Slovensko patrí medzi krajiny najviac ohrozené brexitom

Prekážky súvisiace s brexitom pocítia podľa KPMG mnohé priemyselné odvetvia.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Podľa výsledkov najnovších štúdií patrí Slovensko medzi tie krajiny Európskej únie (EÚ), na ktoré bude mať brexit ekonomicky najväčší vplyv.

Jeho export do Veľkej Británie predstavuje viac ako 5 % HDP, vyšší pomer majú už len štyri európske štáty. Upozornila na to poradenská spoločnosť KPMG s tým, že v miernom ohrození je SR aj z pohľadu mobility pracovnej sily.

Britská premiérka Theresa Mayová v stredu 29. marca oficiálne spustí proces vystúpenia Veľkej Británie z EÚ.

Nové dohody s Britániou

Všetkých 27 zostávajúcich členských krajín si v najbližších dvoch rokoch bude musieť s Britániou schváliť nové bilaterálne dohody, ktoré budú brať do úvahy aj témy ako vzájomný obchod a voľný pohyb osôb a kapitálu.

Poradenská firma poukázala na to, že Spojené kráľovstvo má s EÚ veľký obchodný deficit. V roku 2015 predstavoval takmer 70 miliárd libier, čo zodpovedá 3,7 % HDP.

"Podiel celkovej ekonomickej produkcie Veľkej Británie určenej pre európsky trh je oveľa väčší, ako podiel európskej produkcie určenej pre trh britský. Predpokladá sa teda, že Británia bude z dôvodu zavedenia obchodných bariér čeliť oveľa väčším problémom ako krajiny EÚ," uviedla.

Slovensko je po Írsku

Nedávna štúdia sa podľa KPMG pokúsila odhadnúť vplyv brexitu na zahraničný obchod jednotlivých krajín EÚ. Autori štúdie zaradili medzi krajiny, na ktoré bude mať odchod Británie z jednotného trhu najväčší dosah, aj Slovensko. Dôvodom je podiel vývozu do Británie z pohľadu celkového exportu, a tiež ako percento HDP.

Export do Veľkej Británie má najväčší podiel na celkovom vývoze krajiny v Írsku (4,17 %), na Slovensku (3,27 %), v Španielsku (2,87 %) a Nemecku (2,54 %).

Z hľadiska podielu exportu do Británie v pomere k HDP patrí Slovensko tiež medzi najviac ohrozené krajiny, tvrdí poradenská spoločnosť. Najväčší podiel má v EÚ27 Luxembursko - jeho export do Veľkej Británie tvorí 10,1 % HDP. Nasleduje Malta (9,1 %), Holandsko (7,6 %), Belgicko (7,3 %) a prvú päťku uzatvára Slovensko (5,2 %).

Nemecká automobilová výroba

Prekážky súvisiace s brexitom pocítia podľa KPMG mnohé priemyselné odvetvia. Najčastejšie používaným príkladom je nemecká automobilová výroba, keďže jeden zo siedmich (14 %) automobilov vyrobených v Nemecku sa vyváža práve do Británie.

Podľa jej prepočtov bolo v roku 2015 určených pre britský trh aj 14 % exportu francúzskych vín, 10 % exportu belgickej čokolády, 26 % exportu dánskych párkov a 15 % vývozu gréckeho syra.

Menej prisťahovalcov

Za hlavné posolstvo britských občanov, ktorí volili brexit, považuje televízia BBC zníženie počtu prisťahovalcov v krajine. Absolútny najvyšší počet občanov žijúcich vo Veľkej Británii má Poľsko, malo by ich byť viac ako 700.000.

Z celkového počtu obyvateľov je to však iba 1,8 %, čo je oveľa menej ako 10,7 % Írov, 9,7 % Cyperčanov a 7,6 % maltských občanov žijúcich v Spojenom kráľovstve.

"Je pravdepodobné, že pri vyjednávaní nových dohôd budú mať jednotlivé regióny rôzne priority. V prípade krajín z východnej Európy bude najvyššou prioritou zabezpečenie práv pracujúcich vo Veľkej Británii. Štáty zo západnej a severnej Európy sa budú pravdepodobne viac koncentrovať na otázky zahraničného obchodu," myslí si predseda Rady partnerov KPMG na Slovensku Ľuboš Vančo.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 711
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 715
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 115
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 049
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 193
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 618
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 618
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 455
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 440
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 041

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Britská kráľovská rodina, Brexit

Hlavné správy zo Sme.sk

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.