Brexit ohrozuje krehkú symbiózu mesta La Línea a Gibraltáru

Gibraltárska ekonomika je robustná, jej motorom sú finančné služby a technológie.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

GIBRALTÁR. Brexit ohrozuje krehkú hospodársku symbiózu španielskeho mesta La Línea de la Concepción a britskej enklávy Gibraltár, prezývanej "Skala".

"Neverím Madridu, ale neverím ani Londýnu," vyhlásil manažér Michael Netto, ktorý sa pýta, čo sa stane, keď tisíce zamestnancov uviaznu na hraniciach.

Británia koncom marca odštartovala proces svojho odchodu z Európskej únie (EÚ). To sa dotkne aj britskej enklávy na strategickej skale nad Gibraltárskym prielivom.

V hre je totiž veľa. Konkrétne blahobyt 33-tisíc obyvateľov enklávy, ktorí podnikajú a nakupujú v Španielsku. Podľa gibraltárskej obchodnej komory firmy v enkláve ročne privezú zo Španielska tovary a služby v hodnote 445 miliónov eur. A ešte je tu 12-tisíc Španielov, ktorí pracujú v enkláve a dvakrát denne prekračujú hranicu.

Už teraz sa zvýšili hraničné kontroly a premávka vzrástla, takže vodičom sa predĺžila čakacia doba na niekoľko hodín.

Gibraltárska ekonomika je robustná a jej motorom sú finančné služby a technológie. Pomáha jej aj veľmi nízka, 10-% firemná daň a oslobodenie od dane z pridanej hodnoty (DPH). Túto kombináciu zaviedla enkláva v roku 2009 a láka firmy z celej Európy. Hospodárstvo La Línea je naopak dlhodobo slabé. No aj napriek tejto nerovnováhe majú obyvatelia na oboch stranách hranice rovnaké obavy z výsledku rokovaní o brexite.

Mnohí ľudia majú totiž stále na pamäti dva prípady zasahovania politikov do ich životov. Prvýkrát v roku 1969, keď sa hranice zatvorili na príkaz niekdajšieho španielskeho diktátora Franca.

To vyvolalo exodus obyvateľov La Línea pred chudobou a za prácou. A druhý prípad sa odohral len nedávno. V roku 2013 sa prehĺbilo napätie medzi Britániou a Španielskom, čo spôsobilo päťhodinové rady na hraniciach. Tie takmer rok komplikovali život ľudom na oboch stranách.

Španielske mesto La Línea de la Concepción leží len 50 metrov od hranice s Gibraltárom. Má 63.000 obyvateľov a mieru nezamestnanosti na úrovni 35 %.

Nezamestnanosť v Gibraltári dosahuje len 1 % a hrubý domáci produkt (HDP) na jedného obyvateľa enklávy je 64.000 eur. A zatiaľ čo Gibraltár prosperuje a vďaka prílevu investícii prekvitá, ročný rozpočet La Línea je 50 miliónov eur a výška jeho dlhu 160 miliónov eur. To je obrovský kontrast.

Medzi oboma však panuje zvláštna symbióza v dôsledku neustáleho toku tovarov, služieb a pracovnej sily.

Prosperita a prežitie enklávy aj španielskeho mesta tak závisia od tejto symbiózy. Zatiaľ je príliš skoro predpovedať, ako brexit ovplyvní Skalu. Britská premiérka Theresa Mayová odmietla rokovať o suverenite enklávy bez súhlasu jej obyvateľov, kým Brusel poskytol Španielsku právo vetovať akúkoľvek dohodu týkajúcu sa britského územia na južnom cípe Pyrenejského polostrova.

Španieli z miest blízko Skaly sa obávajú najhoršieho a vyzvali vládu v Madride, aby seriózne zvážila potenciálne dôsledky svojho rozhodnutia o osude Gibraltáru.

"La Línea nemá dostatok priemyselných podnikov a hotely v meste aj sektor služieb sú závislé od Gibraltáru," pripomenul Mario Fernández, zástupca primátora mesta, ktorý požaduje osobitný ekonomický štatút pre La Línea.

Keď Franco v roku 1969 zatvoril hranicu, vybudoval tam rafinériu, aby zastavil exodus a priniesol pracovné miesta. La Línea však vtedy prišla až o 40 percent obyvateľov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 470
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 762
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 061
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 645
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 428
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Brexit

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.