ROZHOVOR

Včelár: Med z dovozu je lacný, no ľuďom škodí

Jarné a kvetové medy skryštalizujú, je to prirodzená vlastnosť medu. Keď chce včelár predávať med napríklad pred Vianocami, musí ho zohriať.

Dušan Dedinský v rozhovore pre SME. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

DUŠAN DEDINSKÝ sa venuje včelárstvu desiatky rokov, profesionálne s tým začal tesne po revolúcii. Okrem spracovaniu medu a produktov z neho sa venuje aj budúcim včelárov, ktorých vzdeláva. Robí tiež exkurzie pre základné školy.

„Za minulý rok bolo u mňa asi 1700 detí. Z každého segmentu mám obnos peňazí, a z celkového obnosu sa už dá vyžiť,“ hovorí Dedinský v rozhovore pre SME.

Čo vás priviedlo k včeláreniu?
„Tradície. Včeláril môj dedo aj môj otec. Teraz včelárim ja a môj syn sa zaúča, tak ako to bolo v minulosti všade na Slovensku – včelárstvo sa na Slovensku dedí z otca na syna. Prípadne sa včelárenie učí od skúseného gazdu.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Prešli ste rovnakým procesom?

„Učil som sa od svojho otca. Školu som dokončil až teraz. Potreboval som ju pre administratívu. Aj ja už zaúčam ďalších ľudí.“

Dá sa zo včelárenia spokojne žiť?

„Včelárstvo sa delí na dve časti. Prvou sú hobby včelári, ktorí majú maximálne tridsať rodiniek. V jednej je kráľovná a asi 50-tisíc včiel. Ak majú tento počet rodiniek, vedia si k svojmu platu prilepšiť. Sú však aj včelári, ktorí majú nad sto rodín. V takom prípade už ide o profesionálne zameranie. Hoci tiež patrím k profesionálnym včelárom, dnes mám rodín menej.“

Koľko máte dnes rodín?

„Aktuálne ich mám okolo tridsať. Počas tejto zimy som totiž stratil asi polovicu zo včiel.“

Čo to spôsobilo?

„Išlo o viacero faktorov. Najväčším bola chemizácia, ktorá sa pod veľké straty najviac podpísala. To však bolo na celom Slovensku. Straty tiež spôsobila tuhá zima, ale aj dlhá teplá jeseň. Niektorí včelári takto prišli až o sto percent včiel. V niektorých oblastiach včely prežili. Teraz je na nás, aby sme včely rozmnožili – teda vychovali si kráľovné, dodali osadenstvo včiel a do jesene sa rozmnožili na veľkú rodinu.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4VV7 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C4VV7 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Včely


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chorvátsky novinár pre SME: Nie som šťastný z futbalového úspechu

Tréner Zlatko Dalič premrhal možnosť zmeniť veci.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

A čo majú urobiť, aby boli dobrí Francúzi?

Národnosť sa neurčuje podľa DNA.

Neprehliadnite tiež

Lajčák vníma dohodu o voľnom obchode medzi EÚ a Japonskom ako dobrú správu

Japonsko a EÚ podpísali dohodu o voľnom obchode, ktorá sa bude vzťahovať na tretinu globálnej ekonomiky.

Uber už investoval v Mexiku viac ako 500 miliónov dolárov.

Mexiko je štvrtým najväčším trhom Uberu z hľadiska počtu jázd.

Umelo vyrobené mäso by sa mohlo objaviť v reštauráciách už za tri roky

Firma Mosa Meat už pred piatimi rokmi predstavila laboratórne vyrobený hovädzí burger.

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.