Brexit môže skomplikovať výrobu kultového írskeho piva Guinness

Práve Guinness je názornou ukážkou toho, aké problémy môže priniesť brexit.

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

DUBLIN. Pivo Guinness, jedna z najkultovejších írskych exportných značiek, sa môže stať ukážkovým príkladom negatívnych dôsledkov rozhodnutia Británie vystúpiť z Európskej únie (EÚ) a odísť aj z jednotného európskeho trhu.

Známe írske pivo sa varí v St. James"s Gate pri rieke Liffey v Dubline už od polovice 18. storočia. Ale takmer každá fľaša či plechovka tohto piva prekročí dvakrát hranice medzi Írskom a Severným Írskom, ktoré je súčasťou Spojeného kráľovstva, kým sa dostane ku konzumentom.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Írsky diplomat: Brexit si odnesieme najviac, Slovákov však vítame

Názorná ukážka problémov

Ingrediencie na výrobu piva pochádzajú totiž z celého Írska. Privezú sa do pivovaru v Dubline, kde sa z nich uvarí pivo. To sa naplní do tankerov, známych aj pod prezývkou strieborné náboje, a odvezie do Belfastu v Severnom Írsku, kde sa plní do fliaš a plechoviek.

Odtiaľ sa vracia späť na juh, do Írska, odkiaľ sa distribuuje. Práve Guinness je tak názornou ukážkou toho, aké problémy môže priniesť brexit, keďže Británia má s EÚ len jednu hranicu na súši - a to medzi svojou provinciou Severné Írsko a Írskom.

A hoci politici a diplomati v Dubline, Londýne a v Bruseli tvrdia, že nedôjde k obnoveniu hraničných kontrol, ktoré naposledy fungovali za čias sektárskeho konfliktu v Severnom Írsku, realita môže byť oveľa komplikovanejšia.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Zjednotené Írsko a škótsky sen. Prežije jednotná Británia?

Dnes bez cla, potom kontrola

Podľa Roberta Murphyho, bývalého predstaviteľa írskej colnej a daňovej správy, ktorý neskôr pracoval v Európskej komisii v Bruseli, po odchode Británie z EÚ bude musieť tok tovarov a služieb cez hranice podliehať nejakej kontrole.

Hraničné kontroly pritom začali miznúť až po roku 1990, keď britká a írska vláda s podporou EÚ sprostredkovali mierovú dohodu medzi polovojenskými jednotkami severoírskych katolíkov a protestantov. Katolíci v konflikte bojovali za zjednotenie Írska a protestanti sa snažili udržať status quo.

Íri tak môžu dnes bez cla prevážať tovar a nakupovať na oboch stranách hranice, akurát na jednej platia v eurách a na druhej v britských librách. Objem cezhraničnej obchodnej výmeny sa odhaduje na viac ako 3 miliardy eur ročne.

Budú hľadať riešenie

Pre spoločnosť Diageo so sídlom v Londýne, vlastníka značky Guinness, to znamená, že jej kamióny môžu prechádzať z juhu na sever a späť bez prekážok. Každý rok podniknú zhruba 13.000 jázd. Ak sa k tomu pridá aj transport whiskey a likéru Baileys stúpne počet jázd na 18-tisíc.

Zavedenie hraničných kontrol môže priniesť zdržanie na hraniciach od 30 minút do jednej hodiny, čo zvýši náklady na každú jazdu o zhruba 100 eur. A iba pre toto môžu stúpnuť náklady Diageo na výrobu Guinnessu a ďalších značiek piva v Írsku o 1,3 milióna eur.

Vedenie firmy uviedlo, že bude spolupracovať s britskou a írskou vládou na hľadaní riešenia.

Ústav pre hospodársky a sociálny výskum odhaduje, že brexit môže zredukovať tok tovaru medzi Írskom a Britániou až o 20 percent.

Pre veľké firmy ako je Diageo a značky typu Guinness môže byť riešením nejaká forma elektronického značenia alebo obchodného programu, pripustil Murphy, podľa ktorého ani colníci nechcú mrhať časom. Ale nebude to jednoduché, upozornil.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 470
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 762
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 061
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 645
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 428
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Britská kráľovská rodina, Ryanair, Brexit

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.