SME
Nedeľa, 16. január, 2022 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Pozrite si nápadité vizitky, ktoré sú v peňaženke neprehliadnuteľné

Nápaditú vizitku ocenia mnohí. Ale ak na malý kúsok papiera pridáte zopár bodiek, potešia sa aj nevidiaci.

Minimalistická vizitka fotografa. Minimalistická vizitka fotografa. (Zdroj: Flickr.com/cc/Armin Rosu)

BRATISLAVA. Aj keď je vizitka len malý kúsok papiera, jej vplyv na potenciálnych zákazníkov je značný. Slováci však vizitkám nepripisujú veľký význam, myslí si to člen tvorivého tímu Vojto Kósa z agentúry Kreativ Gang.

"Na Slovensku sa vizitka berie ako povinná jazda, ktorú jej vlastník odovzdáva už pri podaní ruky. Podnikatelia chcú, aby vyzerala lepšie ako priemer, ale tam to zväčša končí. Nájdu sa však aj ľudia, ktorí si na vizitke potrpia a chcú, aby bola netradičná – a to nielen grafickým spracovaním, ale napríklad aj materiálom, tvarom alebo nápadom," opisuje Kósa.

Skryť Vypnúť reklamu

Kreativita neuškodí

Špecialista na grafický dizajn Lukáš Világi z online reklamnej agentúry Marketinger si nemyslí, že by prílišná invenčnosť mohla ubrať na dôležitosti človeka, ktorý vizitku odovzdáva.

"Práve naopak. Nápaditosť a pekné vizuálne prevedenie vizitky dokáže zaujať, vďaka čomu môže vizitka ostať omnoho dlhšie v pamäti jej prijímateľa. Pri tvorbe vizitky je dôležité, aby každému, kto od vás vizitku dostane, bolo hneď jasné, prečo by mal zavolať práve vám," dodáva Világi.

Názor, že kreativita nikdy nie je na škodu zastáva aj Kósa. "Vizitka je súčasťou prvého dojmu, ktorý človek urobí iba raz. Práve preto je dôležité, aby si na nej dali ľudia záležať. Na vizitku, ktorá sa vymyká tradičnému spracovaniu si človek spomenie skôr a ľahšie ju nájde v preplnenom vizitkári," argumentuje Kósa.

Skryť Vypnúť reklamu

Loading

...

Loading

...

Loading

...

Loading

...

Fax je na vizitke zbytočný

Mnohí Slováci si vizitky robia svojpomocne na kolene. Na malý kúsok papiera intuitívne dajú adresu, všetky telefónne čísla a nevynechajú ani IČO, DIČ alebo fax. Dokonca niektoré firmy na vizitku natlačia aj príbeh svojej značky.

Ľudia z reklamnej brandže to považujú za chybu a jednohlasne sa zhodujú, že firmy by na vizitkách nemali mať ani IČO, ani DIČ a zbytočný je aj fax, ktorý na svojich vizitkách ešte stále uvádza množstvo spoločností.

Preplnené vizitky totiž neplnia svoj účel, ktorým je efektívne podanie informácie ďalej.

"Stačí jedno telefónne číslo namiesto troch a netreba pred samotné číslo písať ešte formulku "telefónne číslo". Každému je predsa jasné, o čo ide," apeluje Világi.

Skryť Vypnúť reklamu

Kósa tvrdí, že prvý dojem dokáže pokaziť aj papier, z ktorého je vizitka vyrobená, nevhodný typ písma, či kombinácia rôznych vizuálnych štýlov.

Aj pri tvorbe vizitiek tak platí staré známe – v jednoduchosti je krása a menej je niekedy viac. Hlavným cieľom vizitky je odovzdať informáciu o kontakte. A preto aj kreatívna vizitka by mala zostať najmä funkčná.

Aj nevidiaci majú vizitky

Dostať vizitku v Braillovom písme je skôr rarita ako každodenná realita. A to nielen na Slovensku, ale aj vo svete.

Manažérka pre PR Dušana Blašková z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska potvrdzuje, že ani na medzinárodných stretnutiach ľudí so zrakovým postihnutím sa vizitky v Braillovom písme tak často nerozdávajú.

Tie firmy, ktoré vizitky v Braillovom písme majú, dávajú podľa Blaškovej najavo úctu ľuďom s hendikepom. "Zároveň je takáto vizitka netradičná, čo môže byť taktiež dôvod, prečo si ju nechajú vyhotoviť," objasňuje Blašková.

Skryť Vypnúť reklamu

Oslovené reklamné agentúry priznali, že vizitky pre nevidiacich ešte nezhotovovali. No konštatujú, že výroba takýchto vizitiek vôbec nemusí byť komplikovaná.

Aj Blašková potvrdila, že vizitky v Braillovom písme sa na Slovensku vo veľkom nevyrábajú.

"Oficiálnych spoločností, ktoré by mali možnosť venovať sa tomu, je u nás len niekoľko, ale v podstate každý človek so zrakovým postihnutím, ktorý má doma braillovskú tlačiareň by si ich mohol urobiť," uviedla.

Blašková však nízky počet vizitiek pre nevidiacich nevníma ako diskrimináciu. "Jednoducho my takéto vizitky nepotrebujeme. Navyše nie každý nevidiaci ovláda Braillovo písmo. Ono vlastne vizitky sú primárne pre vidiacich – nevidiaci si ich medzi sebou budú zrejme vymieňať zriedkavejšie, pretože my máme iné technické možnosti zaznamenávania kontaktov," dodala.

Skryť Vypnúť reklamu

Loading

...

Málo miesta pre bodky

Situáciu komplikuje aj veľkosť štandardných vizitiek . "Ak by sme chceli mať na vizitke presne tie isté informácie v Braillovom písme aj v čiernotlači, vizitka by musela byť väčšia, čo by bolo nepraktické pre obe strany," objasňuje Blašková.

Navyše Braillovo písmo je reliéfne, čiže zväzok desiatich kusov vizitiek by bol dosť hrubý a pri bežnom uložení v peňaženke by bodky časom strácali čitateľnosť kvôli tlaku. Svoju úlohu preto zohráva aj to, akým spôsobom sú vizitky potlačené. Ak by to bol tradičný tvrdý papier, čitateľnosť sa stratí napríklad pokrčením, zvlhnutím, jednoducho akoukoľvek zmenou kvality papiera. Preto je ochranná fólia na vizitkách pre nevidiacich praktickejšia.

Blašková si preto myslí, že vizitky, na ktorých je aj Braillovo písmo, sú skôr záležitosť efektu a pre nevidiacich takéto vizitky nie sú veľmi užitočné.

Skryť Vypnúť reklamu

Zároveň však upozorňuje, že aj úplne nevidiaci ľudia mávajú vizitky. "Je to prirodzené. Vizitka je predsa bežný nástroj odovzdávania kontaktných informácií. Človek so zrakovým postihnutím ich odovzdáva prevažne vidiacim, ktorí si ju dokážu bez problémov prečítať," dodáva Blašková.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Marrákeš je červená perla Maroka
  2. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  4. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  5. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac
  6. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  7. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny
  8. Megatrendy ovplyvňujú život aj vaše investície. Poznáte ich?
  9. Cukrovkári a covid-19
  10. Vypravte sa s Amundsenom až k hraniciam polárneho šialenstva
  1. Marrákeš je červená perla Maroka
  2. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života
  3. Viac ako 30 000 € z Vianočnej lotérie BILLA poputuje na pomoc
  4. Projekt nórskych grantov „Decent work – dôstojná práca“
  5. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  6. PODCAST: Nárok pacienta na invalidný dôchodok a ŤZP
  7. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  8. Skleróza multiplex u detí: Kedy navštíviť lekára?
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Značky dm sa zameriavajú na recykláciu CO₂
  1. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 5 854
  2. Cukrovkári a covid-19 4 259
  3. Marrákeš je červená perla Maroka 3 643
  4. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 478
  5. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 472
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 2 060
  7. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení 1 589
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 1 341
  9. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu 1 160
  10. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac 1 142
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Slamerka Mária "Mara" Ševčíková

Ševčíková je slovenskou majsterkou v slam poetry.


10. jan
Televízia TA3 pozvala Mariána Kotlebu do diskusie o slobode slova.

Prvým skutočným skúšobným kameňom bude volebný rok 2024.


Ján Füle 9. jan
Nitriansky oligarcha blízky Smeru Norbert Bödör bude stíhaný na slobode.

Posledné slovo bude mať Najvyšší súd.


8 h
Kamila Valijevová.

Pätnásťročná Valijevová je najväčšou favoritkou na olympijské zlato.


15 h

Neprehliadnite tiež

Značka s nápisom Severný prúd 2 (Nord Stream 2) v nemeckom Lubmine.

Pre Rusko je ťažšie začať vojnu, pokiaľ cez Ukrajinu tečie ruský plyn.


TASR 6 h
Kompresorová stanica vo Veľkých Kapušanoch.

Rusko pokrýva približne tretinu spotreby plynu v Európskej únii.


TASR 7 h
Sociálna poisťovňa.

Priemerný predčasný starobný dôchodok v porovnaní s koncom roka 2020 vzrástol o 26 eur na 500,40 eura.


SITA 8 h
Zľava predseda OĽaNO a minister financií Igor Matovič, predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík a premiér Eduard Heger.

Sulík odmietol, že zastropovanie daní by nemalo podporu žiadnych ekonómov a nie je súčasťou legislatívy iných štátov.


TASR 9 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. INEKO: Nové školské rebríčky s viacerými posunmi – na prvých miestach bratislavské GJH, SPŠ elektrotechnická v Prešove a po novom aj ZŠ Staničná, Košice 23 099
  2. František Ptáček: Spýtajte sa Fica, kde bol - povie vám kto ste, aj ako vyzeráte 5 836
  3. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 455
  4. Tereza Krajčová: Anglický denník: 20. Veci sa balia, náhrady hľadajú a srdce ticho puká 3 757
  5. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 3 502
  6. Ondrej Prostredník: Obhajcovia Räsänenovej zabúdajú, že Biblia je produktom cenzúry 3 369
  7. Štefan Vrátny: Zmluva s USA z pohľadu, prepytujem, jedného občana 2 579
  8. Linda Ágoštonová: S láskou Tvoja Žofia 2 535
  1. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  2. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  3. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  4. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  5. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  6. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  7. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
  8. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu tentokrát stoja na štúdii o sliepkach
Skryť Zatvoriť reklamu