až o 40 percent obyvateľov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Brexit

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.

Siemens plánuje zrušiť takmer sedemtisíc pracovných miest na celom svete

Spoločnosť Siemens konštatovala, že zisk z produkcie elektriny a plynu prudko klesol.

Fico ustupuje pekárom pri nočnej práci, najsilnejší je Babiš

Na Slovensku pracuje v noci štvrť milióna ľudí.